/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
RAM
Fra : crha
Vist : 458 gange
20 point
Dato : 25-12-01 12:06

Hejsa

Jeg har fået 512 MB-RAM i julegave og har i forvejen 128.
For det første kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg kan se på RAMne om de er SD eller andet og for det andet, om 512 og 128 MB-RAM kan fungere sammen uden at det giver problemer.

Mvh
Casper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-01 12:36

"crha" <crha.news@kandu.dk> wrote in message
news:WZYV7.3563$aS.449543@news010.worldonline.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået 512 MB-RAM i julegave og har i forvejen 128.
> For det første kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg kan se på
> RAMne om de er SD eller andet

Det plejer at stå på en mærkat der er sat på seæve ram blokken.

<og for det andet, om 512 og 128 MB-RAM kan
> fungere sammen uden at det giver problemer.

Der skal du kigge i din motherboard manual.

> Mvh
> Casper
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 30 point
Dato : 25-12-01 13:23

Se i manualen til dit bundkort. Du skal bl.a. checke om der understøttes ram-blokke på 512 mb og hvor mange ram du totalt kan sætte i kortet. Mange "ældre" bundkort/cpu'ere vil ikke acceptere blokke på 512 mb.
så check din manual.
De ram du har i forvejen er temmelig sikkert SD-100 RAM og hvis dit bundkort tillader blokke á 512 mb kan du bare sætte det i og ikke tænke på om de er af typen sd100 eller sd133.
Catbody

Kommentar
Fra : crha

Dato : 25-12-01 18:36

Der står i min motherboard manual er den kan klare op til 1,5 GB RAM og både pc100 og pc133...
Men jeg forstod ikke helt. Kan man godt sætte 128 og 512 mb ram sammen?

Hilsen Casper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-01 23:41

> > Jeg har fået 512 MB-RAM i julegave og har i forvejen 128.
> > For det første kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg kan se på
> > RAMne om de er SD eller andet

Hvad med at spørge den du fik dem af!

Hvis det ikke er SD ram kan du ikke få dem ned i soklen. DDR ram har et
anderledes slot layout.

/Butch

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 26-12-01 10:23

Check hvor mange pins der er på ram-blokkene.
Hvis du p.t. har 128mb ram (168 pins) i een blok og de nye 512mb også er med samme antal pins, kan du bare sætte den nye i soklen ved siden af den "gamle"
Altså: ja - du kan godt sætte 128 0g 512 sammen.
catbody

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-12-01 11:42

Jeg har prøvet at sætte både de 128 og de 512 MB SD-RAM sammen, men så kan computeren ikke starte op

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 26-12-01 14:47

hvor mange slots har du til at sætte dine ram-blokke i??
og understøtter dit bundkort 512MB-blokke??

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-12-01 15:15

Ja ja, det understøtter 512 og det har 3 slots

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 26-12-01 15:19

Så burde også virke. hvis det er samme ram-type (altså SD100/133) så skal de kunne virke sammen uden problemer.
Ellers ved jeg ikke mine levende råd, andet end at gå ned til en "nørd" og få ham til at fiske det,

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-12-01 15:30

Computeren starter bare ikke op når jeg sætter dem sammen, men jeg tror ikke de kan køre sammen

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 26-12-01 17:00

Er du sikke på at det er samme ram-type. SD-ram, DDR ram o.s.v.
de forskellige typer kan ikke sammen. Der er noget der tyder på at de nye 512 MB ram ikke er SD-ram, men er af nyere type. Og hvis dit bundkort heller ikke er beregnet til andet end SD-ram, virker det heller ikke.
Du må måske gå hen og få de nye byttet (tag den "gamle" 128 mb med) og be' om samme type. Det kan jo også være at dine nye 512 er defekt.
Og dette var så sidste kommentar fra mig.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-12-01 18:11

Nej nej, mine 512 MB SD-RAM virker fint både i og på min computer, men det eneste problem der er tilbage er bare at mine 128 og mine 512 mb ram ikke passer sammen...

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 26-12-01 21:24

hvis dine 512 mb ram virker uden de gamle 128 mb, og du kan mærke at alt går hurtigere, ville jeg, hvis jeg var dig, skrotte de gamle 128 mb (eller gem dem, eller giv dem til en god ven, der kan bruge dem). Jeg ved ikke hvad, der kan være galt.

roger over and out

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-12-01 23:11

Ok, men tak for dine indlæg *ss*

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-01-02 12:20

Luk lige spørgsmålet.
Hvis du har løst problemet, så skriv lige om det.
m v h
Catbody