/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
børnebidrag.
Fra : kbdut
Vist : 4948 gange
300 point
Dato : 12-07-03 19:07

Hvor meget må barnet tjene før end der bliver modregnet i børnebidraget.
Min søn vil gerne have et fritidsjob (han er lige blevet 15), men vil gerne vide om der vil blive modregnet i bidraget til ham (han får det obligatoriske beløb på 940,- kr).

Venlig hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-03 19:13

Hvis han har et frikort må han tjene diff. mellem beløbet på frikortet og børnebidragsbeløbet (årsbasis)

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-03 19:16

Børnebidraget bliver beskattet af din søn. Så længe det er under frikortets grænse sker der ikke noget. I det øjeblik din søn tjener penge, og det samlede beløb overstiger frikortets max. grænse kommer han til at betale skat af sin arbejdsindtægt.

mvh ans

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 12-07-03 19:27

Til Ans.

Vil det sige at fruen under alle omstændigheder skal betale de 940,- kr i bidrag uanset hvad han kommer til at tjene??

mvh
karsten

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 310 point
Dato : 12-07-03 19:55

Så vidt jeg er orienteret, kan der trækkes i bidraget, når børn begynder at tjene penge.
Prøv at kigge på www.familieadvokaten.dk i brevkassen.

MVH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-03 19:57

Jeg vil mene at så længe det samlede beløb er indenfor frikortsbeløets grænse, ja. Men jeg er ikke sikker. Du kan prøve at rette henvendelse til www.familieadvokaten.dk det er gratis. Du kan også rette henvendelse til statsamtet, der vil de kunne give dig det rigtige svar. For alle familier er det jo meget afhængigt af den ene og den andes indtægt.

mvh ans

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 12-07-03 22:30

hej
Læs dette link http://www.familieadvokaten.dk/Emner/374.html
Mvh
GCH

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 12-07-03 23:01

hej , Kan fortælle at jeg selv slap for bidraget til nin ældste datter for 1 1/2 år siden , da hun tjente 4500, 00 kr pr. mdr. og hun havde frikort.

MVH
Niss45

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-03 23:14

Til niss45: 4.500,- kr pr måned overstiger jo også beløbet på frikortet. Det er jo en indtægt på kr. 54.000 årligt. Hvor gammel var din datter da? Til den, der skal modtage bidrag, er det den samlede husstandsindkomst, der bliver lagt til grund, for udbetaling af bidrag. Din bemærkning "slap for bidraget", den kan jeg ikke lide.
mvh ans

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 13-07-03 00:06

Til ans
det er muligt du ike kan lide mit udtryk, men eftersom du ikke kener min situation, er det nok grunden, for da både moderen og dattern ville plukke mig og jeg stod med en kæmpe gæld er der ikke anden udvej, men havde skilsmissen forløbet fornuftigt og jeg havde mulighed for at betale , havde jeg gjort det og gør det gladeligt til de 2 mindste.. dangang var datteren 16 år, og det var HENDES indkomst de lagde til grund for bidraget..

Men helt ærlig var jeg glad for at slipe med den behandling jeg fik fra deres side, men det kan andre nok ikke forstå, da møderne jo for det meste for det som de vil og så skidt med fædrene ..., nu mener jeg ikke at denne forum skal være en diskutions klub , så derfor er det ikke passende at uddybe mere her, da det kun var et svar på min løsning model..

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 13-07-03 00:07

Jeg mener at hvis barnet tjener mere end 3 gange normalbidraget, kan bidragsyderen bede om fritagelse eller nedsættelse af bidraget.

MVH Bente

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-07-03 08:55

Prøv selv at lave en Google søgning på børnebidrag. Her er hvad kommer op http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=B%C3%B8rnebidrag&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=lang_da

Regler om børnebidrag finder du under http://www.civildir.dk/regler/boernebidrag.htm
[citat]
Reglerne om børnebidrag

Reglerne om bidrag til børn findes i lov om børns forsørgelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 352 af 15. maj 2003.

Justitsministeriets Børnelovsudvalg har afgivet betænkning nr. 1389 om Børns Forsørgelse. Betænkningen indeholder forslag om ændring af reglerne om fastsættelse af børnebidrag.

Der henvises til Justitsministeriets pressemeddelelse af 19. januar 2001.

Betænkningen kan købes hos Statens Information, Nørre Farimagsgade 65, 1364 København K., 33 37 92 00, eller den kan læses på www.jm.dk/publikationer.
[/code]

Ditto kan du prøve at kigge på http://www.folketinget.dk/Samling/19991/lovforslag_som_vedtaget/L5.htm hvor du bla. kan læse:
[citat]
4. § 11 affattes således:

»§ 11. Bidrag til underhold af børn uden for ægteskab kan fradrages i bidragyderens skattepligtige indkomst efter reglerne i stk. 2. Bidragene medregnes til barnets skattepligtige indkomst for den del af bidragene, der overstiger det af socialministeren fastsatte normalbidrag. Særlige bidrag til barnets dåb og bidrag i anledning af, at barnet når konfirmationsalderen, medregnes dog ikke til barnets skattepligtige indkomst, i det omfang bidragene ikke overstiger for dåb 1 gang det månedlige normalbidrags grundbeløb og for bidrag i anledning af, at barnet når konfirmationsalderen, 3 gange det månedlige normalbidrags grundbeløb.

Stk. 2. Fradragsretten efter stk. 1, 1. pkt., er betinget af, at der påhviler den skattepligtige forsørger- eller bidragspligt over for det offentlige med hensyn til det pågældende barn, og af, at barnet ikke opholder sig hos den skattepligtige. Bidrag for tiden efter barnets fyldte 18. år kan ikke fradrages. Bidrag for tiden indtil barnets fyldte 18. år kan fradrages, i det omfang de overstiger et beløb svarende til det tillæg, der er fastsat i § 4, stk. 5, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag. Betaler en bidragsskyldig til det offentlige et beløb til dækning af forskudsvis udbetalte børnebidrag, anses beløbet fortrinsvis at vedrøre de først forskudsvis udbetalte børnebidrag. I det omfang beløbet herved anses at vedrøre perioder, der omfattes af den skattepligtiges indkomstår 2000 og senere indkomstår, finder 3. pkt. tilsvarende anvendelse.«
[/code]

Det bedste råd imm. alle disse råd, vejledninger og §§§ er at du får dig en snak med din kommune. Så er det sikkert lettere at fordøje.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-07-03 09:10

Mere om børnebidrag på
* http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/CDcirk_13-12-2002.html
* http://www.b-a-b-y.dk/artikler/diverse/bidrag3.asp
Igen vil jeg råde dig til at snakke med din kommune

Godkendelse af svar
Fra : kbdut

Dato : 14-07-03 00:46

Tak for svaret viskinge.

Jeg fandt det jeg skulle bruge ved familieadvokaten tak for linket.

Hilsen
Karsten