/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
nymfeparakit
Fra : Tina.Tulle
Vist : 4208 gange
150 point
Dato : 11-07-03 22:02

jeg har for en uge siden købt en nymfeparakitunge, her til aften sidder den bare i bunden af buret og er meget stille og reagere faktisk ikke på noget af det vi gør den er nærmest som om den er mere eller mindre bevistløs. Jeg vil gerne hvis der er en der kan fortælle mig hvad der evt. er galt og om der er noget jeg kan gøre for den her og nu.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-03 22:15

Jeg ved ikke med unger. Parakitter er selvskabsdyr, ligesom undulater. De bli'r 'deprimerede' hvis de ikke har mod-/med-spil. Hvis den ellers ikke virker syg, skulle du måske sørge for lidt selvskab i form af en mage eller en 'lege' kammerat ?
Især; hvis den er alene hele dagen mens du er væk?

Så plejer de at live op. Søde fugle ellers....... Parakitter

Helg og lykke med den 'lille'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-03 22:24

til molokyle: du har da gang i at svare på spørgsmål fra nye brugere.

Vil du bare på 1. pladsen eller hvad?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-07-03 22:48

Hvis du har fået den fra et sted hvor den gik sammen med andre nymfer er det nok rigtigt at den savner selskab. Hvis den ikke tager føde eller vand til sig er der noget andet galt. Den er vel ikke taget for tidligt fra? Er den så ung at den ikke kan klare normalt foder? Pas på træk.
Har selv haft nymfeparakit (Frederik), den kunne ikke tåle at stå i solen formodentlig på grund af varme.
Er den ikke frisk i morgen, er det nok tid at tænke på dyrlæge.

Held og lykke

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-03 22:55

ans -> Næh... Hva' mener du ??? Jeg prøver bare at hjælpe så godt jeg kan. Jeg har selv haft to nymfeparakitter : Pippi & Ivan. Se: http://kandu.dk/dk/spg/18281

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Unskyld Tina.Tulle der var lige en der sku' blande sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-07-03 23:00

Tina.Tulle

Hvis du har din nymfeparakit alene i et bur, kan den enten kede sig eller den kan ikke klare sig selv. Som dajb skriver er den måske taget for tidligt fra "reden". Pt passer jeg fugle for min nabo. Der er mange unger, nogle af dem sidder i bunden af buret. De kan ikke andet, da de ikke har lært at flyve endnu. Den voksne "moderen" mader ungen. Om et par dage vil ungerne være på vingerne, men det kræver at der er en, der kan fodre den.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-03 23:02

ans -> Ja, se nu taler du, når du snakker. Dét var bedre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yssenr61

Dato : 15-08-03 18:21

Hejsa.
En meget vigtig ting for fugle er søvn! I særdeleshed for så ung en fugl som du har.
Den bør have minimum 12 timers ubrudt søvn, i mørke. Hvis du har den i stuen hvor fjernsynet kører og der bliver snakket, vil den blive ret udmattet.
Prøv evt. at sætte den et roligt sted om natten, i en periode og se om det ikke hjælper på den.
De gule nymfer kan have tendens til at baske rundt i buret om natten. Jeg ved ikke hvorfor at det mest er de gule, men sådan er det. Det kan afhjælpes med en vågelampe, i stil med dem man sætter på børneværelserne. Det giver dem en mulighed for at retningsorientere sig om natten, lige som månen vil gøre i naturen!
Det er da muligt at det ikke er det der er galt, men 9 ud af 10 gange er det det der er problemet med så ung en fugl.
Hvis det er det ,vil du kunne se en forskel i løbet af 3 dag.

