/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvordan?
Fra : sabelfisk
Vist : 515 gange
150 point
Dato : 15-07-03 20:54

Hej.. jeg aner absolut INTET om opbygningen af en hjemmeside, men nære en kæmpe lyst til at lave en.. hvordan gør man? Hvordan kommer man i gang? og koster d noget?
Jeg ville gerne vide både hvordan man får lagt film, chat, billeder, søgemaskine, mulighed for at oprette brugerprofiler osv osv ind på siden.. så please hjælp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-03 21:21

Det var ikke så lidt

Begynd med at finde dig en HTML editor : http://www.download.dk/index.asp?Kat=htmltools&SubKat=redigering

Læs nogle kurser; kandu.dk har et HTML- og CSS kursus i marginen til venstre.
Læs flere gode kurser : http://echoecho.com/dk/
..og et KANON sted hvis du er til engelsk : http://www.w3schools.com/default.asp

Hav altid et link til referencer : http://www.w3.org/ og http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/om/doc_object.asp

Du kan få en gratis hjemmeside med plads til 20Mb hos : http://www.fortunecity.com
du kan dog ikke køre CGI script på fortunecity med mindre du er parat til at betale for det.
Har du ikke fået en hjemmeside af din netudbyder? Sådan en lille en på 10Mb eller noget?

Download et FTP program : http://members.fortunecity.com/molo4/shared/ws_ftple_tuc.exe

Her et eksempel på opsætning af et WebCam : http://www.southwest.com.au/~jfuller/webcam/webcam4.htm

..og sådan kunne jeg sikkert blive ved. Så begynd med kurserne og har du spørgmål undervejs, så ved du hvor du kan stille dem. RIGTIGT : på http://kandu.dk i kategorien HTML, Javascript, ASP, PHP... eller noget

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-03 21:26

URl'en til microsoft driller lidt på kandu.dk, så du må nok mærke den af, kopiere og indsætte den i adresselinien på din browser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-03 21:32

Ps. Hvis du vil se min egen nørdede hjemmeside, så tjek min profil ved at klikke på molokyle over kommentaren.
På min hjemmeside er der nogle flere link til nørdeting i mappen: Programmering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 15-07-03 21:32

Okay.. d var heller ikke så lidt.. Jeg har bare tusindvis af geniale ideer (jeg r meget beskeden *ss*) Men ved ikke hvardan jeg skal få dem ind i den dumme computer. Jeg ville gerne være sådan en, ja en computernørd kalder man d vist, men har ikke pengene til at være på så lang tid af gangen. Desuden har jeg ikke min egen computer, kun alle andres Nå men ind til videre tak for dit svar, jeg går i krig med d, man kan jo ikke andet end at starte fra begyndelsen. Hvem ved, måske ender jeg med at blive en overdrevet populær webdesigner... *ss* NOT

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 15-07-03 22:06

hmmmm det med den hjemmeside lyder skam spændende, men al det læsning kan godt blive MEGET tørt.....dermed ikke sagt at man ikke akn bruge det. Det kan være meget spændende i starten, men lidt efter lidt gider man sq ikke læse det.......taler af erfaring. Det jeg så har gjort for mit eget vedkommende, er at jeg har prøvet mig frem. Jeg bestilte et blad hvor man fik et gratis program med (Namo Webeditor 3.0), og så prøvede jeg mig ellers frem. Der var godtnok en mindre vejledning med, men der er jo en grund til at de hedder "brugsforvirringer", da de tit bare forvirrer mere end gavner. Nå men resultatet kan du se på www.brunk.tk , den er ikke tip top(spørg rellom om mit farvevalg ), men jeg er ved at udarbejde noget andet.

