/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med bajonetsav??
Fra : stig54
Vist : 3421 gange
100 point
Dato : 13-07-03 08:45

Jeg har igennem 20 år købt og brugt diverse elværktøj ligesom jeg har bpåde benzin og el motorsav.
Jeg tænker på at investere i et bajonetsav bl. a. til at skære gamle brædder til brænde. (Der kan være søm i, ikke godt for et motorsav) ligeledes til beskæring vil jeg bruge det.
Erfaringer og gåde råd efterlyses.
Stig

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 13-07-03 10:29

Hej Stig!

Tak for at du spurgte - jeg har nemlig også købt en og vil følge meget interesseret med i dine svar.

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-03 10:34

Hvilket mærke købte du, hvad kostede den og hvor mange watt er den på?

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 13-07-03 10:45

Det er en billig en fra Silvan - som de efterhånden har stået på hovedet for at skaffe hjem til mig - jeg får den på tirsdag.

Jeg skal bruge den til at skære grene og lignende over - har ikke så mange armkræfter, så jeg kan bruge et ørnenæb.

Jysch

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-03 11:57

Bajonet saven har et temmeligt kort arbejdsområde og må anses for uegnet til indivuel skæring.
Altså enten er det metal eller også er det træ.
Klingen er ikke støttet og vil hvis den møder uventet modstand (metal i træ) bøje af eller springe
en metalklinge i træ bliver meget varm og kan brænde sig fast.
Ellers er bajonetsaven et fremragende stykkr værktøj.
Mvh OW

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-07-03 16:48

Det er meget vigtigt når du bruger bajonetsav, at du holder (presser) saven hen mod det emne du saver i. Ja den saver jo i jern med "metal" klingen, men denne klinge er meget fintannet, og har lidt svært ved at skære sig fri og vil derfor varme. Bliver den meget varm, så varm at den er blå, vil skæret være sløvt.
En kædesav vippes lidt omkring det der skal saves, for at opnå en kort skæreflade, og det samme gælder for bajonetsaven. Emnet bør ligge fast, da det hele ellers vil ryste vildt, med fare for dig eller at klingen bøjer/knækker. Den korte "metal" klinge har ikke nogen stor skæreflade, da den jo bevæger sig, og spidsen helst hele tiden skal være uden for emnet når den skærer.
Emesen.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 13-07-03 20:06

Erfaringsmæssigt kan jeg fortælle at træ og metal er en dårlig blanding ved skæring. - enten har man jo en ordentlig klinge på til træskæring, og den kan absolut ikke lide metal - eller omvendt. Dvs. en metal-klinge har ikke noget mod træ men med de små tænder kommer man ikke rigtigt nogle vegne.

Da du har en motorsav (kædesav??) må den kunne bruges til beskæring og savning af brænde. Det er den ganske glimrende til - og mht. savning af brænde.... så er det jo altid vigtigt at undgå søm med en hvilken som helst form for træskærer....

En bajonetsav glimrer ved sin brug som motoriseret nedstryger - men til træskæring ville jeg da anbefale kædesav, rundsav e.l.

Det hele afhænger jo af hvor tit du har lyst til at skifte klinge eller værktøj - oldwiking beskriver egentligt problemet meget godt, men.....

Mvh

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-07-03 06:22

Før jeg accepterer et svar synes jeg det ville være rart at høre lidt om watt-effekt, jeg er jo tæt på at købe en nu.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 14-07-03 15:50

Tak for svaret oldwiking.

Jeg har købt en på 750 w til 498,- god nok til mit brug, når man lige skal noget, da jeg jo har både motorsav og vinkelsliber.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-07-03 20:51

750 Watt er sikkert en god størrelse til almindeligt brug.
Selv har jeg kørt med en 1200 watt på mit job, det var skæring af 2,5 aluminum plader, stål gittre med 4 mm stave, det kostede mange klinger men var med sikkerhed den bedste metode
sikkerhedshansker og briller er et must.
Mvh OW

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-07-03 06:07

Tak for hjælpen