/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
NRG.... pillet skiver + Leovinci ZX hand~
Fra : Salkcin
Vist : 680 gange
125 point
Dato : 16-07-03 01:37

hej... nu tror jeg SQ endelig det bliver til noget med at få min NRG til at køre et lille nøk hurtigere

...jeg har besluttet mig for at pille skiverne også er jeg egentlig tilfreds med hastigheden (vel 60-70stykker IRL), men den skal styles... helt klart og mht. styling ville en LeoVinci ZX Handmade sgu hjælpe godt til, da en normal udstødning jo ikke ligefrem er fed i sig selv, men min er skam også "misfarvet" og rusten. Så vil jeg gerne have jer til at vudere om det er overkill med en LeoVinci ZX Handmade (den er vidst nok til 70cc cylinder tun kit og jeg har jo kun 50cc standard cylinder på og kommer nok aldrig til at ændre sig) og ud over det kommer scooteren også til at gå højere op i omdrejninger og det slider vel mere. Kan normal rem, vario, blæserhjul eller andre motordele holde til det (jeg er semi-newbie til det med scootere)... dvs. skal jeg ud og købe en forstærket kilrem (tror jeg det hedder eller noget?) eller andre dele...

Ellers nogen kvalificerede gæt til tophastighed, optrækket og endelig kommer den til at larme meget af det (er vel RPM som giver larm? evnt en omdrejnings begrænser kan man vel få så man tilpasser lydneveau og da 60-70km/t passer mig fint gør begræsningen ikke meget) den skal helst ikke buldre vildere. Jeg håber ikke det kommer til at lyde som en voldtunet scooter.... den må gerne sige lyde men ikke meget høje så der er stoppe garenti når man møder politiet

...også lige til sidst... hvor mange gram ruller skal der i vario magicen? min vægt er 70kg og scooterens er vel ~80kg hvis i skal bruge det til noget.

Mvh. Nicklas

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-07-03 09:56

En LeoVinci ZX Homemade, er en udstødning der er lavet til sports kit, altså de kit der ligger omkring de 9000-10000 RPM. Din standart cylinder yder normalt ikke mere end 6000-8000 RPM, hvilket jo gør at den umiddelbart virker sløvende på din scooter. Men med den rette indstilling af kaburator kan du måske hive et par kmt ud af den! Den burde ihvertfald ikke virke så sløvende at du disideret mærker det når du kører...

Og din standart kilrem kan godt holde til det, da den jo ikke yder vildt mange RPM..., altså jeg har set en der kunne kører i 2 måneder med standart rem til Polini EVO som yder optil 14000 RPM .....

Og det med rullerne, det kan godt være at du burde købe et rulle sæt med når du køber udst. for så kan du jo prøve dig frem og finde nogle der kører godt! Men nogle 6grams tror jeg ikke ville passe dårligt....

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-07-03 09:58

Ellers kan du jo vælge en Technigas Next eller Polini Funky, de er begge knæk udstødninger og de er begge to designet til 50ccm cylindre! Eller Polini Funky er egentligt ikke designet til dem, men den der bedre på 50ccm end 70ccm.....

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 16-07-03 13:33

ej... den er jo dyere end en LeoVinci.... synes Vinci'en er fedest da lyddæmperen er Carbno og selve det der før lyddæmperen ikke er voldkrom som på mange andre. Men det vil være helt fail at købe den eller hvad?

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 16-07-03 13:37

Hvad så med en Ixil Race udstødning? er den også overkill?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-07-03 18:40

så vidt jeg ved er ixil race og leovinci nogen lunde ens, altså yde'mæssigt!

