/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dos-spil, lyd i XP (igen-igen)
Fra : sth77
Vist : 447 gange
100 point
Dato : 12-07-03 03:08

Jeg har et onboard lydkort (SB 128), hvilket bevirker at der ikke er lyd på de gamle Dos-spil. Er der en måde at få lyd på disse, evt. med en bestemt driver?

Jeg kører XP-home, men problemet var der også i 98 og ME (samme lydkort)

Jeg har prøvet at hente VDM-sound driveren, som jeg så at en anden havde glæde af, men den har ingen effekt her. Jeg kan ikke vælge den i egenskaber for dos-programmerne.

Nogen der kan hjælpe?

sth77

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-07-03 07:56

Har du prøvet og gå ind på dit bundkort's hjemme side og se om du kan opdatere din bios.

Manse9933

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 12-07-03 11:18

Hej sth77

Du kunne prøve at lave genveje til spillene på dit skrivebord. Herefter skal du højreklikke på dine genveje og vælge kør i dos mode. Måske det hjælper

mvh srhansen

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 12-07-03 16:46

Intet resultat. Der laves ikke dosdriver til mit lydkort - og det hjælper ikke at køre dem vha en genvej. Jeg kan kun vælge hvilken kompatibilitetstilstand jeg vil køre dem i, og uanset hvilken jeg vælger, kan det ikke få lyd ud af spillet.
Jeg overvejede bare, om der findes en form for emulator el. lign. til dette formål.

Jeg vil helst undgå at investere i et seperat lydkort bare til spilbrug, da vi er på SU og det så virker som lidt spild af penge

sth77

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-07-03 00:17

I 98 og ME skulle det virke. XP er sååå meget et 32 bit system det sandsynligis ikke virker. Men prøv at sætte legacy til inde i din bios!

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 13-07-03 01:45

legacy??????????

sth77

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-07-03 05:56
Kommentar
Fra : sth77

Dato : 14-07-03 00:40

Dosbox ser umiddelbart fint ud - lige bortset fra, at jeg ikke kan lave "\"-tegnet i dosprompten, og så er programmet jo ikke særligt brugbart

VirtualPC er jeg lidt tilbageholdende overfor, da vi endelig........ har fået vore XP til at køre nogenlunde stabilt. Så tror jeg ikke jeg skal ind med noget som laver radikale ændringer, som det ser ude til at VPC gør.

Ellers tak for forslagene.

sth77

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 14-07-03 08:24

på en xp kunne jeg heller ikke få lyd i DOOM spillet, fordi, for at få lyd på skulle det bruge IRO 5. og IRO 5 er optaget af XP. så du skal manuelt gå ind og gøre IRO 5 fri.
mvh hj3.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-07-03 10:12

Det lyder rigtigt hj3 !!