/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
penge pr. år
Fra : mai
Vist : 951 gange
50 point
Dato : 29-12-01 14:42

Hvor meget koster det at have om året? Med mad, udstyr og det hele? Lad være med at gætte, for det kan jeg ikke bruge til noget, du skal helst vide det nogenlunde.
vh mai

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 30-12-01 08:55

Hej mai

Det er et meget "bredt" spørgsmål du stiller. Hvilken type foder havde du tænkt dig din Mis skal have ?? Der er så mange varianter, at det er umuligt at sætte en pris på. Hvad angår udstyr,----det er det samme. Skal din Kat have løbegård,---indendørs klatrestativer,---kattehuler,--ell.--osv-osv. Skriv lidt mere uddybende om hvordan du havde tænkt dig at holde kat !!!

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Lovi

Dato : 02-01-02 11:18

Hej Mai.
Jeg vil starte med at sige, at "Vestergade" har ret - det er et meget bredt spørgsmål, men jeg kan supplerer med lidt facts :
1 dåse whiskas = 7,25 - 8,25 kr
1 kasse tørkost (whiskas) = 30 - 40 kr
1 pose Royal Canin (fit 32) 4 kg = 219 kr
Science plan (Hairball control) 2 kg = 155 kr
Kattegrus (10 l) klumpende (catty) = 30 kr (holder til 2 - 3 tømninger/fyldninger eller 2-3 uger efter behov - nok nærmere en måned til halvanden, hvis det er en lille killing du skal have)
Katte bakke = 50 - 500 (mange variationer, men jeg ville anbefale en lukket bakke, så gruset ikke ligger over det hele - dog ikke med svingdør, det kan godt skræmme katten, så den går ind i din seng og ligger en lille sø
Pussi dåsemad = 7 - 8 kr
Kattelegetøj (afhængig af størrelse og materiale) = 10 - 40 kr (men man kan lave meget af det selv - det behøver ikke at være avanceret)
Katteklatretræ (fås i mange størrelser) = 300 - 3000 kr
Krassetræ/bræt = 100 - ??? (Også her findes mange størrelser - man kan dog gå i skoven og finde en gammel udgået træstub, og skrue denne fast på en træplade - mine katte er i hvert fald glad for den de har)
Dyrelæge - vaccination = 300 - 400 (Du skal betale for en konsultation, og så koster vaccinationen vist 50 kr oveni)
Der findes et hav af katteting, som man kan købe sig fattig i, men det er slet ikke nødvendigt. Den faste udgift ligger hovedsageligt i maden og kattegruset samt vaccination (én gang om året). Det er dog vigtigt at huske at det ikke er sundt at fodre med whiskas alene, jeg har hørt, at katte der ikke har fået andet end whiskas hele deres liv, pludselig kan udvikle allergi imod det.
Endvidere vil jeg sige, at en dåse kattemad holder i 2-3 dage for en killing, og ca 2 dage for en voksen.
Håber at det var noget i den stil du havde tænkt dig.
Lotte

Kommentar
Fra : atuggi

Dato : 03-01-02 01:36

Hej Maj.
Jeg vil nok gætte på sådan cirkus rundt regnet en plov til 1200 om året, alt efter hvor meget man har tænkt bruge på katten. Men hvad ved jeg...

