/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Babymad
Fra : Tulletine
Vist : 913 gange
200 point
Dato : 17-07-03 00:24

Hej,
Så er min datter snart 6 mdr. og skal derfor til at have "rigtig" mad.
Jeg savner opskrifter, erfaringer, nedfrysningstips, madplaner osv (ja også alt det jeg endnu er uvidende om af spørgsmål - 1. gangsmor).
Jeg vil gerne have både lette og svære retter, tidskrævende og hurtige.

F.eks. har jeg en masse skrællede, nedfrosne æbler fra sidste år -skal de bare koges eller kan jeg gøre noget ekstra for at æblemosen bliver super lækker ?

Jeg ser MEGET frem til svarene.
På forhånd mange tak.

TulleTine

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 200 point
Dato : 17-07-03 06:16

Hej Tulletine

Her har du et par gode links, hvor du kan finde en masse om babymad, og om pleje af din lille pige.

http://www.netdoktor.dk/boern/fakta/b/babymad.htm

http://www.jordemodercenter.dk/leksikon/indexbab.asp

http://www.min-baby.dk/forum3/forum.asp?FORUM_ID=37

http://www.b-a-b-y.dk/find/show.asp?subject=Babymad

Med venlig hilsen
Franksp (Morfar)

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 17-07-03 09:03

hejsa tulletine.
I det jeg læste hvad du havde skrevet kom jeg i tanke om at jegfik en bog fra min sundhedsplejeske, og den har jeg faktisk brugt meget, der er utrolig mange gode opskrifter i, den hedder barnemad..ved ikke om du kender den?
Jeg kan huske at min søn var utrolig glad for kartoffelmos med f.eks. gulerødder, ærter, du kan også komme andre grønsager i...ellerdu kan tage noget kylling og blend det fint og blande i det vel dit barn sikkert elske..
Ang. dine æbler skal de koges til de er helt møre og hvis du har nogle søde pære kan du blande det i det smaget skønt,
Du kan også tage nogle søde modne bananer og blande dem med 1-2 af årstidens frugter, f.eks mos af kogte hindbær, jordbær eller æbler og pære hvad du nu har derhjemme! og det kan sagtens fryses men så skal du nok vente med at komme bananen i...!
Fra 6 mdr.kan du blande kød i grønsagsmosen. Det kan f.eks. være fisk indmad og fjerkræ. Undgå hårdt stegte madvare og stærke krydderier. Farsmad evt. uden stegeskope eller helt kød hakket gennem en persillehakker...
Hvordan har du med det forskellige gøde? hvis du mangler nogen så er her et par tip...!
majs-/rismelsgrød:1½ dl koldt vand, 2½ spsk majs-/rismel, 1 tsk fedtstof, ½ dl mælk (modermælksastatning/ sødmælk)
pisk vand og mel sammeni en lille gryde. Bring blandingen i kog under omrøring i ca. 2½ min. tag gryden af varmen og tilsæt fedtstof og mælk. Lad grøden køle af i en tallerken til spise temp..
du kan også lave hirsegrød og øllerbrød den hjemmelavet øllerbrød er et hit for de små..
Hvis du vel kan du foresten også blande frugt i risgrøden..
Når du skal fryse ned er det bedst hvis du har nogle små bøtter hvor det lige passer til en potion og så skriv dato på hvornår det er lavet, da du så har styr på hvor gammelt det er..det er altid en god ting..
er du i tvivl er du velkomme til at skrive igen...
Men håber du kan bruge nogle af de opskrifter, har selv brugt dem flittigt...

knus lillia

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 17-07-03 19:29

Hej Tulletine

Jeg har lige et link mere til dig. I morgen kunne jeg ikke huske det.
Jeg har 2 børnebørn og min datter har været flittig bruger af dette link.

http://217.116.230.133/redirect/barneguiden/?id=8

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 18-07-03 08:27

Vil da lige komme med min egen erfaring..

Min søn er godt nok 10 mdr, men jeg har blendet det vi andre har fået til aften, med lidt xtra olie og mælk og sammen med sovsen, og xtra grøntsager, han elsker det skal lige siges.

Og når jeg har fået for mange ælbler hjem bliver de skrællet smidt i en gryde med vand der dækker, og så får det lov at koge ud til mos. Derefter tilsætter jeg vanillie, enten det friske eller som sukker. Det kan begge mine unger lide...

JEg fik engang et tip fra sundhedsplejersken der gik på at man tog noget frosset kød og rev ud over maden, dette skulle så blive varmet op, ved at du blandede maden sammen.

MVH
Anni/Rkk

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 20-07-03 18:04

Her er lige et lille link med den folder som sundhedstyrelse har udgiver om babymad - den er super

http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad2/index.html - her kan du downloade hele pjesen, hvor der er masser af gode forslag, praktiske råd og opskrifter

Jeg brugte isterning bakker til at fryse maden ned i - det syntes jeg var en god og nem måde. Efter det er frosset til terninger- kommer jeg det i en pose. Man tager bare det man skal bruge og kan let tø mere op hvis nødvendigt...Husk du ikke skal komme MM eller MME i og smør i inden du fryser det. I øvrigt brugte jeg olie istedet for smør da vegetabilsk fedtstof er sundere

min datter startede først med grøntsager inden hun fik frugt. Havde nemlig erfaret at nogle børn ikke gider grøntsager hvis de først er vænnet til den sødere frugt

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 20-07-03 23:52

Hej Tulletine
Når din datter skal til at have kød, kan du dele fiskefileter, rulle dem og løs fryse dem.
Og du kan lave små kødboller af ren fars og løs fryse dem.( kan koges først )
Når du koger grøntsager, kommer du en rulle frossen fisk eller en kødbolle i, så
er de færdige med grøntsagerne.

Hilsen Gazi

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 18-08-03 09:23

Tak for svaret Franksp. Rart at høre fra en deltagende Morfar - min datter er så heldig også at have en af slagsen.
Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 18-08-03 22:39

Hej Tulletine

Jeg elsker begge mine børnebørn overalt på jorden. Desværre skal min datter skilles, da min svigersøn, i forbindelse med hans arbejde har fundet en anden pige som er 10 år yngre. Jeg fatter det ikke. Hun er russer og bor i Rusland. Hun har meddelt, at hun ikke vil ha' noget med hans børn at gøre. Det har han accepteret.
Så i øjeblikket kører jeg mindst en gang om ugen, den lange vej fra Fyn til Nordsjælland 2 x 170 km for at besøge min datter og børnebørnene.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 21-08-03 17:01

Hej Franksp

Hvordan i alverden kan en mand accepterre det ???? Ej han må da ændre mening - forhåbentlig inden han mister for meget af børnenes liv.
Jeg er netop vendt hjem efter 4 skønne dage ved Vesterhavet med min mor og min datter - 3 generationer på tur - det var SÅ herligt. Der er ikke noget bedre i verden end bedsteforældre for ens børn.
Det er flot du tager den lange tur så ofte men du får jo gengæld på den fede måde ikk ? Din datter og børnebørn vil altid huske Morfars besøg og hjælpende hånd dengang hverdagen ikke var helt som den plejede.
Jeg håber din datter finder roen i sig selv eller en ny dejlig mand at dele glæder og sorger med.

Kh.
TulleTine