Kommentar
Fra : Bizze

Dato : 09-09-03 20:50

Hej med jer!!
For en lille måneds tid siden, fik vi aflivet min undulat, da hun blev meget syg. Hun blev næsten 9 år og var meget tam.
Så nu har vi lige købt en nymfeparakit for en uge siden. Da det var meget vigtigt for os ,at den skal kunne blive tam og snakke. Valgte vi en han...... d.v.s. at han nok er over 9 måneder ( da de er kønsmodne efter 9 månder). Men nu bliver jeg i trivl, kan vi få ham tam??? og har i nogle go`e ide`er til hvordan.
Vi har prøvet med frø/frugt i hånden, men han virker bange for os.
Hvis i kan hjælpe os, vil vi blive glade.
Hilsen Bizze

Kommentar
Fra : atychsen

Dato : 14-11-03 15:04

Til Bizze.
Jeg har nu haft den samme han i 14 år. Han blev meget hurtigt tam. Man skal snakke med dem rigtig meget og det med frøene er også en god idé. Man må ikke snakke for højt til fugle har jeg desuden hørt. Nu skriver du ikke om du kommer hånden ind i buret og giver den frøene, eller om du bare giver udenfor buret gennem tremmerne. For 4 år siden fik jeg også en hun og hun er stadig ikke tam, men jeg kan dog give hende solsikkefrø gennem tremmerne. Hun vil gerne sidde på hovedet og skulderen, men hun vil under ingen omstændigheder have kontakt med hånden. I stedet for at stikke fingrene hen mod hende (når hun sidder i buret) nærmer jeg mig hende med hovedet, samtidig med at jeg snakker stille med hende, det har hun det bedst med.
Desuden tror jeg nok det er en god idé, hvis kun én forsøger at gøre din fugl tam, så den ikke hele tiden skal vise tillid til nye mennesker (også selvom i måske kun er 2) da nymfeparakitter, ligesom papegøjer, har det med kun at knytte sig til en person. Min tamme han blev også kun gjort tam af min stedfar i starten, men viste hurtigt mig tillid og den dag i dag er det så mig den er knyttet mest til, fordi jeg legede med den hver dag fra den var blevet tam.
Hvis fuglefrø i fingerspidserne udenfor buret ikke virker, så prøv med æbleskrog, kogte men afkølede kartofler uden skræl eller lidt salat, det elsker mine ihvertfald og det kunne være det tiltrak lidt mere, end det hvad den får til daglig.
Håber du kan bruge mine forslag på din nymfeparakit. Held og lykke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-11-03 15:20

Tina.Tulle
Hvordan går det med din nymfeparakitunge?
Det er nu mere end 4 mdr. spørgsmålet blev stillet, så noget er der vel sket.
Kan du ikke lukke dit spørgsmål.
mvh ans

Kommentar
Fra : Bizze

Dato : 14-11-03 15:35

Hej med jer!!
D. 4 september fik vi Nymfeparakitten Ludvig, som var over 9 månder, da vi insisterede at det skulle være en han, da de er nemmere at få tamme.
Jeg skrev d. 9.9.03 da jeg blev nervøs for at vi ikke kunne få ham tam.
Meeeen nu går der da fremskridt. Min kæreste bruger meget tid på at tage hånden ind i buret, (uden at logge med mad) Og Ludvig hopper rundt i buret og virker glad. Nogen gange hopper den kort hen på hånden. Men så når de er færdig med at lege, og min kærste sætter sig hen i sofaen, kommer der en slags pive lyde fra Ludvig. Hva` betyder det??
Og lige til sidst, om aften når den sidder afslappet og opustet, kommer der en mærkelig lyd som om den skærer "tænder"
Jeg håber i kan hjælpe mig...... c",)Bizze

Kommentar
Fra : Bizze

Dato : 14-11-03 15:38

Hej Tina/Tulle

Hvordan lukker jeg mit spørgsmål???

Kommentar
Fra : atychsen

Dato : 14-11-03 15:50

Til Bizze.
Mine fugle laver også pive lyde, det gør de stort set hver gang de hører en lyd, det tror jeg er ganske normalt. Hvis det ikke er de små pive lyde du mener, men de mere gennemtrængende skrig, så er det for at kalde på Jer. Det at de skærer tænder tror jeg også er helt normalt, for det gør mine ihvertfald også, mon ikke det er for at pudse deres næb lidt til?
Håber det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Bizze

Dato : 14-11-03 16:15

til atychsen

Tak for dit svar... den pive lyd den laver er meget lav, og den piver kun efter min kæreste har leget med den. Og når den laver pive lyden sætter jeg mig hen til den, og så er den stille igen, når jeg så sætter mig i sofaen begynder den igen. og sådan kan vi forsætte. indtil jeg ikke gider mere.

