/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tobaksindustrien som pusher
Fra : ram2
Vist : 617 gange
100 point
Dato : 07-07-03 10:24

Tobaksindustrien på jagt efter nye markeder.
http://www.fairtrade.dk/sw632.asp

Jeg har i forbindelse med et besøg på BBH rygeambulatorium erfaret, at den amerikanske tobaksindustri (det gælder også Skandinavisk Tobakskompagni), på grund af afmatning i omsætningen i USA og Europa, ser sig om efter nye markeder. Det er ikke helt nyt stof, men det er helt nyt for mig, at denne industri i værste pusherstil i Brasilien uddeler gratis cigaretter til gadebørn. Jeg har svært ved at forestille mig, at denne ugerning bliver udført på grund af næstekærlighed.

Det er iskold kynisk spekulation, der kun har et formål, nemlig at tilvænne og gøre disse børn afhængige af deres produkter, så tobaksindustrien for egen vindings skyld på sigt kan øge sin profit på bekostning af disse børns helbred og økonomi.

Hvor går grænsen for en industris ret til fortsat at promovere deres produkter, når det er alm. kendt og veldokumenteret, at brug af deres produktet giver en række af sygdomme, hvoraf nogle forringer livskvaliteten til det invaliderende, og andre er dødelige?

Hvor går den etiske grænse for en industris ret til at lancere deres produkt?

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 10:47

Go'formiddag ram2.

Det er da vist et problem i alle brancher; dette pusheri. En konsekvens af markedsøkonomi. Tænk på hvordan der pushes fødevarer: Slik til børn. Burgere til voksne og børn. Alkohol tll alle! Der lokkes med farverige reklamer. Gratis vareprøver. Tv spots. Sidegevinster i form af konkurrancer. 'Sjove' plastfigurer eller samlekort til børn hvis de køber produkt X ogt æder det!

Grænsen går vel der, hvor man selv siger nej tak.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 11:09

God formiddag Molokyle.

Det er da rigtigt, men der er ikke dokumenteret overdødelighed i forbindelse med at indtage "Mågeklatter, Store babser og indtage Big Mac. Plastfigurer og samlerkort skal nok ikke spises, og giver jo ikke tilvænning i invaliderende grad, og skulle det være vanedannende at vinde en rejse til Bahamas, så må man jo blot deltage i flere konkurrencer.
Med hensyn til gratis uddeling af øl, vin og spiritus, mangler jeg blot én oplysning - HVOR??

Det er den overordnede strategi, som et multi mia. $ foretagende som f. eks. Philip Morris lægger for dagen, der efter min mening er under al kritik.

Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 11:41

Har du aldrig været til Vin smagning de 'fine' steder. Til Receptioner sponseret Spritfabrikkerne? Prøvesmagning af div. Øl mærker i Supermarkedet?

Husker du sagen om Pulverslik, der gav forbrændinger i mundhulen?

Overvægt blandt børn som følge af umådeholden indtagelse af usund mad og Cola?

Man prøver da i høj grad at promovere usunde produkter, som ingen ville købe, hvis det ikke lige var fordi, man blev stillet en rejse til Bahamas i udsigt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 11:45

Nåe ja, vanedannende samlekort, som børn i yderste konsekvens begår krimminalitet for, for at erhverve sig. Pokomon var vist et af de sidste af den slags. Da jeg var barn, var det tyggummi med fodbold samlekort og tatooverings overførings billeder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 11:46

Livsvarige tandskader som følge af syreholdige sodavand ?

Jeg ku' blie' ve'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 11:57

>molokyle.

Du får altså ikke ret, bare fordi du vil ha' det.

Disse afgrænsede uddelinger af smagsprøver, er ikke en kontinurerlig proces, der fortsætter til man er fysisk og el. mentalt afhængig. De kan højest skærpe interessen.

Hvad disse overfede unger du nævner angår, er der som regel en voksen, der har muligheden(ikke sikkert de bruger den) for at gribe ind.
Disse gadebørn i Brasilien er (opfat det nu ikke som sentimentalt) forsvarsløse, i den forstand at de ikke har en ansvarlig voksen, der kan vejlede dem, ligesom myndighederne heller ikke griber ind.

Jeg er ret sikker på, at man fra lovgivningsmagtens side i Danmark ville gribe ind, hvis House of Prince begyndte at dele gratis vareprøver ud i frikvartererne.

