/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fløjte signaler
Fra : pba72
Vist : 2936 gange
200 point
Dato : 10-07-03 12:33

Hejsa
Jeg har en Labradore, som jeg gerne vil bruge til jagt og andre sjove ting. Jeg har købt mig en fløjte af type ACME (en tone og u. trille). Iøjeblikket har jeg kun et signal som er "kom på plads" som er to korte fløjt.

Hvilken andre komandoer skal jeg bruge? (kom, ud, stop, sit)

og hvordan skal de lyde?

Jeg har forsøgt en smule med at lave en falde tone for "sit", men med min ACME fløjte synes jeg det er svært, at lave den faldene tone, skal jeg bare øve mig mere eller er det ikke en mulighed med denne type fløjte?

MVH
Peter

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-07-03 21:01

Hej Peter
Der er ingen regler for hvilke signaler der bruges til bestemte kommandoer og hunden er ligeglad.
Jeg har altid selv brugt den faldende tone til "dæk" og et kort pift for "kom", men som sagt er det vigtigste at hunden og du selv forstår hinanden. Du bør også have et signal for "højre" og "venstre" men så mener jeg også at det er rigeligt, da det jo kun er nødvendigt at bruge fløjte over "større" afstande. Jeg har ingen erfaring med ACME
fløjten, da jeg altid selv har brugt den "lydløse" justerbare fløjte - - vildtet har også ører.
M.v.h.

Accepteret svar
Fra : krkr

Modtaget 200 point
Dato : 17-07-03 12:17

Hej Peter
Som regel bruger vi 3 fløjtesignaler i Retrieverklubben.
1.et stød i fløjten betyder stop sit
2.2 stød i fløjte kom hjem
3 små korte stød betyder søg bruges eks på diregeringer når hunden er i området hvor vi forventer at der ligger vildt.
Derudover kan man så fløjte dalende som er dæk signal
Det er som regel disse som bliver brugt på vore hunde
kristian

Godkendelse af svar
Fra : pba72

Dato : 31-10-03 19:08

Tak for svaret krkr.

Kommentar
Fra : krkr

Dato : 31-10-03 19:28

hej dabj
En acme fløjte har den fordel at kommer man til at smide den væk så køber man bare en ny da de har samme tone
De findes i flere kategorier og den mest bruget er acme 211 1/2 som er med en tone uden trille (kan fåes med trillesom så hedder 210)
Men ellers er det rigtig at hunden er ligeglad bare at det er samme fløjt HVER gang til samme ting
Du skriver at man skal have et signal til højre/venstre der bruger vi vore arme.
Et stød i fløjten og hunden skulle da reagere ved at sætte sig så man har øjenkontakt hvorefter vi med arme giver signal til hvilken vej den skal gå
Den lydløse kan viltet da også høre
kr

Kommentar
Fra : pba72

Dato : 31-10-03 20:10

Hej krkr
Nu er der jo gået et stykke tid siden jeg stillede spørgsmålet, men du har måske forvekslet indlægende lidt venstre/højre signaler var ikke mig. Idag bruger jeg også kun tre fløjt: stop, på plads, ronder/søge
Har dog stadig problemer med at lave et faldende tone med min acme fløjte, så det kan godt være jeg skal gå over til et stop fløjt
vedr. det med plastic fløjte. Ja så fik jeg sådan en fordi jeg smed min gamle ben fløjte væk, og så tænkte det ikke skulle ske igen

men tak for svaret den gang

MVH

Peter