/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler for injurie???
Fra : Toupie
Vist : 6269 gange
100 point
Dato : 15-07-03 21:27

Hvad skal der til, før man kan anmelde en person for injurie???
Hvad er straffen for injurier???
Og hvordan gør man?? er det politiet man melder det til??

Må hellere for en god ordens skyld fortælle at det INTET har med Kandu at gøre

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-07-03 21:37

Prøv at søge på www.google.dk injurier"straf"

mvh ans

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-07-03 21:54
Kommentar
Fra : ram2

Dato : 15-07-03 21:57

>Toupie.

Det vil føre for vidt at fremlægge det hele i kopi her, så kig på nedenstående link

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0080829.htm#Oversigt57

Straffelovens Kap. 27 § 266b til § 275

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 110 point
Dato : 15-07-03 22:04

Injurier
Ringeagtsytringer. Kan være strafbare efter Straffelovens §§267-267a:
§267: Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2. Er fornærmelsen fremsat mod nogen af de i § 119, stk. 2, nævnte personer i anledning af udførelsen af deres tjeneste eller hverv, uden at bestemmelserne i straffelovens § 121 kommer til anvendelse, bliver dette ved straffens udmåling at betragte som en skærpende omstændighed, og straffen kan da stige til fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 3. Ved straffens udmåling bliver det at betragte som en skærpende omstændighed, at fornærmelsen er fremsat i trykt skrift eller på anden måde, hvorved den får en større udbredelse, eller på sådanne steder eller til sådanne tider, at det i høj grad forøger det krænkende i ytringen.
§267a: Har nogen på den i § 267, stk. 3, angivne måde fremsat en udtalelse, der indeholder en usandfærdig sigtelse mod en anden for forhold, der, hvis den var sand, ville gøre denne uværdig til at beklæde offentlige hverv, skal der, når den, der har fremsat sigtelsen, påstås idømt straf for ærekrænkelse, hverken ved afgørelsen af skyldspørgsmålet eller ved straffens fastsættelse kunne tages hensyn til påstand om, at den i samfundet i almindelighed gældende vurdering af sigtelsens utilbørlighed ikke skal finde anvendelse.

Ad en smøre - men da den ikke var længere valgte jeg at droppe den ind her ......

Held og Lykke

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-07-03 22:11

Tak Fnollerpige

Det er netop lige noget i den stil jeg ville vide

Til ans, det var af ren dovenskab og et overflod af point, der fik mig til at stille spørgsmåket her og ikke søge det selv

Og til Ram2, så tjekker jeg dit lint når jeg har hentet mig en kop kaffe

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-07-03 22:22

hmm.......ser ud til at varmen er gået ud over mit tastatur ....men i kan selv lige rette stavefejlene

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 15-07-03 23:02

Hej Toupie

vi retter selv fejlene *SSS

Hmmm fik slet ingen mail om der var kommet indlæg - det sker for ofte.... smadder irriterende er det

Godnat

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-07-03 07:31

Check også www.familieadvokaten.dk
Her kan du også få et svar fra en advokat (gratis)

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 16-07-03 15:31

Tak for svaret Fnollerpige. Selvom både du og Ram2 kom med rigtige svar, bliver det dig der får pointene da du svarede først..

// Toupie

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 15:56

>Toupie.

Ja hende Fnolle er ikke nem at hamle op med

Ram

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-07-03 18:09

Hej Ram

Havde faktisk overvejet at give dig 100 point også, og da det nu er lørdag og vejret er herligt så skal du da få det
....vil da ikke forbigå nogle, og i hjalp jo begge lige meget

// Toupie

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-07-03 18:14

>Toupie.

Nej nej nej Toupie, det var ikke ment på den måde. Fnolle har da fortjent dem, og jeg har rigeligt, og i øvrigt er det ikke lørdag.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-07-03 19:12

Ram

Det har du da også ret i......det må være fordi jeg er gået på ferie og ikke kan hitte ud af at have fri .... men vejret er da stadig herligt

// Toupie