/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til FT1860.
Fra : ellenbirgitte
Vist : 362 gange
200 point
Dato : 07-07-03 10:23

Mon nogen vil hjælpe mig med at tyde, hvad der står under "Anmærkning" i www.arkivalieronline.dk/Data/folketælliing/FT1860/00026/01016/tif ud for Inger Jensdatter - det drejer sig om Gjerrild sogn i Nørre Djurs Herred. Anmærkningen er sandsynligvis om hendes mand.

På forhånd tak
ellenbirgitte

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 07-07-03 11:26

Hej Ellenbirgitte
Der stå indsidder og husmoder.
hun var gift, men der stå ikke noget om hendes mand.
Hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : ellenbirgitte

Dato : 07-07-03 13:44

Hej Grete Skatka.

Tak for forsøget. Der er en rubrik længst ude til højre på siden, der hedder "anmærkning" - det er det der står der, jeg ikke kan læse.
Måske du vil forsøge igen.

Hilsen ellenbirgitte

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-07-03 16:43

Det er godt nok gnidret!
Prøv evt. også at spørge i http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=6

Den rigtige vej til filen er:
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00026/01016.tif

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 07-07-03 19:03

ja se så langt ude i siden kom jeg ikke.
Jeg har ikke noget bud på hvad der står.
Hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : fruadde

Dato : 16-07-03 17:14

Hej ellenbirgitte
Jeg har prøvet at granske anmærkningen i FT og kommer frem til, at der kunne stå:
Manden tjener i I??? og er der anfør.
Jeg mener, at stedbetegnelsen begynder med I eller muligvis J ud fra sammenligningen med ordet Inderste, hvor der er samme "sving" øverst på bogstavet.
Jeg har ikke umiddelbart fundet en stedbetegnelse i området som passer; men hvis du gennemgår folketællingen og prøver at kigge efter en Søren, der er gift - men uden kone på samme bopæl, vil du være kommet et stykke af vejen.
Problemet er selvfølgelig, hvis han er udensogns. Jeg mener ligeledes ikke at kunne få det manglende ord til at have relation til eventuel værnepligt.
Fortsat god jagt og venlige hilsener
Ellen

Kommentar
Fra : fruadde

Dato : 17-07-03 00:35

Hej igen ellenbirgitte
Efter at have indtaget et aftensmåltid, drukket min kaffe, kigget lidt tv m.m., slog det mig pludselig, at der da vist i anmærkningerne stod: "Manden tjener i Præstegaarden og er der anfør."(t).
Jeg kunne selvfølgelig ikke dy mig for lige at se efter, om det kunne passe og bingo. Prøv selv at kontrollere på http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00026/01006.tif hvor der i Præstegården under tjenestefolk er en Søren Eskildsen, 46, gift, født i Gjerrild. Hvis du nu har mulighed for at finde et ægteskab mellem din Inger Jensdatter og Søren Eskildsen, burde alt stemme.
Fortsat god jagt på anerne og godnat herfra.
Ellen

Kommentar
Fra : ellenbirgitte

Dato : 17-07-03 12:13

Hej Ellen.

Tak for din hjælp. Inger Jensdatter og Søren Eskildsen var gift og var mine tipoldeforældre.

Hilsen ellenbirgitte

Kommentar
Fra : fruadde

Dato : 17-07-03 13:42

Hejsa
Det er altid dejligt, når man kan give en hjælpende hånd. Næste gang kan du måske hjælpe mig.
Venlig hilsen Ellen