Det gennemtrængende skrig laver den om morgen... det tar` jeg som om, at den ville ha` os op af sengen, for når vi kommer ind i stuen, skriger den ikke mer`
Hilsen Bizze

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-11-03 16:27

>Bizze
Hvis du vil lukke dit spørgsmål på "seneste 25" så gå ind i dit eget spørgsmål. Der kan du lukke det, medmindre der er en, der har svaret. Du får dine point tilbage. Her i denne tråd kan du ikke gøre noget, da det ikke er dig, der har stillet det oprindelig spørgsmål.

mvha ans

Kommentar
Fra : Bizze

Dato : 14-11-03 18:56

til ans

okey..... jeg er jo lidt ny her c",)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 19:41

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu og fået svar.
Almindelig høflighed i kandu kræver at man i det mindste takker for hjælpen. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : hvidovre

Dato : 06-12-03 16:04

Hej Bizze
Jeg har selv en han nymfeparakit som er tam,den kan godt gøres mere tam,min flyver frit omkring hele tiden sammen med en hun og 2 undulater(par)den elsker at sidde på hovedet også på gæster,når jeg går i seng kommer den og sætter sig ved siden af mig og når lyset slukkes begynder den at gå rundt,op over hovedpuden eller dynen indtil den finder mit hoved hvor den så sætter sig til at sove,når jeg så vender mig i søvne vågner jeg ved at jeg får nogle hak i hovedbunden af dens næb eller den bider mig i øret som for at sige kan du nu ligge stille,den sætter sig på hånden når jeg vil,når jeg spiser kommer den og vil spise med fra min tallerken og når jeg drikker kaffe vil den også have noget fra min kop,den elsker at kysse,drikke mundvand,fløjte den gang jeg drog afsted og andre sange,den er ret vild med at jeg puster den i direkte ind i hovedet tit kommer den selv og strækker hovedet op imod mig for at blive pustet på,han undulaten kan lide at drille den,når nymfen sidder på mit hoved kommer undulaten tit og vil sidde med,og når nymfen spiser af min tallerken og undulaten opdager det kommer den og vil spise med,de kysser også hinanden selvom at det er en nymf og undulat hanner begge,undulaten elsker at drille begge nymfer faktisk så er det undulaten som bestemmer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-12-03 16:17

Tina.Tulle

Kunne du ikke lukke dit spørgsmål ved at acceptere et af svarene, dine point får du ikke tilbage.

mvh ans og

Kommentar
Fra : Bizze

Dato : 14-12-03 19:56

Hej hvidovre!!
Jeg bliver helt misundelig, når jeg hører hvordan dine fugle er. Det må være dejligt.
Min fugl er begyndt at efterligne når vi fløjter til den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-03 10:54

hvidovre -> Ja, de kan blive meget tamme og er rigtig søde fugle, men det er altså en dårlig idé at kysse såvel undulater som parakitter. De kan smitte :

Citat
Spørgsmål
Hvad er egentlig den rette beskrivelse af sygdommen Patchego der rammer krumnæbbede fugle, og efter sigende skulle smitte ad luftvejene og være uhelbredelig ?

Svar
Den sygdom du du hentyder til må være Pacheoco´s sygdom,der er en virussygdom der angriber papegøjefugle.

Det er en herpesvirus der udskillles via afføringen, senere er virus i luften og dermed kan andre fugle indånde virus og blive smittet.

Virus angriber leveren, som ødelægges. Incubationstiden er ca 3-7 dage og fuglen får appetitløshed, diarré, gylpen , og i nogle tilfælde ses der også påvirkning af nervesystemet.

Der er en dødelighed på ca 90 %. Noget af det lumske ved denne sygdom er at nogle fugle kan bære virus i sig og udskille virus uden de selv viser tegn på sygdommen

Dyrlæge Ingeborg Mølbak

Så man skal lige tænke sig om!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-03 10:56

Ps. Ved ikke lige om denne specifikke sygdom kan overføres til mennesker, men det er der andre sygdomme der kan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 09:26

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 24-07-04 13:14

Det kan være en sygedom hvis den ikke reagere på noget som helst! Tjek om fuglen ikke har diaré eller ligger nede på bundet af buret. Hvis den har disse symptomer kan det let være papegøjesyge i så fald kontakt din nærmeste dyrelæge!