/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
spørgsmål vedr. rygeovn
Fra : majbritt05
Vist : 22746 gange
200 point
Dato : 07-07-03 19:53

Hej.

Min mand har lige købt en rygeovn - (den minder meget om, den man kan købe hos www.biltema.dk - hvis I vil se, hvordan den ser ud først).

Problemet er at der ingen brugsvejledning er med til ovnen, så derfor søger vi nogle gode råd og svar på spørgsmål:

1) Hvordan tænder man ovnen op? Skal røgsmuldet lægges på cementen under ovnen? eller hvordan? Og skal der sprit i de 2 spritbrændere?

2) Hvor lang tid tager det cirka at ryge en ørred på cirka 1½ - 2 kg?

3) Har I ellers nogle fif til, hvordan vi kan ryge en ørred? Og måske nogle fif til at fisken smager bedre?

4) Måske der er nogen, som ved hvor man kan finde en vejledning til rygeovne på nettet?

På forhånd mange tak for svar.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 20:06

Jeg tror du kan finde, hvad du søger her : http://hjem.get2net.dk/walter/oproglax.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 20:07

Næeh.... Jeg er SIKKER på det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-03 20:09

Den der har solgt Jer rygeovnen må da kunne give svar på spørgsmål 1.

Når I har det svar, så tror jeg at resten kommer af sig selv.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 20:12

og lidt her fra kandu.dk : http://www.kandu.dk/dk/news/303302/groupid/20213

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 20:14
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 20:25

Ps. husk at købe et termometer, hvis der ikke fulgte et med ovnen. det er RET vigtigt at holde øje med temperaturn som I nok kan se

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-03 22:04

Hej majbritt05
Ikke meget er mere lækkert end en hjemmerøget fisk Jeg selv har røget fisk 2 gange i sidste uge til stor fornøjelse ihvertfald for mig selv.

Røgning består oftest af 3 eller flere faser:
Saltning, Tørring, røgning.

Først bør fisken tørsalte 2 - 2 1/2 time. Dette gøres ved at drysse groft salt på fisken (også i bugen) og lade det ligge på et fad eller lignende, hvor der ikke kan komme fluer.
Derefter skal fisken skyldes ren for salten og tørres. Det er bedst at tørre dem i frisk luft, men da det mange steder er et problem pga. fluer må i gøre det så godt i kan evt. med køkkenrulle.
Når fisken er tør (næsten tør) er et godt fif at putte lidt farin i bugen, det giver en dejlig smag

Fisken skal nu røges og hvis jeres røgeovn ligner den du linker til, så skal røgesmuldet ligge i bunden af røgkammeret, altså i fadet under låget. Under fadet skal du så sætte spritbrænderen der varmer smuldet op gennem bunden af fadet.

Jeg vil sige med det samme at spritbrænderen skal fyldes op 3-4 gange under røgningen, så vær sikker på at den er slukket og ikke varm inden der hældes sprit på igen. Personligt syntes jeg denne brænder skal forbydes, da den kan forårsage voldsomme forbrændinger. En langt bedre ide er at benytte en lille gas (primus) brænder og stille under det hele. Den giver også en mere jævn varme. Det har jeg selv gjort, da jeg ikke bryder mig om at hælde sprit på dimsen når den er varm.
Røgningen skal holdes igang, det nytter ikke noget at ovnen bliver kold i længere tid fordi man er længe om at skaffe varme. Molokyle skrev her, at et termometer er en god ide, jeg vil tilføje at det er et must.
Hæld nu røgsmuld ned i bunden af fadet, vær ikke fedtet med det. Det kan være svært at hælde mere på når der ligger fisk på risten ovenover 2-3-4 håndfulder, skal der til afhængigt af, hvor røget man ønsker fisken. Når røgningen er i gang skal der gerne komme røg ud under låget det meste af tiden.
Læg nu fisken på risten i fadet og start op. Det er så nu i skal lægge låget på fordi fisken skal røges mellem 60 og 80 grader. Derfor er et termometer en rigtig god ide.
Som hovedregel gælder at jo tykkere fisken er jo længere tid skal den røges. Hvis jeres fisk vejer 2-3 kilo, skal den røge minimum 3 timer afhængig af varmen den får.
Ønsker man meget røgsmag kan man holde temperaturen nede for at få mere røg end varme (fisken koges jo samtidigt) omvendt, hvis man bare vil have noget at spise i en fart kan man skrue op for blusset.

Til sidst vil jeg komme med mine egne tip til en lækker røgning af ørred/laks
Da jeres røgeovn ikke er ret stor kan i med stor fordel filetere ørreden i f.eks. 4 eller 6 stykker, så er der meget mere plads til rådighed.

Opløs 150 gram havsalt i 1 liter vand og put ørredstykkerne deri 20-35 minutter.
Tag stykkerne op og skyl dem under den kolde hane.
Tør dem evt med køkkenrulle for at få det værste væde væk.
Læg nu stykkerne på risten til røgeovnen, med skindet nedad mod risten.
Kryder nu stykkerne, hvis i har lyst. Jeg kan stærkt anbefale: Groft hakket peberblanding, frisk hakket hvidløg og diverse krydderurter. Lav f.eks 2 af hver.
Nu er i så klar til røgningen der tager omkring 2 timer.
I skal ikke være bange for at kigge til fisken i ny og næ, måske skal der hældes smuld på undervejs.
Fisken er færdig når i syntes den har fået farve nok og kødet er løst og slipper fra eventuelle ben.
Smag gerne på fisken undervejs. Det er den bedste måde at sige hvornår i syntes den er færdig. Spis nu ikke det hele
Fisken nydes på brød med tandsmør og eventuelt purløg eller røræg
Fisken der nu er røget, kan holde sig 2-3 dage i køleskab og kan iøvrigt fryses ned.
Man kan sagtens kalde røgsmagen frem fra en fisk der har været på køl/frosset. Den skal blot have 10 sekunder i microbølgeovnen