Ud over det ønsker jeg dig held og lykke, og er der noget du er tvivl om, så kan du jo søge rundt på kandu.....skriver lige et par links:

http://www.kandu.dk/dk/spg/15187

http://www.kandu.dk/dk/spg/13575

http://www.kandu.dk/dk/spg/18826

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 15-07-03 22:08

tjekkede lige de links jeg gav, og det sidste er dit eget... (er vist lidt søvnig :<>

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 15-07-03 22:09

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 15-07-03 22:17

for at kommeigang skal du have et program til at lave din hjemmeside i. Dette kunne f.eks. være Frontpages eller bare notepad. Frontpages er nok verdens nemmste program at lave hjemmesider i og er også godt nok til en nybegynder. Du kan godt lave og smække din side ud på nettet helt gratis men så kan du bare ikke få et domæne som f.eks. www.jubii.dk men www.jubii.frac.dk det er gratis. du kan gå et godt webhotel hos www.frac.dk helt gratis.
Hvordan man indsætter billeder det gør man bare ved at gemme billede på din harddisk og så hente det ind på din rediger bare side til din hjemmeside hente f.eks. nolge billeder her http://www.google.com/imghp?tab=wi&q=

flerebrugerslogin-system gratis her: http://www.script.dk/sourcecode.jsp?resourceId=1079

Søgemaskine til at søge i en links-database gratis her: http://www.script.dk/sourcecode.jsp?resourceId=1102

En rigtig god chat gratis her: http://www.script.dk/sourcecode.jsp?resourceId=880

men du skal huske at for at din side kan køre med dette kravere det at din udbyder understøtter ASP, PHP og MySQL, men hvis ikke at du har så meget styr på dette kan du læse meget mere om det på denne rigtige gode og brugervenlige side http://www.webcafe.dk/.

Håber at du kan bruge det ;)

m.v.h
/Steffan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-03 22:26

ZeroXP -> Thihi den 'grønne'... du har stadig en irriterende scriptfejl linie 1 tegn 12 Syntax fejl. Sov godt :_/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 01:15

Inden jeg går på puden skal du da lige have et link om Webdesign : http://www.webdesign101.dk/

Godnat :_/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 16-07-03 09:33

Åh tusinde tak.. har læst HTML kurset, men forstår ikke helt indberebet af HTML. man kan åbenbart skrive en masse "koder" ind, gemme dem som en HTML-fil, og på den måde få skrift, farver, guld og grønne skove. Jeg forstår godt hvordan du skriver det ind osv. Men hvordan bliver d til en hjemmeside?
Skal man ikke købe et "domæne" og et "webhotel"? (ord jeg læste mig til på nettet i går nat, og heller ikke rigtig ved hvad r *ss*) Kan jeg lave min hjemmeside fra flere forskellige computere? Da jeg som sagt ikke har min egen...
Steffansteffan > hvordan får man et sådan program (Frontpages eller notepad.)
Hmm.. jeg ved virkelig lidt..

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-07-03 12:34

Hej Sabelfisk

Du kunne se lidt på Stones Webwriter, som jeg selv anvender.
Den er gratis for private og er rigtig god.

Når siden kører på din egen computer skal den uploades til
din hjemmeside - enten den, din udbyder tilbyder - eller kan du
finde et webhotel, der kan fås for ca. 10 kr./md til meget mere.
Du skal/kan købe et domænenavn, så din adresser bliver af typen
www.ditdomænenavn.dk
Derefter skal du have et program, der kan uploade dine filer,
startsiden skal have navnet : index.htm
Et program som f.eks WS_FTP32.exe el. lign kan klare den
opgave, den skal blot forsynes med brugernavnet og
passwordét til din server.
Disse programmer kan hentes hjem fra. f.eks. Tucow.com

Fordelen ved at selv kode siden er at den er nem at tilrette
og ændre.
Man kan få ideer ved at se koderne på dce hjemmesider, man synes
godt om - uden det behøver at være direkte plagiat.

Held og lykke med projektet.

