/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Opladning af batteri
Fra : Svend.Skaaning
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 12-07-03 14:38

Er det nødvendigt, at afmontere kablerne når man bruger en oplader på batteriet ? Jeg har en motorbåd og jeg plejer at bruge en oplader, om efteråret. Nogle siger at det er vigtigt at afmontere kablerne, andre siger det betyder ikke noget. Hvad er rigtigt..?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-07-03 14:48

Det kommer an på hvor lang tid batteriet skal stå ubenyttet.
Normalt behøver du ikke at afmontere kablerne for opladning. Jeg ville dog tage dem af hvis batteriet står,
nogle måneder uden at blive benyttet. Der kan være lidt afledning (forbrug) på ledningsnettet, der lige så stille
og roligt vil aflade batteriet.

MVH

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-03 14:55

Normalt er den spænding der bruges til opladning af et 12v batteri 13-14v, og spændings regulatoren der sidder mellem batteriet og diverse elektronik, plejer at regulere ned til de 12v. Men "lynladning" med meget højere spænding vil nok ikke være så godt. Noget der er vigtigere er, at undgå gnister ved polerne ved opladning af et "tomt" batteri. Det kan medføre temmelig kraftig eksplotion.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Svend.Skaaning

Dato : 20-07-03 06:55

Tak for svaret emesen.