/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Kopiering af Copy protected DVD
Fra : bigfool
Vist : 597 gange
20 point
Dato : 07-07-03 16:18

Hvilken software kan anvendes til kopiering/brænding af "Copy protectede" DVD-film ifm. Windows 98SE?

(Er nybegynder her hos Kandu.dk og har derfor pt. kun 20 point - sorry).

Hilsen Bigfool :)

Accepteret svar
Fra : soll

Modtaget 30 point
Dato : 07-07-03 17:03

skal du lave dem til anden dvd eller vcd.

du kan bruge (super dvd ripper) det bruger jeg til at lave dem til mpg så det kan laves som vcd samt til at smide dem ned på dvd det kan det også.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 07-07-03 17:25

Hvis du vil lave en backup at en DVD er der en guide på www.dvdrip.dk..

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 07-07-03 19:16

Er der tale om ulovligheder her???

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 07-07-03 19:32

Hvis der er tale om backup vil jeg mene nej også selv om den er kopi beskyttet..
Men der er ikke afprøvet i retten endnu så vidt jeg ved...

Kommentar
Fra : soll

Dato : 07-07-03 19:38

det er fuld ud lovligt at tage backup af sine film eller cder bare det er til eget forbrug.

du må faktisk gå på bibloteket og låne film eller cder og lave en kopi hvis det er til eget forbrug.
(SÅ NEJ DET ER IKKE ULOVLIGT)

Kommentar
Fra : andersjensen

Dato : 07-07-03 20:25

vær lige opmærksom på denne passus i ophavsretslovgivningen Lovbekendtgørelse nr. 618 af 27. juni 2001 :

I henhold til Lovbekendtgørelse nr. 618 af 27. juni 2001 er det nu blevet tilladt at fremstille enkelte digitale eksemplarer til personlig brug inden for husstanden.

Dette indebærer, at der gives adgang til kopiering af tekst, musik og billeder mv. i digital form til personlig brug for eksempel med henblik på optagelse af radio- og tv-udsendelser til tidsforskudt brug, kopiering af en musik-cd til bilen, til sommerhuset eller til en walkman, kopiering til en opsamlings-cd og kopiering til en pc med henblik på elektronisk afvikling inden for husstanden.

Med hensyn til hvor mange kopier udtrykket "enkelte digitale eksemplarer" dækker over, har man fra lovgivers side valgt ikke at angive et bestemt antal eksemplarer. Det må bero på en konkret bedømmelse af værkets karakter, herunder graden af værkets sårbarhed over for kopiering.

En særlig iagttagelse af sårbarhedskriteriet, for så vidt angår de digitale værker, bør efter lovgivers opfattelse lede til, at der i de enkelte konkrete tilfælde på det digitale område må være tale om et meget begrænset antal eksemplarer.

Med udtrykket "husstand" skal det præciseres, at de digitale kopier kun må anvendes inden for en fysisk persons privatsfære. Dvs. til brug for fremstilleren eller dennes husstand, hvilket betyder, at de fremstillede eksemplarer ikke fysisk må spredes uden for husstandssfæren, ligesom eksemplarer heller ikke må videresendes til venner og bekendte via e-mail og lignende.

Det skal bemærkes, at der ved eksemplarfremstilling til privat brug kun må benyttes medhjælp af personer, som tilhører den pågældende husstand. Hvad der nærmere skal anses for omfattet af begrebet "husstand" må afgøres ved en konkret bedømmelse, hvor der blandt andet børe lægges vægt på, om der er tale om bofællesskaber med fælles husholdning og andre momenter, der måtte pege på en i dagligdagen personligt forbundet personkreds. Når det drejer sig om kollegier, sociale institutioner og lignende, er det afgørende, at kopieringen ikke foretages til brug for institutionen som sådan.

Det vil det ikke være tilladt at fremstille digitale eksemplarer, der bruges uden for den enkelte husstand, for eksempel kopiering til bekendte, skolekammerater mv. Det vil heller ikke være tilladt for køberen af for eksempel et digitalt leveret musikværk at videresende musikværket via e-mail til venner og bekendte.

Kopiering til personlig brug omfatter endvidere ikke kopiering som led i arbejde eller undervisning.

Bestemmelsen gælder både for fysiske personer og erhvervsvirksomheder, institutioner mv. Der gøres endelig opmærksom på, at eksemplarfremstillingen kun må finde sted på grundlag af et lovligt eksemplar eller en lovlig tilgængeliggørelse af værket, jf. Ophavsretslovens § 11, stk. 3.

Sanktioner:
I henhold til ophavsretslovens § 76 er både piratkopiering og salg af piratkopier strafbart. Endvidere er den person, som fremstiller piratkopier eller sælger sådanne piratkopier, erstatningsansvarlig over for rettighedshaverne.

Strafansvar:
I henhold til ophavsretslovens § 76, stk. 1 straffes den person, der med forsæt eller ved grov uagtsomhed, krænker en rettighedshavers rettigheder. Straffen udgør bøde eller hæfte. I sager om piratkopiering, som har et betydeligt kommercielt omfang - typisk ved fremstilling og distribution af et stort antal piratkopier - kan straffen i henhold til ophavsretslovens § 76, stk. 2 udgøre fængsel i indtil 1 år.

Erstatningsansvar:
I henhold til ophavsretslovens § 83 er den person, som krænker en rettighedshavers rettigheder, forpligtet til at betale erstatning til rettighedshaveren for det tab, som krænkelserne har påført rettighedshaveren. Erstatningskravet omfatter i henhold til ophavsretslovens § 83 et rimeligt vederlag og erstatning for de yderligere tab, piratkopieringen har påført rettighedshaveren samt godtgørelse for ikke-økonomisk skade. Hertil kommer, at piraten er forpligtet til at betale rettighedshaverens omkostninger i forbindelse med sagen. Såfremt, at De ønsker at se loven samt forarbejderne, kan De benytte nedenstående link, der dirigerer Dem direkte til Folketingets hjemmeside.

Kommentar
Fra : soll

Dato : 08-07-03 00:14

har du en e-mail så kan jeg sende dig et program der kan knække cryptering på dvd film.

bland andet på disney film.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 08-07-03 08:35

@Soll

Hej og tak for din interesse i denne sammenhæng! Det lykkedes mig rent faktisk i morges (kl. 03:45) at få kopieret én af mine egne copy protectede DVD'er, der ovenikøbet er på ca. 8GB brændt over på en alm. DVD-skive med først "DVD-Krybt" (tror jeg nok det hedder) og efterfølgende Nero, så nu er jeg glad igen, men hvis du mener du har noget software, der er bedre/nemmere, vil jeg da være særdeles taknemmelig, men vil ikke lægge e-mailadressen før jeg lige har hørt din evt. afsluttende kommentar.

Bigfool :)

Kommentar
Fra : soll

Dato : 08-07-03 08:40

det lader til at du har fundet det rigtige program så håber du får meget glade af det i fremtiden..?

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 09-07-03 09:14

Tak for svaret soll.

Kommentar
Fra : Lula

Dato : 21-07-03 08:27

Soll kan du ikke skrive hvad programmet hedder som man bruger til kopiering/brænding af "Copy protectede" DVD-film ifm ???