/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er Max. hastighed ?
Fra : viskinge
Vist : 3444 gange
100 point
Dato : 17-07-03 13:53

I går diskuterede vi, hvor hurtigt man må kører med en trailer/campingvogn efter en alm. personbil.
Jeg mener at det er 80 kmt. Dette har været på prøve, og jeg mener at det er blevet permanent.
Vi havde også en ung mand i blandt os, der fik kørerkort for nogle måneder siden, han sagde også,
at det var 80 kmt., men i hans teoribog stod der 70 kmt. Bogen er fra 2002.
Nogle mente at der var forskel på om det var på motorvej, eller landevej.
Nogle andre mente at det var 70 kmt. uanset om det var motorvej, eller landevej.
Så spørgsmålet er :
Hvor hurtigt, er det lovligt at kører med en trailer/campingvogen på henholdsvis motorvej
og landevej ?.

MVH

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-07-03 14:07

Her er en oversigt over hvad man må køre i de forskellige lande http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/hastigheder.asp

I Danmark må man kun køre 80 på motorvejen.. og på landevej/by ifølge skiltene dog max 70 km/t..

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 17-07-03 14:07

Sådan som jeg har forstået.. Så må du "kun" køre 70 km./t. med anhænger på landevejen..!
Det må du egentligt også kun på motorvejen, dog er der vist nok nogle speciele steder, hvor man tester med en hastighed på 80 km./t.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-07-03 15:03

Det er rigtigt med 70km/t på landevej og 80km/t på motorvej.
MEN pas på i byen! Der er det max. 50km/t og det ligemeget, om der er skiltet med andet...!
Husk endelig også på, at det er 40% og ikke 70% overskridelse af hastigheden,
der giver betinget frakendelse af kørekortet/ orienterende køreprøve...!
Kørsel med trailer, er blevet ligestillet med lastbiler, hvad hastighed og bødestørrelser angår..!
70 km/t i byen, med trailer på krogen, kan give dig problemer med etaten

mvh

Gert Hansen

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-07-03 15:16

Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt påhængsredskab

Færdselsloven, jeg har ikke fundet ændringer til den.
Det er på alle veje det gælder iflg. lovteksten.

Jes

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-07-03 15:23

Vrøvl Jes

Samtidig med at hastigheden på lastbiler blev sat op til 80 km/t,
blev det også gældende for biler med Trailer/campingvogn.
Kik i linket fra buch78

Hilsen
Gert

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-07-03 17:39

Gert.
Stykket er fra færdselsloven.

Jes

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-07-03 18:19

Sikkert ikke opdateret
Du ved!! Det offentlige...!

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-07-03 18:38
Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-03 19:22

DEr er sket en misforståelse, fra min side!
I byer, er det tilladt, at køre 60 eller 70 km/t, hvis der er skiltet med det.

Dette er et svar, jeg har fået fra FDM juridisk afdeling:

For tiden gælder der en forsøgsordning, som fastsætter en fartgrænse for kørsel med anhængere på motorvej til 80 km/t. Denne højere fartgrænse gælder dog kun på motorveje. På landeveje og på motortrafikveje er fartgrænsen for kørsel med anhængere derfor stadig 70 km/t. Ved kørsel i byerne er fartgrænsen 50 km/t, dog må der køres hurtigere, hvis dette er tilkendegivet ved lokal skiltning, dog aldrig hurtigere end 70 km/t. Såfremt bilen har en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kilo, må der dog ikke køres hurtigere end 50 km/h i byerne, uanset skiltning.

Bemærk, at sanktionerne for hastighedsoverskridelse er strengere ved kørsel med anhængere. Bøderne er større, og kørekortet fradømmes allerede ved en hastighedsoverskridelse på 40%.

Undskyld den lille fejl, men hvad hastighedsgrænsen, på motorvej og landevej angår, har jeg stadig ret...!

Hilsen

Gert

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 30-07-03 07:44

Tak for svaret g_h.