Men du har da ret i, at firmaer også i Danmark promoverer deres usunde produkter, men det er ikke mig bekendt, at disse produkter er dokumenteret dødelige i samme udstrækning som tobak.

At du kan fremhæve nogle enkelte eksempler der er smuttet igennem lovgivningen som hårfjerningsmidler, lakridspulver, og slankepiller, mener jeg ikke kan sammenlignes med det der foregår i f.eks. Brasilien.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 12:12

>molokyle.

Gider du lige..... Der er sgu da ingen der får tandskader ved et normalt forbrug af Cola. De eksempler der har været fremme i pressen, hvor mundhulen ligner noget der er ryddet med en håndgranat, er resultatet af _ekstremt_ overforbrug.

Hvis du vil bruge Colaeksemplet som argumentation, så skal du også opponere mod at folk trækker vejret hurtigere end det er nødvendigt, i det der opstår en overiltning af blodet, som kan være farligt.

Og med hensyn til div. samlekort. Det er da rigtigt, at der har været eksempler på vildt overdrevet samlertrang, men det har på ingen måde været i en størrelsesorden som mit udgangspunkt - gadebørn. Jeg har lige slået op, og skønsmæssigt er der omkring 100 mio. verden over, heraf 25 - 30 mio. bare i Latinamerika.

Har vi 100 Pokemonmisbrugere i Danmark

Ram

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-03 12:15

Jeg forstår din indignation. Ja, du har ret mht. til gadebørn i Brasillien og NEJ det ikke bare fordi jeg vil ha' ret. Jeg prøver blot at pointere at ikke kun tobaksindustrien benytter sig af 'ufine' metoder. Så prøver du at lave en sammenligning mellem danske og brasillianske myndigheders indgriben. Dét kan jeg ikke rigtigt se, hvad har med sagen at gøre.

Lad mig fortælle dig en historie fra det virkelige liv. I Indien så jeg en reklame:

Mor og far ser TV. Pludselig er der højlydt barnegråd fra børnesengen i hjørnet af stuen. Mor går i køkkenet og luner en flaske til den lille. Fint nok. Så tager hun et lille brev op af en pakke og hælder i den lune mælk. En reklame for SOVEMIDDEL !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 12:53

Solen skinner og jeg har lige fået en invitation til at støtte 'De Forenede Bryggerier', så jeg er *AFK* til iaften

Vi ses.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 13:00

>Molokyle.

Klog mand - tag imod invitationen. Dit indlæg skal jeg så tage mig af, så der kan repliceres i aften.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 18:05

>Molokyle.

Vi er som sådan ikke uenige, og du kan da også drage en parallel mellem diverse firmaer, som bruger ufine metoder til at fremme deres salg af produkter, men der en verden til forskel på at bruge uetiske metoder for at fremme et salg af vingummi og et salg af tobak. Det kan jeg ikke forestille mig, vi kan være uenige om.

Det er så netop dér, at min bem. om myndighederne i henholdsvis Brasilien og Danmark kom ind i billedet. Det ville ikke kunne ske i Danmark(hvad tobak angår), men åbenbart i Brasilien. Derfor er det relevant og blev nævnt.

I øvrigt mener jeg ikke at den enes uetiske opførsel skulle retfærdiggøre andres, som du på en måde lægger op til i din første kommentar, da du skrev, - Frit citeret: "At det er en konsekvens af fri markedsøkonomi, at der pushes underlødige og eller sundhedsskadelige produkter".

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 20:36

Yes, vi er her igen ram2 og andre ?

Rart med lidt mulje, men der er nu ikke noget som en go' Darjiling og et stykke Citronmåne (Jeps, den fra DanCake).

Lidt ret har du : Vi er for så vidt enige.

Jeg skal dog lige rette en misforståelse. Jeg tror ikke jeg har retfærdiggjort noget som helst ved at sige :

[citat]
En konsekvens af markedsøkonomi.
[/code]

Dette er en konstatering !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 21:58

Velkommen tilbage.

Du har ret, dit udsagn er ikke en retfærdiggørelse, men som du skriver en konstatering.

Det lader ikke til at forarge og interessere andre end os, så vi kan jo lige så godt lukke. Pointene er dine.

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 21:59

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 22:10

Tak. Kikker lige over til ans.

</MOLOKYLE>