/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart af computer
Fra : evil_jew
Vist : 579 gange
500 point
Dato : 14-07-03 15:40

Jeg har et træls problem med min pc.
Efter jeg har haft den formateret gør den følgende:

Når man starter op så kører den lige til den siger "unable to find bootrecord from ide-0.
Har trykker man så ctrl/alt/del og genstarter, trykker del og kommer i bios'en.
Trykker F10 uden at have lavet noget, og den starter normalt op.
Nogle gange virker det første gang man prøver dette, andre gange skal der 4-5-6 forsøg til, men
det ville nu være rart hvis den bare startede normalt op med det samme.

Nogle der kan give et godt råd omkring dette?
Er ikke en haj i BIOS, så vil være glad for en step-by-step guide.

Smider 500 point til den der giver et svar så det kommer til at virke, for det irriterer mig grænseløst

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 15:50

Det lyder meget tricky. Det tyder dog ikke på BIOS-fejl fordi du ikke ændrer noget....

1) Har du haft maskinen skilt så der er kommet dårlig forbindelse
2) Hvilket operativsystem kører du med
3) Har du prøvet at køre en scandisk...måske er din harddisk ved at stå af

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 16:00

1) Nope. Skiller ikke noget af jeg ikke har forstand på
2)WinXP Pro
3)Scandisk??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 16:05

Har du en startdiskette 95/98 så prøv lige at køre dette
A:\>fdisk /mbr tryk enter
Emesen.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 16:07

Åbn stifinder ---> højreklik på c-drevet ---> vælg egenskaber ---> vælg fanebladet funktioner ---> vælg "undersøg nu" ---> sæt flueben i de 2 bokse ---> der kommer så en meddelelse om at den ikke kan undersøge den fordi den er aktiv, og du siger så ja til at undersøge næste gang du genstarter ---> genstart

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-03 16:08

Har du været inde i bios Advanced setup page og se om din harddisk står
som 1st boot device,der skulle stå ide0,som er hdd master 1,du navigere
som reglen med pil højre og venstre pil op og ned,når du har markeret
1st boot device indstiller du den med page up og page ned,f10 save y er ja
n er nej.
Manse9933

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 16:12

Ja ide-0 står som 1st boot device.

Nej har ikke startdiskette til 95/98

Vil lige prøve Uffe29

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-07-03 16:27
Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-07-03 16:34

ups magtede ikke at smide linket ordentlig! kopier adressen og smid den i din browser!
Dit problem vil med 99,99% sikkerhed forsvinde hvis du "Reinitializing the Master Boot Record".

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 14-07-03 16:40

--->OFF TOPIC!!!!<---

den er nok utilfreds med at du har solgt din SPV

Solgaard

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-07-03 16:41

For at lave en startdisk (bootdisk) skal du finde en tom disk, højreklikke dit diskdrev, vælge formater, sætte flueben i "lave en ms-dos startdisk.
Så booter du op og sørgerr for at dit floppydrev er "first prioritet" derefter følger du bare emesens råd!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-03 16:42

Du kan prøve clear CMOS memory ved at holde page up nede men du genstarter
din pc,for vis indstillingerne i bios er indkorekte så opstår der fejl i boote
sekvensen og kan skabe disse problemer som du beskriver,der vil så oprettes en
ny COMS memory indstilling af din hardware.Dit motherboard skal selvfølig understøtte denne page up funktion,ellers skal du ind og bruge clear CMOS jumper eller fjerne dit COMS batteri på dit motherboard en 6-7 timer før COMS
memory er cleard.
Manse9933

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 16:42

Uffe29. Det virkede ikke på problemet.

vandahl - Der står ikke XP på listen over hvilke systemer det er rettet til...

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 16:45

Solgaard> Øh, nej jeg er ikke utilfreds med det. Hvorfor?

prøver lige jeres forslag.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 16:47

Du skal bruge en 95/98 startdiskette og rense master boot record
Det er den gamle partition der spøger.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 16:50

Hov har du så en 98 cd-rom liggende.
for med den kan du lave et startdiskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 14-07-03 16:51

nej ikk dig den (pc'en)

spøg til side-->

solgaard

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-07-03 16:56

eller du kan hente en her http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 16:59

Jeg har ingen 98 startdiskette eller cd eller noget lignende.

Solgaard> Sorry, læste forkert.

Hvor er det jeg skal skrive A:\>fdisk /mbr??????????????

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 17:04

nu har jeg lavet en 98 startdiskette. Hvad skal jeg så?
Er blevet temmeligt forvirret over indlæggene nu...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 17:05

Hvis du starter din computer med en startdiskette i, vil den boote på den.
(altså hvis adrev står til første boot i bios)
når disketten er rullet ind vil den standse ved A:\>
det er her du skriver lige efter A:\>fdisk /mbr tryk enter (husk afstand mellem k og /
Emesen.

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-07-03 17:10

smid disken i!
Start pc'en op ind i bios sæt dit floppydrev til at være prioritet 1
gem indstillingerne, start op igen
pc'en booter fra disken, skriv som tidligere nævnt!

