/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Formater linux patension
Fra : Phylock
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 07-07-03 21:23

Da det nu er sommerferie og jeg havde lidt tid til overs så fik jeg lyst til at hive den gamle linux computer fram (166 mhz) men da det er længe siden jeg har leget med den, så har jeg glemt passwordet ...
der ud over har jeg har fået en nyere version af linux og vil gerne have den installeret men så skal alt det gamle væk så jeg kan få en frisk start ...
men da jeg ikke har adgang til computeren så prøvede jeg om det var muligt at boote på cden ... har hørt at xp'cden kan formatere linux patensionen men den vil ikke boote på den selvom jeg har sat den som "first boot device"
har også prøvet med en bootdisk fra linux cden men uden held

håber der er nogle der kan komme med nogle idé'er jeg er blank

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 07-07-03 21:54

Du har vel ikke Partition Magic til at ligge den må kunne tage det...
jeg mener at man kan finde den på tucows (som demo)

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 07-07-03 22:00

der er ikke windows på kun 2 harddiske med linux som jeg ikke har adgang til

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-07-03 22:00

hejsa

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den, og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win9x/2k/xp/linux bootdisc/cd
Du kan nu indstallere styresystem.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 07-07-03 23:15

når så kom jeg da så meget vidre ... nu er problemet bare at den pludselig ikke kan finde mit cd-rom drev
og der er mere i det problem jeg har ingen ide om hvad det er for et drev ... 8x speed ... noget gamelt lort men det virker ... skal de bruge spicel drivere ???

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-07-03 00:01

I din linux skive ligger der en driver til cd rom.
Læg skiven i en windows maskine og læs. det står et sted. Noget med boot..........
Emesen.

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 08-07-03 01:08

damn jeg var for hurtig til at glæde mig den har ikke fjernet linux

mvh
Phylock`

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 08-07-03 09:39

boot op på ovennævnte disc

når du har
a:\aefdisk> tilføjer du "d:" sådan her
a:\aefdisk>aefdisk d: /unhident
a:\aefdisk>aefdisk d: /delall

det >d:< gør er at den skifter til harddisk 2

du kan også nøjes med at skrive
a:\aefdisk>aefdisk
så får du en liste op med hvad du kan med aefdisk

prøv f.eks.

a:\aefdisk>aefdisk /show
a:\aefdisk>aefdisk /info

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-07-03 11:18

Hvis du starter Linux cd-rom fra en diskette, har du da muligheden for at slette ALT, det kan linux selv.
Den diskette du opretter fra linux cd har en indbygget driver til cd-rom med laveste fællesnævner.
Emesen.

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 23-07-03 22:05

dohh ... sorry for det dumme spørgsmål ... data kablet til cdromdrevet havde revet sig løst det var grunden til at den ikke kunne finde det ... og så var der intet problem med at formatere ... takker alle sammen for hjælpsomheden

mvh
Phylock`

Godkendelse af svar
Fra : Phylock

Dato : 23-07-03 22:07

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-07-03 22:10

kender det godt.
Emesen.