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-07-03 20:13

Hai Sabelfisk :

Jeg er vel Voksen Pædagog, så du får den fra top til bund. Hæng på :

Åben notesblok og kopiér dette :

Kode
<html>
<head>
<title>Min side</title>
</head>
<body>
<p>KEDELIGT.</p>
<br>
<div>
...endnu mere kedeligt !
</div>
</body>
</html>

I notesblok vælger du :

Gem som (vælg 'alle filer' i typen) i c:/temp/index.HTML

Nu ligger filen index.HTML gemt i c:/temp. Gå ind i din stifinder og dobbeltklik på index.HTML
Din internet browser vil nu blive startet op. I adresselinien vil stå : file:\c:\temp\index.HTML
og du vil få vist dit HTML dokument. Ingen andre end dig kan se dit mesterværk nu.

Nuvel? Det skal ud på nettet, så vi andre også kan se det. OK?

Du finder et gratis WEB hotel. F.eks http://www.fortunecity.com
Du roder rundt. Når du har fundet ud af hvordan du bliver gratis medlem, tilmelder du dig.

Du vælger brugernavn = mit_navn og password = mit_password ...OK?

Du bruger nu fortunecity's ftp (filemanager) eller dit eget FTP program til at 'UPLOADE' din side.
I dette tilfælde index.HTML som du har gemt i c:\temp

Du skal når du logger på 'filemanager' med brugernavn (mit_navn) og dit password (mit_password). Nu vælger du den fil der skal ud på nettet : index.HTML og vælger upload. Sådan!

Alternativt : Hent et freeware FTP program : http://members/fortunecity.com/molo4/shared/ws_ftple_tuc.exe

Bruger du et FTP program er fremgangsmåden (næsten ) den samme:

Start FTP programmet.

der kommer en pop-up, vælg :

Profile Name (Bare et navn, så du kan huske hvilket site du bruger.)
Host/Name Address = ftp.fortunecity.com
..og Host type = UNIX(standard)
..og User ID = mit_navn
..og Password = mit_password

vælg OK

Så langt så godt !

Vælg i venstre vindue filen; c:\temp\index.HTML. Mærk den af og klik med venstre mustast på ->

Nu bliver din index.HTML lagt ud på nettet. HURRA Du kan nu se filen ude på nettet i det højre vindue.

Din index.html er indgangen til din hjemmeside. Du kan linke til alle andre sider på nettet fra denne, inklusive dine egne.

Den første side SKAL hedde index.htm eller index.html. OK?

Når du og os andre vil se din side skal der skrives : http://member.fortunecity.com/mit_navn for at se den.

Andre WEB hoteller og udbydere af hjemmesideplads bruger andre adresser, men det ved du vel allerede. Yahoo, Jubii, geocity osv..

Ja, det er ikke så let, men man skal starte et sted.

Happy coding... </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 18-07-03 00:48

Jeg har ikke glemt jer, arbejder stadig på at forstå..
Vender snart tilbage. måske med fornyet uforståelighed... *ss*
Jeg r virkelig glad for de gode svar, ja at I i det hele taget gider....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-03 07:56

I stedet for FTP programmer kan du bruge din browser. Jfr. eksemplet ovenfor :

I adresselinien skriver du : ftp://ftp.fortunecity.com

Nu kommer der en pop-up frem, hvor du skal angive; mit_navn og mit_password.
Vupti, nu er du inde på din hjemmeside ude på nettet. Nu kan du flytte og kopiere filer ligesom i stifinder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-03 00:29

Må vi snart se hvor langt du er kommet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zumko

Dato : 26-10-03 23:54

En Hurtig Hp Kan Du lave på www.freewebs.com der er alt

Ting til din HP kan du finde på www.hostedstuff.com

Og Så et Domæne det kan du få et ved www.dot.tk

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 04-07-04 09:28

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : sabelfisk

Dato : 13-12-04 22:11

Ups jeg undskylder men jeg har ikke været her inde i virkelig lang tid, så jrg har glemt at dele mine point ud... Jg er gået i stå med siden indtil videre, men den kommer nok på et tidspunkt. Jeg vælger at give pointene til molekyle fordi han mindede mig om det, og fordi han forsøgte så ihærdigt at hjælpe mig Håber jeg er tilgivet.