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 17:19

Ja det virkede da lidt....... MEN....
nu skriver den missing operating system ved start up, og så har jeg det samme problem som før... genstart>bios>ingen ændringer og den starter nu op.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 14-07-03 17:56

Få Emmesen til at guide dig igennem,du bliver bare endnu mere forvirret,selvom det er ment godt.
Mvh Ole PS Han forkl så man forstår det

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 17:58

Håber han skriver så

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 14-07-03 18:08

du har GARANTERET en MAXTOR harddisk...............
På din Harddisk=HD har du noget der hedder BOOTSECTOR
når/hvis din HD er gammel/eller den har været brugt meget ( genstart+formattering & lign )
vil den på et tidspunkt blive slidt, min var færdig og kunne ikke repareres....
den skrev BOOTFAILURE og stod ikke til at rede

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 18:25

Næste gang du formaterer, så lad være med at vælge NTFS (quick)

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 18:58

Dvs. jeg bare skal leve med det eller hvad?

Ja ide-0 er maxtor - og så har jeg en maxtor mere samt en quantum.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 19:00

Har du noget vigtigt på din HD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 19:08

Hov har du 3 HD kørende
så skal det se sådan ud
HD1(c:) = master på ide0
HD2 ell. cdrom = slave på ide0

HD2 = master på ide1 (Skal ikke være aktiv)
HD3 ell cdrom = slave på ide1 (skal ikke være aktiv)

Er det sådan du kører.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 500 point
Dato : 14-07-03 19:17

2 muligheder mere

Mulighed 1:
Boot op på Windows XP CD'en > Tryk på 'R' (Repair) > Tryk på 'C' (Console) > Vælg WinNT installationen (F.eks. 1) - Skriv dit password, og tryk på <ENTER>
Nu står der så C:\WINNT>
Brug så kommandoen 'Fixmbr' og derefter 'Fixboot'.

Mulighed 2:
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 19:22

Okay... prøver.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 19:27

Når du nu skriver at du ikke skiller noget som du ikke har forstand på, betyder det så også at du ikke har sat en ny/ekstra harddisk i........Hvis du har det er det nemli' måske derfor

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-07-03 19:30

Jeg bliver nødt til at slutte her - gæster.
Emesen.

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 20:42

Det virkede ikke.... Nu har jeg så ikke blot et problem, men to...
Den vil ikke finde noget af mine usb-ting.
Musen lyser godt nok ved start-up, men det stopper så snart windows starter

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 20:45

Jeg har mest lyst til at formatere lortet lige nu. Skal ordne alt med keyboardet indtil jeg får musen osv. til at virke. Har prøvet at tage stikkene ud og i igen osv. men ingenting hjælper

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 21:18

jeg ved ikke hvor god du er til at navigere med keyboard så her kommer lidt hjælp tab-tasten (den med pile begge veje) skifter markering, pile taster, den som sidder mellem ctrl og windowstasten i venstre side er det samme som højreklik på musen.

Tryk på windows-tasten+pause/break ---> brug pil til siden og/eller tab-tasten til at navigere til fanebladet hardware ---> brug tab-tasten til at navigere til knappen enhedshåndtering ---> brug 1xtab-tasten og derefter pil ned for at navigere til usb eller din mus som sikkert har et udråbstegn på sig ---> brug pil til højre for at åbne undermenuer ---> brug højreklikstasten og derefter pil ned for at vælge fjern ---> og genstart herefter uden musen sat til, når den er helt oppe at køre sætter du den til igen......

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 21:20

Men jeg skal også lige høre om det andet:
Når du nu skriver at du ikke skiller noget som du ikke har forstand på, betyder det så også at du ikke har sat en ny/ekstra harddisk i........Hvis du har det er det nemli' måske derfor

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 21:20

Har sat den i et omskifterstik... Men ingenting jeg sætter til USB virker

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 21:22

Det er temmeligt længe siden min kammerat monterede den. Den har jo kørt upåklageligt lige indtil jeg formaterede den for en måneds tid siden, hvor den så begymdte på det sjov.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-07-03 21:24

Oki....det kunne nemli godt være at de begge stod som master....

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 14-07-03 21:26

Det gør de ikke. Hvis det dog bare var det

Kommentar
Fra : vandahl

Dato : 14-07-03 23:48

Hvis du ikke har noget vigtigt på HD så formater igen!
Det bedste vil være at gøre det fra dos, altså med fdisk som allerede er blevet omtalt.
Derefter installer xp igen!
Det er jo ikke noget der tager lang tid!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-07-03 16:34

evil_jew er du der endnu?
USB - til omskifter stik så er den ikke USB mere men ps2
Det slås fra og til i bios, så vidt jeg husker.
Hvis det er nemt at komme til dine HD og cd-rom, så ville jeg hvis jeg var dig,
starte i laveste nivau - uden de ekstra HD og så rense Hd formatere og indstallere forfra. Men det er jo lidt af job.
Emesen.
PS. gør du det, så kan du få en opskrift, hvis du fortæller hvad du har af grej til comp.

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 16-07-03 15:09

Jeg ahr fået det til at virke nu.

Slettede partitionen, og oprettede en ny, formaterede og lagde så gode gamle win 2000 ind i stedet for XP.
Nu kører alt bare perfekt.

Selvom det ikke kom helt til at lykkes med jeres anvisninger, har de dog hjulpet mig alligevel.

Har valgt at give uffe pointene.
tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : evil_jew

Dato : 16-07-03 15:10

Tak for svaret Uffe29.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 16-07-03 17:55

thanx.....det var iøvrigt så lidt