Kommentar
Fra : kurtand

Dato : 03-01-02 14:46

hej mai
lige en tilføjelse til lovis kommentar; udover vaccination, må man jo også forvente evt andre udgifter til dyrlægebesøg, specielt hvis man har udekatte. Sidste år var vores kat faktisk til dyrlæge 3 gange udover den "obligatoriske" vaccination. 1. gang kom hun haltende hjem med en MEGET hævet pote, som jeg bare ikke måtte røre ved... Det kostede os 365 kroner (konsultationsgebyr, antibiotika og smertestillende)
Ca 3 måneder efter begyndte hun at få voldsomt skæl langs rygraden og ud på halen, jeg ringede til dyrlægen, forklarede ham situationen... han skulle jo selvfølgelig se på damen, for han mente at det måske kunne være vandrende skøl... PUHHHA... Det var det heldigvis ikke, det viste sig at være fordi hun fik for meget protein i sin kost, men det kostede altså 404 kroner ( gebyr, skælanalyse, skælshampoo)
Kun 1½ må¨ned efter var den gal igen, hun kom krybende hjem, og havede store smerter på den nederste del af maven, som også var hævet, hun skreg af smerte hvis vi forsøgte at undersøge hende, så der var jo ikke andet at gøre end at køre til dyrelægen.... dyrlægen mente at hun var blevet påkørt. det kostede 487 kroner (gebyr, antibiotika, smertestillende røngent billede.
Ja og så er der jo loppekur (?) og ormekur ca. 60 kr flere gange om året (fra 2-6) hvis katten kommer ud.
Hmmmhh det er jo ikke for at virke pessimistisk, men det KAN være både en dyr fornøjelse at have kat.
Håber ikke at du har midstet modet....
Kurt

Accepteret svar
Fra : AnnetteS

Modtaget 50 point
Dato : 05-01-02 16:56

Okay, vi starter fra starten af.
Først får du mislingen hjem. Den skal sikkert til dyrlægen og tjekkes samt vaccineres.
1. vaccination incl. konsultation 450,-
2. vaccination incl. konsultation 450,-
Vi regner ikke med at den evt. har orm mv. derudover skal du regne med 450,-/årligt til vaccination. Det er kun første år den skal have to stik.
En kattebakke kan fås for 100,-
En ske til kattebakke koster ca. 25,-
20 kg kattegrus der klumper koster ca 100 kr. Hvis man ca bruger 5 kg/mdr bliver det til 25 kr/mdr altså 600,-/årligt
Et kradsebrædt til at sætte på væggen koster ca 100 kr.
Foder er svært at beregne, hvilket mærke vil du bruge? Skal din kat have "hjemmelavet foder" til nogle af måltiderne, kun tørfoder, eller også dåsemad? Jeg vil sige ca. 100,-/mdr til foder.
Loppekur 6 gange årligt 260 kr/år
Legetøj koster ca 100 ,- for en inspirerende udvalg. Hos mine holder legetøjet rimelig godt og bliver udskiftet ca en gang årligt.
Alt i alt forløber det sig til ca 3285,-
De første 500 af disse kroner er ting du skal anskaffe dig inden du køber katten. Derfor kommer regnestykket til at se således ud: 3285 -500 = 2785- vaccinationerne = 900 = 1885 divideret med 12 mdr = ca 160 kr/mdr, dette beløb er så når katten er vaccineret, og du har købt kattebakke, ske, grus og kradsetræ. Selvfølgelig varierer beløbet, alt efter om din kat bliver syg, om du vil have halsbånd på den osv. Derudover kan jeg anbefale at købe foder og kattegrus i størrere mængder,- det kan betale sig i længden.
Derfor vil jeg råde dig til at sætte ca 500 af på en konto til evt. dyrlægeregning,- så er du på den sikre side.
Held og lykke med dit kattehold.

Kommentar
Fra : Mette_S

Dato : 22-01-02 23:12

Kære NG,

Jeg vil bare lige sige at det er nogle vildt gode svar og jeg synes at det er lækkert at folk går så meget op i at svare ordentligt og udført til folk det er der i alt fald 3 stykker til dette spørgsmål der har gjort *SS* Jeg glæder mig til den dag, hvor det er mig der har så meget erfaring at jeg kan svare uden tøven *SS*
Bare lige lidt ros til en god nyhedsgruppe og jeg håber at Mai tager imod rådet om de 500 kr til evt dyrlægeregninger, den kunne jeg ialt fald godt have brugt, da jeg stod med en killing med brækket pote *SUK* -jeg skrev engang om det herinde og vil bare lige sige at Nemo har det godt og har ingen mén fået efter den brutale start af udelivet !