VÆR MEGET OPMÆRKSOM PÅ HYGIEJNEN !
Ja det er ikke skik at skrive med store bogstaver, men det er ekstremt vigtig at fisken ikke kommer i forbindelse med jord eller andre ting der har været i forbindelse med jorden. Derfor (og når fisken skal hænge) laver man nogle gange det der hedder en kogning. Det vil sige at de første 10 min. af røgningen bringer man temperaturen i røgovnen op på høj varme i det omfang det er muligt.
Får i mod på at udvikle jeres teknikker til også at røge andre ting, kan jeg varmt anbefale: Kringelbachs Salte og røgebog. Den har lært mig meget om saltning og røgning.

God fornøjelse
srhansen

Kommentar
Fra : walter170142

Dato : 26-07-03 19:17

Hej majbritt05
Jeg har læst dit indlæg i kandu.dk vedr. den røgeovn, som din mand købte i biltema. Jeg skal ikke kommentere denne røgeovn, da jeg ikke kender denne. Jeg ved en hel del om røgning af fisk, og det gør srhansen ovenfor også. Fint skrevet hansen. Hvis du går ind på min hjemmeside http://hjem.get2net.dk/walter, finder du både, hvordan en røgeovn bygges, og hvordan man røger fisk: ørreder, laks og ål. Disse to opskrifter ligger der. Senere kommer der flere: sild, makrel, hornfisk, torskerogn og aborre. Du finder også to gode bøger, som du kan låne på biblioteket.
Kom blot igang, røget fisk er godt.
Med venlig hilsen
Jørgen Walter

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-07-03 21:32

Hej Jørgen Walther

Jeg havde nu været inde på din side og snuse Jeg er på nippet til at bygge/købe en ny røgeovn til mig selv så jeg var inde for at samle inspiration

Min sidste røgeovn var en gammel olietønde jeg havde brændt ren. Som låg brugte jeg først sækkelæred, som jeg fugtede afhængigt af hvor meget røg jeg ønskede. Senere fandt jeg ud af at en troltekt-plade var genial til formålet. Som elektronisk temperaturregulering brugte jeg et stegetermometer som jeg åbnede og satte relæudgang på. Relæudgangen brugte jeg så til at lukke/åbne for spjældet til den faste brændsel. Jeg varmede bunden af tønden, hvor smulden befandt sig, op med brænde. Det var i sagens natur en primitiv regulering den virkede da også så som så, men den var skabt af min nysgerighed, jeg sad jo alligevel ved fiskene under hele røgningen

Altså slet ikke så god en løsning som den du har valgt med analog udgang

mvh srhansen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-08-03 17:21

hejmajbritt05

jeg er selv nybegynder så jeg købt kringelbachs salte- og røgebog i en lystfisker forretning for 99,00kr
den er (syntes jeg)meget god der om saltning og opskrifter

MEN HUSK!!! Kommer den røgede fisk i berøring med jord SKAL den ud da der lynhurtig kommer bakterier i den

mvh 1133

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-03 17:51

walter170142 -> Dit link er 'broken' 404. I hvert fald lige nu.

srhansen -> Meget informativ kommentar. Tak! (Måske har du et fif til hvordan jeg ryger en sundhedssandal fra Matas? Nej, spøg til side, min kammerat og jeg vil strax bygge en røgeovn i hans kolonihave og så må vi se, efter vores makreltur med Skjold i næste uge. Fiskehandleren hvis det sku' gå lige som sidst på natfiskeriet i Smidstrup

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 01-11-03 14:11

Hej Majbritt!

Den rygeovn jeg har minder om den fra biltema..... Jeg fileterer fisken og gnider lidt salt ind i den. Du kan evt. bruge urtesalt ( bare kom godt med det på ) Så tager jeg mit rygesmuld og ligger i bunden af ovnen i et tyndt lag ( et par mm. bare så bunden er dækket ). En portions ørred ( hvilket jeg foretrækker ) er ca 40 - 45 cm. Den skal kun have ca. 15 min. og mine 2 spritbrændere skal kun fyldes 1 gang. Hvis fisken får for meget kan den nemlig godt blive tør og komme til at smage for meget af røg. Jeg håber det er noget du kan bruge

Mvh.
Skaarupman

Kommentar
Fra : walter170142

Dato : 01-11-03 18:13

Hej alle "Røgevenner"
Der har længe været stille på denne side med "Røgeovn", så jeg vil benytte lejligheden til at fortælle jer, at der er kommet flere røgeopskrifter på min hjemmeside, og at siden har fået nyt domæne: www.walter-lystfisker.dk
Så benyt jer af dette. Hvis I har andre forslag til røget fisk, så send blot en mail.
Med venlig hilsen
Jørgen Walter

Kommentar
Fra : brkalle

Dato : 06-12-03 12:11

Der er også en ny side der hedder Røgeovnen´s Venner: http://home18.inet.tele.dk/kalle , her er der masser af røgeopskrifter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-12-03 12:22

majbritt05
Har du fundet ud af en løsning i løbet af de 5 måneder, der nu er gået. Kunne du ikke acceptere et af svarene. Dine point får du ikke tilbage.

mvh ans og

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 06-12-03 20:42

Tak for svaret srhansen.