/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Intel 440ZX og win 2000?
Fra : killer
Vist : 349 gange
20 point
Dato : 03-04-01 15:18

Jeg har en computer med et Asus p2-99 mb. Chipsættet er et Intel 440ZX AGP.
Jeg har forsøgt at installere win 2000 på computeren, men den kommer frem og siger, at den ikke kan formatere det drev jeg har oprettet til det, nogle gange kan den godt formatere, men så kan den heller ikke installere halvdelen af de vigtige systemfiler. Opretter jeg en partition med fdisk til win98 virker den godt nok, men lige så snart jeg skal installere 2000 på partitionen, går det galt. Jeg har ikke kunne finde noget om at der skulle være et problem med chipsættet, eller motherboardet på hverken Asus' eller Intels hjemmeside.
Jeg har SCSI i, men det er kun til mit cdrom og DVD drev, harddisken er en IDE harddisk. Jeg kan ikke se at dette skulle have noget at gøre med problemet
Please help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 03-04-01 15:21

Bruger du fat32 eller NTFS?

Po

Kommentar
Fra : killer

Dato : 03-04-01 15:41

Jeg bruger NTFS.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-04-01 15:37

"killer" <killer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:9acied$k6e$1@sunsite.dk...
> Jeg har en computer med et Asus p2-99 mb. Chipsættet er et Intel 440ZX
AGP.
> Jeg har forsøgt at installere win 2000 på computeren, men den kommer frem
og siger, at den ikke kan formatere det drev jeg har oprettet til det, nogle
gange kan den godt formatere, men så kan den heller ikke installere
halvdelen af de vigtige systemfiler. Opretter jeg en partition med fdisk til
win98 virker den godt nok, men lige så snart jeg skal installere 2000 på
partitionen, går det galt. Jeg har ikke kunne finde noget om at der skulle
være et problem med chipsættet, eller motherboardet på hverken Asus' eller
Intels hjemmeside.
> Jeg har SCSI i, men det er kun til mit cdrom og DVD drev, harddisken er en
IDE harddisk. Jeg kan ikke se at dette skulle have noget at gøre med
problemet
> Please help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Hvis du bruger PowerQuest Partition Magic, kan den altså godt finde på at
lave nogle underlige ting.

F.eks. delte jeg HD på min fars pc op i 2 med PQPM. Derefter bootede jeg på
en Win 98 startdisk. Den påstod stædigt at jeg ikke havde noget C-Drev
(eller D- for den sags skyld). Men Windows kunne godt finde den.

En anden skulle jeg have fjernet en partition oprettet med PQPM. PQPM ville
ikke fjerne den, FDISK ville ikke kendes ved den. Til sidst fandt jeg et
eller andet obskurt Maxtor værktøj, som kunne hjælpe.

Så pas på derude med PQPM.

Jan

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 03-04-01 22:45

Hmmmm, mere info om systemet ville være rart. Ikke så meget din hardware da den ikke skulle kunne involvere sig i dette problem, men mere hvilke partitioner, flere harddiske, flere OS'er?

Kommentar
Fra : killer

Dato : 04-04-01 09:13

Jeg har en harddisk på 13GB, som jeg har delt i to, en på 6 GB til systemet, og diverse programmer og resten til hvad jeg nu kan finde på. Jeg har ikke brugt PQPM, da jeg ikke har programmet. Personligt bruger jeg aldrig PM. Jeg har også prøvet at installere 2000 på en FAT, men det hjalp ikke. Jeg har også prøvet med en BIOS update, men det hjalp lige fedt!
Jeg har tænkt på at det måske kunne være en HD fejl, men jeg kan godt installere win 98
Kan det være chipsættet??

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 04-04-01 12:03

Win2k plejer ikke at have problemer med nogen specielle bundkort eller chipsæt. Og siden det er problemer under install kunne man måske overveje fejl på CD'en. Virker den hos en ven? Er partitionen du installerer på HELT tom - aka format c: og scandisk?

Kommentar
Fra : killer

Dato : 04-04-01 14:39

Disken virker fint på alle andre computere jeg kan komme i nærhede af. jeg har fdiskede og formaterede op til flere gange, både i DOS og under installationen, der hvor man skal vælge partition.
Jeg synes jeg har prøvet alt hvad jeg kan komme i tanke om, undtagen at installere chipsættet først, men jeg kan ikke finde nogen DOS drivere

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 04-04-01 15:10

Sorry, jeg er ret blank. For første gang i lang tid er jeg fuldstændig tom for ideer. Ah, lige en sidste ting, er VIRUS DETECTION sat til enabled i BIOS? For det kan forhindre win2k i at lægge en ny MBR ind.

Kommentar
Fra : killer

Dato : 04-04-01 15:47

Ja det var den, og det hjalp heller ikke noget at jeg disablede den.
Jeg har absolut ingen ide om hvad der kan være galt....................
Somebody.......help me!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 04-04-01 17:40

Sorry, I'm lost. :(

Det kan være du har ret i at dit bundkort ikke ka li win2k så. Prøv at skrive en mail til microsoft. Det kan være de har tænkt sig at rette det i en evt. patch til win2k.

Kommentar
Fra : tonnybrandt

Dato : 14-04-01 23:14

Disken skulle vel ikke tilfældigvis være en seagate ?.
Der er nogle problemer med det chipset på dit bundkort og visse seagate diske.
http://www.seagate.com/support/kb/disc/inteltx.html

Kommentar
Fra : killer

Dato : 17-04-01 10:21

nej det er....eller var en Maxtor, men nu har jeg skiftet hd ud, og nu virker det fint

Kommentar
Fra : Ctrl_Alt_Delete

Dato : 08-05-01 22:21

Hej Killer
Skiftede du fladkablet ud samtidig med din nye disk. Det kan nemlig sagtens være et fladkabel problem. Jeg har engang bøvlet med en sprit ny maskine, når kunden havde installeret 98% præcist af Windows 98 stoppede installationen. Jeg skiftede ALT hardwaren uden at det hjalp, og til sidst skiftede jeg fladkablet i desperation, og vupti alt virkede perfekt

Hilsen Ctrl Alt Delete

Kommentar
Fra : killer

Dato : 10-05-01 10:00

Nej det gjorde jeg ikke, men jeg skiftede bundkort og harddisk ud, og så virkede det

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 20 point
Dato : 17-07-01 19:52

Så må det være HD'en. En bruger snakkede om Powerquest. Hvis du har brugt det har jeg hørt om fejl i forbindelse med det. Jeg anbefaler Norton Ghost. Den er federe til images også....