Men det er da ikke ligefrem "fail" at købe den, den kommer da til at se fed nok ud, men den kører bare ikke meget bedre med den på!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-07-03 04:21

damn... det hele har lige taget en ny drejning idag. Skulle til at pille skiven og WTF! lortet er varmet fast så umulgit at få af gliderørret.... så hvorfor ikke også købe en ny vario nu vi er igang... lad os sige max 500kr inkl. fragt... www.scooter-shoppen.dk har enten Athena vario til 399 eller Top Racing til 374kr (med 3 sæt ruller)... er så til gengæld en trykfjeder med til Athena'en? den skal da sidde i koblingns tingen ik? da ikke ved varioen :)

Men bare den nye vario jeg køber skal helst være komplet inkl. gliderør, blæserhjul (eller hvad der nu sidder foran varioen :) og alt også gerne et sæt ruller så man kan indstille det ordenligt (dog ikke et krav:)

En Malossi Multivar 2000 kunne være nice men en Top Racing ser da også ok ud eller hvad?

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-07-03 04:22

btw... så det "hjul" som sad mellem skiven og vario lignte at det var lavet udelukket til kick start funktionen (i mIN NRG der)... var et tandhjul af en art... så skal vel ikke følge blæserhjul eller noget med de andre varioatore anyway :)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 17-07-03 09:49

Jeg ville klart vælge en Malossi Multivar, den er rigtig god! Men jeg ved sgu ikke hvad der fulgte med den....

Og trykfjederen er den der sidder ved koblingen!

Off Topic > Du har ikke brug for en motorblok+monteret krumtap+gearing,bagfælg+monteret dæk+løst dæk til nrg ?

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 17-07-03 13:35

erm? hvad er det lige du fabler om :)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 17-07-03 20:32

[CITAT]Jeg ville klart vælge en Malossi Multivar, den er rigtig god! Men jeg ved sgu ikke hvad der fulgte med den....

Og trykfjederen er den der sidder ved koblingen![/CODE]
Svar på overstårende spørgsmål....

[QUOTE]Off Topic > Du har ikke brug for en motorblok+monteret krumtap+gearing,bagfælg+monteret dæk+løst dæk til nrg ?[/CODE]
Det er bare noget jeg har liggende, som du måske var intresseret i.....

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 17-07-03 20:33

Hmm den fattede ikke rigtigt noget af de der citat og quote ting, du må selv lige tyde det...

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 18-07-03 01:55

aaahh... kan se meningen af din sætning nu ;)

nåh, har bestilit en Malossi Variomatic 2000/Malossi Multivar 2000... den går under et par navne. Sagde godt nok højst 500kr inkl. fragt men nu får jeg da noget kvalitet. Kan jeg nemt skifte trykfjederen? skal man være 2 om det? eller skal man bare have noget vildere værktøj? :)

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 18-07-03 01:57

btw... tydede din sætning... men svarede ikke :)

Har ikke brug for nogen reservedele pt... ellers tak. Skal nok have nogen vinterdæk på et tidspunkt hvis de findes :)

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 18-07-03 02:13

så lige bonus spørgsmålet... håber i kan hjælpe. Du siger mine standard cylinder ligger mellem 6-8k RPM... passer også meget fint efter manual med max ydelse og andre folks RPM... men min RPM måler på NRG'en går altså op til 11,5k ned af bakker og ~10k normalt med håndtaget drejet om... og 9k RPM med håndtaget så det er så det er lidt over hvor den begynder at køre (på6k RPM speedo begynder den at køre)... skal jeg være bekymret overfor det? krumtappen kan vel ikke holde til så mange RPM (10k+).... er det bare måleren som er upræcis eller hvad?

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 18-07-03 02:16

damn... irriterende man ikke kan edit de messages man laver... jeg må lære at kigge dem igennem. Jeg poster jo 3 dobbelt hvergang næsten :)

Men ville bare sige at min NRG er lovlig bortset fra der kun er 1 ring/skive i varioen (plejer at være 2 normalt på lovlige NRG) så den kører 50-55km/t speedo

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-07-03 10:06

Hmm.... Trykfjederen er bedst at være to om, da den ellers godt kan springe meget rundt !!!

