/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er det lovligt???
Fra : lillespir
Vist : 1115 gange
100 point
Dato : 08-07-03 21:59

Hej Bruger.

Her i nærheden, er der en der har fået et ordenligt læs belægningssten / sand hjem,og han parkerer sin kassevogn i forlængelse af sandbunkerne,det spærre fortovet over ca.6-8 meter, og ca 1 meter ud på vejen. Så man er tvunget til at gå en længere strækning på vejen ( en stærkere befærdet vej ).Her så essensen . Der kommer en blind mand på hans daglige tur der skal forbi dette sted, og jeg må tilstå at det giver mig myrekryb at tænke på det senarie der kan udspille sig, hvis der kommer en bil i høj fart nå han er på vej uden om dette,. Eller hvad med en tvillinge vogn.Gys Gys

Har du eller kender du nogen der har været i lignende situation, og hvad skete der ??
Er det lovligt at spærre fortovet sådan .
Håber i kan hjælpe

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-03 22:07

Hvis du ringer til politiet vil de kontakte pågældende og bede ham/hende om at få det flyttet. Hvis den pågældende ikke gør det vil det medføre en bøde.

mvh ans

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 08-07-03 22:24

Da der ikke er fri "påkørselsret" i Danmark eller andet steds - er det bilisternes opgave at se efter hvad der sker!
Man har lov til større aflæsninger ved sin bopæl, hvis de ikke varer for længe og der bliver ryddet op bagefter. Problemet er bare der er ingen der vil tage stilling til hvor længe "for længe" er - men termen er "hurtigst muligt". Det vil i princippet sige at vedkommende der får tingene leveret er klar over hvornår det kommer, og påbegynder brugen af det snarest efter.
Jeg kan dog ikke se hvad forskellen på den der går på gaden er blind eller ej - det vil stadigt være bilistens opgave at undgå påkørsel - man må (desværre?) ikke køre dem ned man møder.....
Hvad enten tingene er lovlige eller ej - vil man i dette tilfælde ikke få noget ud af at anmelde det, da der ikke er sket skade.
Spørgsmålet er så også hvad du betegner som "stærkere befærdet vej" - alt er relativt, afhængigt af hvor man bor og hvor man er vant til at færdes.

Lad nu naboen få arbejdet færdigt.... Hvad når du selv skal have lavet noget på et tidspunkt??

Mvh

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 08-07-03 22:40

Hej Kanjegik.

For det første køres der meget stærkt her, var politiet her en hel dag, kunne de nemt tjene deres dagløn to gange. To gange har der holdt et køretøj oppe vores græsplæne.
Sidst han lavede "hjemmearbejde" fik han først tømt fortovet 3½ uge senere.
Han havde 1 uges effektiv arbejde.
Jeg har heldigvis en stor parkeringsplads,som deles med en forretning.
Jeg har på intet tidspunkt nævnt at jeg ville anmelde vedkommende, jeg ville blot vide om det var lovligt.
Min nysgerrighed drev mig til at lægge spørgsmålet herud.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 08-07-03 22:51

Hej Rita

Kan så ikke se problemet lige nu.
At der køres meget (for!) stærkt på strækningen er ikke ensbetydende med "stærkt trafikeret" - ej heller ifølge færdselsloven.
Lovligheden vil til hver en tid kunne diskuteres ud fra hver enkelt sag.....

Men hvis det er et led i en eller anden form for "jeg ved snart ikke hvad" kan jeg kun sige - og undskyld på forhånd - Get a life!

Mvh

Accepteret svar
Fra : ibasa

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-03 23:35

Hej Rita
Grundlæggened er det ikke lovligt at blokere gangareal såvel som areal udlagt som cykelsti/bane. Hvis det sker, skal det snarest bringes til ophør. Den regel gælder offentlig vej såvel som privat fællesvej. Det springende punkt er hvad snarest er ? Det står der noget om i den gældende politivedtægt. Mit umiddelbare bud er 1 til 2 døgn. Så skal der være fri passage. D.V.S. at materialer skal være bragt ind på egen grund så uhindret passage kan foretages og parkering skal følgede gældende regler.

Sren Rskilde

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 09-07-03 00:41

Jeg føler med dine problemer... der hvor jeg bor er alle indklusiv jeg selv begyndt at holde som det passer mig.. da der ikke sker noget som helst ved det... (sådan er samfundet jo blevet) så mit råd til dig er lad være med at lade dig gå på at sådan noget.. og så lad være med at tege loven så Bogstaveligt…

Og får der kommer en masse indlæg om at jeg burde skamme mig... drop det.. jeg skammer mig først den dag jeg får en bøde...

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-07-03 03:04

Hej Rita!

Der er stor forskel på politivedtægterne fra politikreds til politikreds. I nogle byer er det eks.v. tilladt at parkere med den ene side af hjulens bil på fortorvet og andre steder ikke.

Jeg bor i Silkeborg og var generet af parkering af biler på fortorvet og således at jeg havde svært ved at komme ind / ud af min carport og drøftede problemet med politiet, der sagde, at på fortorvet skulle der altid være plads til at en barnevogn kunne komme forbi og hvis ikke så måtte jeg meget gerne anmelde det.

Prøv at søge på politivedtægten og med aktuel by og se om du ikke kan finde noget der og eller så prøv og ring og drøft med politiet.

Men i Silkeborg er det ikke tilladt at spærre fortorvet i længere tid uden særlig tilladelse.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 09-07-03 09:11

Hej Kanjegik.
Det var for at illustrerer hvor mange der kørte her på vejen, samt at fortælle at vi bor på en strækning der indbyder til at køre hurtigt.
Og NEJ! Det er bestemt ikke en form for hetz eller lignende, for jeg syntes det er pragtfuldt at få nyt blod i kvarteret.

Til Buch.
Ja! Jeg kan kun give dig ret. Og jeg lader mig heller ikke gå på af dette. Jeg syntes blot at det kunne være rart at høre andres meninger.
Hvis folk parkerer helt fjollet, benytter jeg mig af en sød lille seddel jeg har, med påskriften: De parkerer pragtfuldt VELKOMMEN i " Klubben for Evnesvage Bilisters Vel."! Det er altid rart at kunne bringe lidt solskin ind i en fortravlede hverdag.
Noget tyder på at det er helt fin at få sådan en seddel, for en dag jeg kom i Bilka, sad der en seddel med samme ordlyd i ikke mindre end 4 forruder. ( Det var ikke mig der havde sat dem der ) så nogen må have taget ideen op.

Hej Bjarne_H.
Jeg ved det er lovligt at holde på denne måde her i byen, men der skulle kunne komme en tvillingevogn forbi.
Det er ikke rart at være generet af en sådan måde at parkerer på, så det besværliggør dine adgangsforhold,
Har du talt med vedkommende eller gik du til politiet?
Jeg vil prøve at læse vedtægterne.

I skal alle have tusind tak for jeres indlæg
Håber i må få en god dag. Hilsen Rita

Godkendelse af svar
Fra : lillespir

Dato : 09-07-03 10:35

Tak for svaret ibasa.