/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win xp skal lukke selv
Fra : Ylwen
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 08-07-03 17:09

Når jeg beder min PC om at lukke, så kom den før i tiden med beskeden "Du kan nu slukke for din computer" eller noget i den retning. Efter jeg har installeret XP SP1 (som jeg fik at vide kunne løse problemet) så stopper den lige før denne besked og kommer så aldrig videre. Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-07-03 17:21

geninstaller

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 08-07-03 18:38

Der kan være en helv... masse grunde til, at den fryser i aflukningsfasen.

Men jeg tror nu at det forslag der ligger, er det eneste rigtige at gøre. Jeg vil nu stærkt gå ud fra, at det funker efter en REN reainstallation OGSÅ efter opdatering til SP1. Hvis det ikke gør det, så vil jeg mene du har et hardwareproblem eller din BIOS skal opdateres.

nikolaus

ps. Det kan være et netværksproblem. Bruger du dit netværk (har du f.eks. ADSL eller flere computere over LAN)?

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 08-07-03 19:35

Når du skriver at du plejede at nå til billedet "Du kan nu slukke for din computer" - OG hvis du derefter selv skulle slukke - tyder det på en gammel computer? -eller hva'?

Fortæl lige for en sikkerheds skyld hvad computer du har.

Hvis den er så gammel så skulle der aldrig have været installeret XP på den. Hvis den er ny - så skal du i gang med gendannelsestidspunkt. Find det tidspunkt hvor den kørte som den skulle - afprøv det - og prøv igen med SP1. Er du forresten sikker på at du har brug for SP1?

Mvh

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 08-07-03 20:28

Du kan også søge efter bootvis på microsofts hjemmeside hente den og finde et sted i programmets bjælker der hedder optmize system. Jeg har dog skiftet til linux nu så jeg kan desværre ikke fortælle dig det.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 08-07-03 20:35

xodeus> bootvis optimere kun opstarten. Det behandler ikke filerne ved afslutning. Hvis det ikke er en gl. computer, syntes jeg det tyder på problemer med netværket/kortet.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 09-07-03 10:15

Prøv at kør ctrl+alt+del lige inden du vil slukke, for at se om der er noget der kører

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 09-07-03 10:19

fandt lige dette på eaid.dk
http://www.eaid.dk/etips.php?action=vis&id=65

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 09-07-03 10:47

Det er godt nok en lidt ældre model, men den kører ellers fint med XP og den har også (før geninstallation) kunne lukke selv. Det er meget muligt at fejlen hænger sammen med at jeg lige har fået lagt et netværkskort i maskinen, men da andre der har fået lavet det samme (med samme netkort) med deres maskine, uden at der er blevet problemer, så fatter jeg det ikke, men jeg må jo prøve at tage det ud og se om det hjælper.

Accepteret svar
Fra : Nikolaus

Modtaget 50 point
Dato : 09-07-03 11:43

Hvilken model???

Hvis du har fået lagt nyt netkort i maskinen, er jeg ikke i tvivl om at det er det der er problemet. Men inden du fortvivler så prøv følgende:

1)Tjek driveren til dit kort; skal ikke være "standard" hvilket XP godt kan finde på at tildele et nyt kort. Evt. opdater din driver.

2) Tag kortet ud og se om dyret kører. Hvis den gør det, KAN det være kortet der er defekt eller din slot.

3) Undersøg dine TCP/IP indstillinger.

4) Undersøg dit netkabel, specielt for enden ved stikket - det skal være intakt og helst ikke alt for bøjet (så kan de små kabler indeni være knækket)

- Er din opstart hurtig eller langsom?

Godkendelse af svar
Fra : Ylwen

Dato : 09-07-03 11:55

Tak for svaret Nikolaus.
Problemet blev løst da jeg satte kortet i et andet slot.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 09-07-03 12:03

No problem