/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerning af rodstub
Fra : stig54
Vist : 1721 gange
200 point
Dato : 10-07-03 16:27

Jeg har fældet et stort birketræ for to år siden, ca 60 cm i diameter.
Nu vil jeg fjerne roden, det kan jeg ikke da mit elkabel ind til huset ligger neden under.
Det havde været nemt at grave den op ned en rendegraver.
Jeg har tænkt på at grave ned og med motorsav skære rødderne af men stammen er jo tyk og jord er ikke lige motosaves bedste ven.
En rodfræser er for dyr.
Et godt råd til en handyman ønskes
Stig

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-07-03 16:35

Ja, det er dyrt at købe en rodfræser - men du har også
mulighed for at leje en: http://www.mertznielsen.dk/DanishSite/TextElements/txtFirmaprofil.htm

Kommentar
Fra : rs2000

Dato : 10-07-03 17:53
Kommentar
Fra : grausen

Dato : 10-07-03 19:02

hejsa
jeg ved ikke om dette hjælper dig men jeg har engang læst at man kunne lægge en sort plasticsæk over en rodstub og lade den ligge et stykke tid og så ville stubben simpelhen gå til af selv, men hvis det er rødderne der er et problem hjælper det nok ikke

mvh

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-03 20:09

Rellom har 'næsten' ret. Rodfræser ! Der findes masser af råd om at bore huller og hælde Saltsyre eller andre stærke ting i. Løsningen hedder en rodfræser.Så vidt jeg kan forstå er det noget, der skal det gå tjept. Du kan få et servicefirma til at lave arbejdet men, som handyman er den rigtige løsning at leje en RODFRÆSER. Det koster i omegnen af en 'plov' i depositum men, det går rimligt smertefrit. Pas dog på, du ikke møjer den ned i jorden eller nogle sten. Det koster et fræsehoved og det er dyrt !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-03 20:13
Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 200 point
Dato : 10-07-03 20:16

Hej Stig.

Birkerødder er nogle meget seje asener at få bugt med - jeg
har gravet en 3-4 træer op.
Det letteste er nu nok at grave ned med en spade og
save rødderne op efterhånden som man støder på dem.
Blotlæg rødderne inde ved stammen og ca. 1/2 m ude.
Når der først er hul går det egentlig rimelig nemt - brug
evt. en økse til at fjerne jord og mindre rødder.

I den tid du bakser med en rendegraver el. lign. vil
du kunne lave et ret stor hul.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 10-07-03 20:23

Hej Stig54

Hvis du ikke har for travlt kan det lade sig gøre ved naturens hjælp. Bor så mange huller i stubben som der der plads til på den flade der er ca. 60 cm i dia. Huller må meget gerne være 15-20 mm i dia. og dybde skal være så stor som muligt. Men der skal være bund i hullet. Fyld vand i hullerne hver dag så stubben er konstant fugtig. Dæk den eventuelt med plastik eller lignende. Fidusen her er, at fugtigheden får stubben til "trøskes" ret hurtigt og når det er sket, skal bænkebidere og andre insekter nok sørge for processens videre afvikling. Men det er noget langsigtet

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-03 20:29

Det var det jeg sagde: Huller men, det tar 10 år ! -----------------------------------------> Mindst

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 10-07-03 20:44

Hej Stig igen igen

En helt anden idé var at lade den være. Byg et forhøjet bed uden om stubben og plant eller sæt noget du kan lide at se på.

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 10-07-03 21:33

Stig igen

Glemte at sige at stubben skal skæres ned så langt som muligt og beddet så højt at stubben er dækket af jord. Så går resten af sig selv.

Sren Rskilde

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 10-07-03 22:46

Tak for svaret 2603ph.

Lige efter mit hovede og investeringslyst
Stig

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-03 22:57

60 cm. i diameter ? Wow; store overarme

Grav løs....

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-07-03 13:37

Store overarme yes, en søn på 18 år yes, tolmodighed yes, en gammel kæde til savet yes.
Stig