/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
scarborough fair originalversion?
Fra : solsikke
Vist : 977 gange
200 point
Dato : 29-12-01 12:48

hej
Er der nogen som kender original versionen af nummeret scarborough fair (yorkshire) og ved hvor jeg kan få fat på det? (jeg er desværre "nodeblind")
Den version jeg leder efter skulle efter sigende være meget forskellig fra fx Simon & Garfunkel og Sarah Brightmans versioner.
Godt nytår
eva

Kommentar
Fra : klippe

Dato : 29-12-01 19:24

Hvis du har adgang til internettet fra din egen maskine så prøve at dowloade og instalere programmet winmx.

med dette program kan du finde mange forskellige musik stykker i formatet mp3.

Særligt kan du være heldig at finde finde numre der for længst er gået ud af handlen.

Held og lykke Eva Ellers Skriv igen

Peter

Kommentar
Fra : solsikke

Dato : 30-12-01 17:42

hej brian

Jeg er allerede bruger af kazaa, og der har jeg ikke fundet den version jeg leder efter.
den version jeg kan finde på linket reneseen.de, er den almindelige som mange har indspillet.
Men tak for svaret
også et bragende godt nytår til dig

Kommentar
Fra : solsikke

Dato : 30-12-01 17:42

hej brian

Jeg er allerede bruger af kazaa, og der har jeg ikke fundet den version jeg leder efter.
den version jeg kan finde på linket reneseen.de, er den almindelige som mange har indspillet.
Men tak for svaret
også et bragende godt nytår til dig

Kommentar
Fra : solsikke

Dato : 30-12-01 18:41

hej brian
den version jeg leder efter er skrevet allerede i 1916.

inu engang tak

MVH eva

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-12-01 18:43

Tillæg
Det var faktisk en sang Paul Simon lærte af Martin Carthy
men det nævner Simon & Garfunkel bare ikke på deres 1966 album hvor nummeret ligger på
Læs mere om det her
http://www.geocities.com/paris/villa/3895/
MVH Brian

Kommentar
Fra : solsikke

Dato : 30-12-01 18:43

hej peter

tak for dit svar. Jeg arbejder på sagen (skal lige spørge pc-ens ejermand om jeg må installere winmx

Godt nytår.
eva

Kommentar
Fra : guffy

Dato : 31-12-01 11:25

Hej her alt om sangen såvidt jeg kan finde ud af

The history of the song

In the middle ages, people didn't usually take credit for songs or other works of art they made, so the writer of Scarborough Fair is unknown. The song was sung by bards (or shapers, as they were known in medieval England) who went from town to town, and as they heard the song and took it with them to another town, the lyrics and arrangements changed. This is why today there are many versions of Scarborough Fair, and there are dozens of ways in which the words have been written down.

se mere på: www.geocities.com/paris/villa/3895/

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 02-01-02 13:46

"> Er der nogen som kender original versionen af nummeret scarborough fair
> (yorkshire) og ved hvor jeg kan få fat på det? (jeg er desværre
> "nodeblind")
> Den version jeg leder efter skulle efter sigende være meget forskellig
> fra fx Simon & Garfunkel og Sarah Brightmans versioner.

Kære Eva.
Det er et vanskeligt spørgsmål. for Scarborugh fair er en gammel keltisk
folkemelodi -
men kan med lige god ret spørge: hvar er originalversionen af "Det var en
lørdag aften".
Men her er et par bud på tre udgaver, der er mere tro mod oroginalen end
simon og
Garfunkels (i øvrigt fremragende) fortolkning.:

Christine Primrose: Greas ort dhachaidh a dhéilean a fhroich (Scarboruogh
Fair)
albumtitel: Aite mo ghaoil
plmrk.: Temple TP 006

Shura Gehrman. Folksongs of the British Isles.
plmrk.:NIMBUS NI 5082

og endelig en dansk version - tro mod originalen og udgivet af Folkeskolens
Musiklærerforening
(FM 107-4), hvor Peter Riis og John Sørensen fremfører Scarboruough Fair -
CDén
hedder: Eller hva´med den her 4.
mvh ole

LINIE TYPE P
01 4001802-S-04 2/03 5.00
TIT: SCARBOROUGH FAIR
FOLKESANGE*ENGLAND/DANSKE KUNSTNERE VOKAL*ENGELSK
KUN: RIIS,PETER(INSTR+PROD)/SANGSOLIST(SANG)/SØRENSEN,JOHN(INSTR+PROD)
OPH: XXX(KOM)/XXX(TFO)/RIIS,PETER(ARR)/SØRENSEN,JOHN(ARR)
STI: ELLER HVA' MED DEN HER 4
FOLKESKOLENS MUSIKLÆRERFORENING FM 107-4

Godkendelse af svar
Fra : solsikke

Dato : 05-01-02 11:12

Tak for svaret ole damgaard.

det er lykkedes at finde en version, jeg kan bruge, og så mangler jeg endda stadig at få fat på den fra folkeskolensmusiklærerforening.... (kan ikke finde den på nettet, men mon ikke den findes på biblioteket?) så tak for hjælpen.
mvh eva