/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl i min comp?
Fra : MaF1a
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 10-07-03 23:08

Hey, min computer har et alvorligt problem.. der opstår ofte fejl så som:
1: Computeren genstarter uden nogen grund (mest inde i spil eller i media player)
2: Computeren går ud af spil uden grund.
3: Kan ikke installere flere forskellige ting, slår altid fejl med:Datafejl (cyklisk redundanscheck)...og noget med nogle cab filer...
4: somme tider tæller den heller ikk ram op..

jeg har haft formateret den 3 gange og haft XP profesinal - win 2000 installeret (køre med xp nu)

Er dette en fejl eller er det mig???

Joachim.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 10-07-03 23:24

Prøv at formatere din computer igen og så inden du installere windows skal du pille batteriet af dit bundkort i en dag og så skulle den være komplet slettet. Det kunne jo være en virus der sider og alle de fejl. Og nogle viruser skal slettes på denne måde, prøv det, det vil jeg foreslå.

Håber det hjælper.

m.v.h
/Steffan

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 10-07-03 23:35

prøv lige først at køre din win-xp CD igen, og vælg reparer i stedet for at installere.
mvh hj3.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-07-03 23:42

Det lyder som en hardware fejl, og jeg tror det er dine ram det er galt med. Hvis du har mulighed for at låne noget andet ram hos dine venner så prøv det først. cyklisk redundanscheck eller forkortet CRC, Kan dog osse betyde en defekt harddisk, og muligvis som det sidste et defekt motherboard, men jeg ville prøve med RAM først

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-03 23:46

Hvis det er rigtigt galt skal du først fdisk'e og så formattere. Fejl på harddisk klares ikke med en alm. formatering. Fdisk low-level formatere din harddisk, så husk backup inden du prøver noget. Dine evt. 'Bad Sectors' som bl.a. kan give CRC fejl (...det er nu som oftest filen der skal udpakkes, der er noget koks med !) skulle nu blive mærket af som ubrugelige og operativ systemet kan tage hensyn til dette når du formatterer din HD igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 10-07-03 23:47

jeg støtter tedd med at det nok går galt i dit hardware.. hvor stor er din strømforsyning.. jeg tror at det er galt med den.. prøv først at pille dit cd-rom og andet du ikke bruger fra.. og så se om fejlen kommer igen..

PS.. når du har startet op går du lige ned i kør og skriver chkdsk.. ( den ser om fil systemet er ok.. hvis ikke bliver det rettet )

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 11-07-03 00:32

Jeg er bare i tvivl om jeg bør sende den ind til dem jeg har købt den af,, det er en hel ny comp og der har være disse problemer med den lige siden jeg fik den

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-07-03 01:12

Det lyder for mig som en overophedet cpu/harddisk,har du nok køling i dit kabinet,er der mere end din cpu fan,hvis ikke skulle du anskaffe en til kabinettet,har du fjernet støv for nyligt i kabinettet/cpu'en,prøv også>denne komputer>højre klik på dit C: drev >egenskaber>funktioner>undersøg nu>sæt
et flueben i begge bokse>genstart,det tar et stykke tid men vil rette fejl
på din HDD/filsystem,disse fejl kan kræve meget af cpu'en,prøv at køre med en åbent
panel i fronten når det er varmt, vis du har et ledigt,slå alt fra som du ikke har brug for i

kontrol panel>system>avanceret>ydeevne>indstillinger>visuelle effekter,så som
skygger under ikoner/brug jævn rulning i menuer o.s.v:samme sted avanceret>her kan du teste dig frem til
den bedste opstilling ud fra hvor meget ram du har,der kan du højre klikke
på teksten ud for de markerings punkter der er, så kan du se hvad det handler om.Det lyder som cpu'en bliver for varm når du køre resurce krævende programmer.
Manse9933

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 11-07-03 01:28

Men hvis du i så fald har rat.. at min cpu bliver for varm, er det så ikke noget som dem jeg har købt computeren af som er ansvarlige for det? og skal brige dette i orden??,, det eneste jeg har gjort ved den er at indsætte en brænder og det kan vel ikke varme min cpu op. eller?

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-03 01:42

Jo en ny komputer skal ikke opføre sig sådan,men det kan være opstået fejl
når du har formateret,formater igen og lav så nogle af de indstillinger
jeg har beskrevet bagefter.
Efter bogen>
(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under opstart.

ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-O)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-07-03 01:50

husk at alle dine data vil blive slettet,prøv at lave en backup på cd af dine viktige dokumenter og programmer,men programmer kan du altid hente igen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-07-03 01:59

Forresten,sørg for at dit kabinet står køligt og ikke i direkte sol lys om dagen,jeg kender flere som har pc'er der har problemer ny/gammel på grund
af varmen og for lidt køling ,cpu/harddisk/kabinet.
God nat og sov godt

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-07-03 02:00

og ram der bliver for varme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-03 02:05

Manse9933 -> meget godt alt sammen men, hvis man ikke når så langt, uden at en åndsvag CRC fejl dukker op og ødelægger det hele, er der kun en ting at gøre: FDISK og så formattér. Derefter; følge din udmærkede fremgangsmåde og ellers er alternativet en retur til forretningen med comp'en. Den er jo ny! Hvis der er mere end 10 'Bad Sectors' er det i skraldespanden med HD'en.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 11-07-03 02:44

Okay så vil jeg køre en Fdisk, formatere og geninstallere. jeg behver ikke en backup cd ligger bare de vigtige ting ind på min mors comp :).... og hvis ikke det virker vil jeg ringe ind til fohandleren...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-07-03 08:37

MaF1a jeg er enig.

Manse9933

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 11-07-03 11:26

Hvis det er en ny PC, bør du straks henvende dig til forhandleren og forklare ham problemet og hvad du har gjort for at afhjælpe det.
Derefter er det op til dig og ham, hvad der så skal gøres.
Lad være med at rode alt for meget, da det kan gå ud over garantien.

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 11-07-03 12:48

Jeg tror også jeg vil ringe der ind efter jeg har prøvet fdisc . tak for svaret alle

Godkendelse af svar
Fra : MaF1a

Dato : 11-07-03 12:49

Tak for svaret Manse9933. Håber det virker.. eller skriver jeg bare igen :P

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-07-03 13:04

Lad mig høre hvordan det går vis du gidder,du kan bare skrive i denne tråd,igen
håber det lykkes dig at få det til at virke som det skal.

Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-07-03 20:26

Nu ved jeg jo ikke hvem du har købt din computer af, men det er jo efterhånden et gedemarked der ude, sikkert på grund af konkurence. Det er da ihvertilfælde en fejl producendenten burde have konstateret ved at køre en "24 timers stress test" Helt klart for dårligt at sælge sådan noget lort (undskyld udtrykket) Jeg synes du skulle tage at nævne hvor du har købt computeren så andre undgår denne fejl !!

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 11-07-03 22:29

Jeg købte min computer hos www.computerland.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-07-03 00:22

Tak for oplysningen Lad vær med at købe computere hos computerland må konklusionen så være

Kommentar
Fra : pede50

Dato : 01-08-03 20:30

Hej der ude hvis der er noget galt med en computer leveret fra et firma, så er det da normalt at man kontakter sælger inden man sviner firmaet til overfor andre, der kunne jo være sket noget under transporten som sælger ikke er herre over, og det er da klart at hvis der er noget hardware der er defekt så skal dette da skiftes. Der nævnes at det skulle sælger have fundet ud af inden vares blev sendt, der er tale om hardware og alt kan gå i stykker selv efter det er testet, husk lige det. Så Joachim tag lige og snak med Computerland inden du brokker dig mere.

Kommentar
Fra : pede50

Dato : 01-08-03 22:24

Jeg vil lige pointere at jeg har købe 6 copmutere ved Computerland og altid været glad for deres service og deres måde at gøre tingene på.
Jeg havde en computer der efter ca. 3 mdr. gik i stykker, jeg kontaktede dem og fortalte hvad der var galt, de sagde jag bare skulle sende den til dem så ville de kikke på den, som sagt så gjort og 4 dage senere fik jeg den igen lavet på deres regning. Det er det jag kalder service.

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 03-08-03 16:10

Som jeg har skrevet i mit "tip" i denne tråd: Er det ikke Computerland jeg ser ondt på eller hvad man nu skal sige, nej jeg siger bare at man skal passe på hvor man køber computer, og der lavede jeg bare et henblik på en uheldig situration jeg var endt i. Og nej det er da ikke sikkert at det er deres skyld at min computer var gået i stykker. Alt jeg siger er bare at man skal passe på når man køber computer via nettet da sikkerhede ikke er lige så høj som hvis du købte din computer i en lokal "computerhandel"

Ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare mit synspunkt

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 03-08-03 16:17

http://www.kandu.dk/dk/tip/4731 der var tråden jeg glemte at indsætte