/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Barbariske guldfisk
Fra : ram2
Vist : 2139 gange
100 point
Dato : 16-07-03 00:48

>Molokyle.

Du forbavser mig. Fisk har du også forstand på. Jeg har 2 guldfisk Sushi & Leo, som jeg hygger mig meget med. Navnene har de fordi de heller ikke kan synge.

Nå - alvor. Da jeg anskaffede dem, købte jeg nogle meget dyre og fine planter, så de for første gang i deres liv kunne få et lille smagfuldt hjem. Men de barbarer åd dem ret hurtigt. Så jeg stoppede med at forsyne dem med stueplanter. Nu går de i en bowle, med grus/sten i bunden, og nada mas. Jeg skifter vandet hver 7 - 10 dag, og har intet teknisk udstyr. (Det æder de sikkert også)

Det lader til at de trives, men det ser ikke så pænt ud uden planter. Hvad kan jeg gøre? Findes der sådan en slags mundkurve til guldfisk, eller en plante der ikke smager godt.

Håber du eller andre kan komme med et guldkorn, for deres trivsel ligger mig meget på sinde.

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : krillez

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-03 02:13

Hey

Jeg har selv en del akvariefisk og har valgt at udstyre mit akvarie med nogen kunstige planter. De kan købes hos enhver dyrhandler for ca 30kr og har den fordel at de aldrig mugner eller får andre sygdomme. Når de har stået i akvariet i lidt tid danner de lidt alger så de kommer til at se ægte ud. Dog skal de altså ogs gøres rene indimellem. Lidt lunken vand og en opvaskebørste kan gøre meget =)

Held og lykke =)

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 06:41

>Krillez.

Tak for ideen. Den er bestemt værd at overveje, hvis det viser sig, at man ikke kan ha' rigtige planter i boblen.

Jeg kan se at du er helt ny på Kandu, så jeg vil da lige sige velkommen til dig.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 09:42

Det bekymre mig lidt at du skifter vand så ofte. Hvergang du skifter vand får dine Guldbasser et Ph chock. Ph værdien stiger med 1 - 2.5 afhængigt af hvor du bor. Den bør være mellem 6.6 og 7.2. Det kan gøre dem utilpasse og i værste fald syge. Nuvel Guldfisk er tandkarper og koldvandsfisk så de er hårdføre. (Nok derfor de overlever hos dig ) At de er hårdføre betyder også at det tekniske udstyr er knap så vigtigt. Når du skal skifte vand, så prøv at nøjes med at skifte 1/3 del ca. hver anden uge.

Krillez giver dig et udmærket råd. Plastplanter. Eller prøv Echinodorus macrophyllus eller Valisneria men, Guldkarperne guffer dem sgu nok alligevel. Du kan også prøve at købe dem lidt foder med 'grønt' og viataminer. Spørg hos din akvariehandler.

Som sagt: Standvejr idag *AFK*

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : krillez

Dato : 16-07-03 10:04

Jeg takker mange gange for den varme velkomst =)

Har selv et 60l akvarium med lidt af hvert... Så med tiden lærer man hvad der er mest økonomisk =)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 20:22

Ps. Når du skal skifte vand hælder du dagen før, dobbelt så meget som du skal bruge, op i en spand. Så kan det 'dampe' af til dagen efter og hælder du langsomt og forsigtigt forbliver kalken i vandet i bunden af spanden. Bare et lille fif.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 20:32

Hej molokyle.

Jeg er da villig til at gøre de ting du foreslår, men på den anden side har jeg haft "Sardinerne" i ½ år, og jeg tager dem simpelthen op med håndkraft, og sætter dem i en kande vand.

Mens de tuller rundt der, tømmer jeg bowlen og gør den ren. Derefter fylder jeg vand i, direkte fra hanen, som jeg har tilpasset temp. så den ligner det de kom fra, og pjask... tilbage i bowlen.

Jeg har ikke set nogen tegn på sygdom eller andet. De trives.
Hver gang de ser mig, tror de at de skal æde. Gud ved om det er Hajunger, forklædt som guldfisk, eller det bare er mig der ligner en madpakke.

Den med de kunstige planter, bliver nok resultatet. Jeg går ikke så meget op i det, men hygger mig med dem jeg har. De er da også dekorative.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 20:40

Det er det jeg siger : Gulkarper er HÅRDFØRER

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 20:40

Det er det jeg siger : Guldkarper er HÅRDFØRER

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 20:41

HÅRDFØRE selvfølgelig. Lang dag på stranden !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 17-07-03 07:51

Tak for svarene krillez og molokyle.

Jeg vil købe mig nogle afskyelige kunstige palmer, så Sushi og Leo kan hygge sig uden at æde af invventaret.
Da det var dit forslag krillez, så får du point. Så er du også på "tavlen".

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-03 09:00

ram2 -> Det kunnu jo være dine guldfisk i virkeligheden er afkom af den der piranha, der ind imellem optræder i Ekstrabladet's Piranha Klubben...? I det tilfælde kan du vist godt vinke farvel til dit møblement også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-07-03 09:19

>Molokule.

Hvis det er tilfældet, så er det slut med at gå ud med skraldeposen. Så fodrer jeg dem bare med affald.

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-03 11:02

Jeg har snuset lidt rund hos nogle af mine akvarievenner og vi er blevet enige om at selvfølgelig skal dine små 'uhyrer' have en rigtig have. Giv lige disse to planter en chance. Det er selvfølgelig dit valg, men jeg er næsten sikker på at du og dine 'barbarer' vil blive gladest for 'rigtig' grønt.

http://www.nybydiscus.dk/vallisneria.htm

http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=4208

Mvh. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-07-03 13:26

>Molokyl.
Er du vimmer. Den ene plante koster 209,- kr. Det mere end jeg har givet for sardinerne, bowle og grus tilsammen.

Nå, men det her jo aldrig været billigt at anlægge en have, så jeg ser på det.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-03 13:46

Det dyreste fiskefoder i Kongeriet

Nøjs du i første omgang med Vallisneria. Den koster kun Pris kr. 28,75 og så får du ovenikøbet en 'dekorativ' potte med

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 18-07-03 13:56

Det prøver jeg, så vi kan få det Garden Party.
Ram