Og 11,5k rpm lyder ikke særligt sundt, men det er nok fordi den måler lidt forkert, og desuden er det jo en piaggio motor der generelt er stærkere end de normale minarelli motore (fx. yamaha,suzuki,aprillia.....)... Så hvis den gør det kun ved at pille skiven, så skal du ikke være bange, for det er den lavet til....

Lige nysgerrig: er det LC eller AC ?

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 18-07-03 13:07

Air Cooled :/

...men simeringen er aligevel utæt i støddæmperen i forgaflen, så skal en tur til mekanikeren her om 1 uge så kan han lige kigge på RPM måleren? ved ikke om det er unormalt men mit speedo opdatere heller ikke ned af... men skal nærmest holde stille. Men ham som har haft den før mig (som kun kørte 1700km da han solgte) har ikke behandlet den så pænt.

Han har været en kejle. Også til at styre den... mine stakkels skjolde (500kr for Maling, lak, sandpapir, grunder) :/

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-07-03 13:53

Hmm.. lyder sgu ikke sundt! Det kunne godt være du skulle få ham til at kigge på det!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 18-07-03 23:27

nåh.... så kom der en Malossi Multivar hjem til pappa her :)

ned og monter den :)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 18-07-03 23:43

Det lyder godt! Glæder mig til at hører om det hjælper!

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 19-07-03 03:35

haha.... jeg smarede den :)

de der plastikdimser/klips som holder bagskjoldet kan man bare sætte så de sidder løst på min standard vario. Satte dem på samme måde med de medfølgende platikklips på Malossi. Hmmm... startede... sjov lyd... ned at pille ting af... så var de der plastikdimser faldet af og revet i 200 stykker nærmest og lå som smuller i højre ende i bunden af det store metalskjold som dækker det. Overdrev måske men var mange stumper... også havde rullerne generelt fået slidte kanter og en af dem et ordenligt hak. Men glidrør, vario og bagskjold er næsten intakt på den positive side... de er ivertfald ligeså gode som nye... så skal bare have købt nogen nye ruller også skal jeg se om de der plastikdimser/klips kan fås som reserve dele.... må de sgu kunne.... maxt lamt hvis varioen er lige til at smide ud pga. 3 plastikdimser/klips som mangler som koster 2kr at producere...

Men der var lidt af grine af for jer. Jeg er så semi-noob men lærte da af min fejl. Satte så Malossi gliderøret i med min gamle vario så gliderøret med ringet svejset på ikke bliver brugt. Nu kører den 85km/t speedo :)

...så jeg overlever

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 19-07-03 04:20

vil self lige købe nogen nye ruller og whine til forhandleren så jeg kan få nogen nye plastikklips til bagskjoldet

Accepteret svar
Fra : Jon

Modtaget 125 point
Dato : 19-07-03 09:11

Det er da surt/nice nok!!!

Men ring ind til det firma du købte den hos, og sig at du er kommet til at ødelægge nogle af delene, og hvis han ikke kan, så ring til www.kgi.dk og spørg efter Kjeld, men han er på ferie i 3 uger, så du får fat i en af hans ansatte lige nu, men de kan nok også godt hjælpe dig! De plejer at være vildt flinke! Men ved ikke rigtigt hvordan man betaler der inde osv. for jeg plejer at få delene sendt gratis

Kommentar
Fra : Salkcin

Dato : 19-07-03 11:44

ok... mange tak :)

jeg kigger på det. Men bliver om 1 uge... smutter på festival
Så må ham for scooter-racing have svaret i mellemtiden :)

men de skal kunne fås de der plastiksjovere

Godkendelse af svar
Fra : Salkcin

Dato : 19-07-03 11:54

tak fordi du gad hjælpe mig hele vejen igennem :)

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-07-03 11:55

Tja, det tror jeg nu også godt de kan!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 19-07-03 12:38

det er skam helt iorden!