/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
engletrompet
Fra : karin42
Vist : 2819 gange
48 point
Dato : 16-07-03 08:53

hej alle Engletrompetejere hvorfor får jeg ingen blomster i min Engletrompet ? den er ca 30 cm høj - trives tilsyneladende - og får en masse gødning ...... hvad gør jeg forkert ?
hilsen Karin

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 16-07-03 09:21

Jeg har på fornemmelsen, at en engletrompet skal være noget større end 30 cm før den blomstrer. Er det en plante, som du har overvintret fra sidste år? Hvis du har købt planten i år hvor længe har du så haft den?
Hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 16-07-03 09:32

Jeg købte en 30 cm. engletrompet i Bilka for noge tid siden. Den havde knopper, men de faldt af. Så groede den lidt, fik tonsvis af knopper og blomstrer nu som besat. Har du den i en krukke? Hvis ja, hvor stor er den? Står den i solen?

/dortedyg

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 16-07-03 13:10

Hej til dortedyg og nyfigen
planten er købt iår - og er derfor " ny " jeg tror måske potten er en smule for lille - den er ca 30 cm høj ligesom engletrompeten - der skal lige tilføjes at jeg har det der kaldes " grønne fingre " så derfor iriterer det mig grusomt at der ikke sker mere venlig hilsen karin

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 16-07-03 13:12

hej igen ..... engletrompeten står i fuld sol det meste af dagen !!
hilsen karin.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 16-07-03 13:17

Min plantede jeg i en krukke der er 40 cm høj og 50 cm. i diameter og den stortrives. OG jeg har bestemt ikke grønne fingre, så jeg har ikke gjort noget magisk. Jeg giver alle mine krukker en substral stav om måneden, men det gør vist ikke det helt store.

Min er 60 cm. nu, men har blomstret næsten lige siden den var 30 cm.

/dortedyg

Accepteret svar
Fra : dortedyg

Modtaget 48 point
Dato : 16-07-03 13:17

Lige et tillæg - min står også i fuld sol.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 16-07-03 15:58

Tak for svaret dortedyg .
tak for svaret - så må jeg jo forsøge fortsat
venlig hilsen karin.

Kommentar
Fra : eigre

Dato : 06-09-03 01:26

Hej Karin 42.
En Engletrompet består af 2 dele nemlig en vægstdel og en blomsterdel, på vægstdelen kan den ikke blomstre og det er netop de første 30 - 50 cm. På et eler andet tidspunkt i løbet af sommeren begynder vægstdelen at dele sig så det danner et Y i bunden af Yet kommer der en blomsterknop, når grenene i Yet er ca. 20 cm. danner der sig 2 nye Yer i bunden af hver Y kommer der en ny knop og sådan fremdeles hele sommeren. om efteråret når man tager den ind til overvintring må man ikke skære hele blomsterdelen væk da den så skal danne en ny inden den kan blomstre og det kan tage nogen tid skær kun ca. 2/3 dele væk af blomsterdelen eller hvis man har plads nok så lad være med at beskærer den.
venlig hilsen eigre

Kommentar
Fra : Warnia

Dato : 25-10-03 14:52

Kære Karin 42.
Jeg har selv en engletrompet. Købt i Netto forrige år. -
1. år blomstrede den slet ikke, men efter en overvintring, kom den i blomst sent på sommeren. Da kulden satte ind, tog vi den inden døre, og efter at den smed en masse blade og knupper, var der een knup tilbage, der netop nu er begyndt at blomstre.
Netop i dag har jeg søgt oplysninger om engletrompeter på "nettet". Der er en del hjemmesider, som er meget interessante. De beskriver også formering af planten.- Både stiklinger og frøformering. Men også vækstforhold, gødning og lign. Det bør man vist vide noget om, før man giver sig i kast med denne plante. Jeg er da blevet meget klogere...........
Prøv at besøge en hjemmeside: www.brugmansia.dk . Den er dansk og beskriver en masse måder til at dyrke engletrompeter på. Desuden er der en del gode links til andre sider, med fantastiske billeder af varianter, jeg ikke anede fandtes.
Du har tidligere fået et svar fra eigre. Denne vigtige del af vækstprocessen, som her er beskrevet, kan du også læse om her.
Håber din engletrompet trives godt stadigvæk.
Venlig hilsen
Warnia.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 25-10-03 16:21

hilsen til eigre og warnia !
tak for jeres svar - jeg har nu forlængst smidt den åndsvage " engletrompet " ud !
men næste år vil jeg da forsøge igen - selvom jeg har grønne fingre - er min tålmodighed ikke stor ))
ha' en god vinter hilsen karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 25-10-03 16:22

hilsen til eigre og warnia !
tak for jeres svar - jeg har nu forlængst smidt den åndsvage " engletrompet " ud !
men næste år vil jeg da forsøge igen - selvom jeg har grønne fingre - er min tålmodighed ikke stor ))
ha' en god vinter hilsen karin.

Kommentar
Fra : Warnia

Dato : 25-10-03 19:38

Kære Karin.
Bedre held næste gang. Undersøg vækstmulighederne en ekstra gang inden du forsøger dig igen. Og jeg vil næsten tro, du får held næste gang.
Hilsen
Warnia.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 25-10-03 20:03

) ok ok da ! ja det med tålmodighed det er ikke en dyd jeg kan prale med ! venlig hilsen karin.

Kommentar
Fra : eigre

Dato : 26-10-03 17:56

Hej Karin42!

Det er jeg ked af du har smidt den ud. Man må have tålmodighed. Når først de er begyndt at blomstre bliver de ved og har man en lys plads inden døre havestue el. lignende kan de så mænd blomstre hele vinteren med, men det kræver lys. Lov mig du har bedre tålmodighed næste gang.

Til Dorthedyg: En gødningspind pr måned er ikke nok, de skal have masser af vand og gødning, min får ca. 40l vand hver morgen og igen til aften lige før solnedgang og ca 50 ml. flydende Hornum gødning pr. 10 l. vand hver dag vel at mærke det hornumgødning man køber i pulver og selv opløser i vand.
Held og lykke til jer begge.

Venlig Hilsen Eigil