/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Radioaktivitet i forbrugsvarer
Fra : solskind
Vist : 1334 gange
10 point
Dato : 06-07-03 22:16

Hej alle.
Jeg har et ur. Et armbåndsur. På hånden, hvor mit ur ofte støder imod, når det glider ned af håndleddet, har jeg et område med dødt hud. Det mystiske er at området er ud for, hvor " knappen " til brug for at stille uret er. Her skal lige indskydes, at uret er forsynet med selvlysende prikker for hver time. Kan det tænkes at disse prikker er radioaktive og bør man skille sig af med et sådan ur ( jeg mener kommunekemi ) ?
VH solskind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-03 22:38

Solskind problemet ville nok blive løst hvis du ikke havde uret på armen. Du kunne måske lægge det i en bukselomme. Ja men hvilken bukselomme? Hvor vil du helst have dødt hud? Måske går de stråler , som der evt. eksisterer i dit ur gennem alt. Gem det langt væk og se på din computer, den har da også et ur??? indbygget. Du sidder jo aligevel foran computeren. Hvad skal du så bruge et ur til på din arm, som giver dig død hud.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-03 22:42

Hø, nej det vil jeg da ikke håbe. Mit ur; et REM-REM, er forsynet med selvlysende skive. Et helt lille Tjernobyl. Ja, det er svagt radioaktivt og indebærer som sådan en helbreds risiko. Du kan læse mere her :

http://www.akraft.dk/radioakt.htm#dosis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-03 22:55

Der kan du bl.a. finde grunden tilat du skal drikke øl og ikke mælk:

Eksempler på radioaktivitet i hverdagen Stof Forholdsvis aktivitet
1 liter drikkevand 20
1 l flodvand gns. 10 - 100
1 l alm. pilsner 130
1 l havvand 350
1 l whisky 1200
i l mælk 1400
1 l spildevand fra kernekraftværk 1 - 10

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 07-07-03 08:45

Disse prikker på dit ur er et floureserende stof, som ikke har noget med radioaktivitet at gøre. De kan kun lyse op, hvis de modtager varme, f.eks. fra en lyskilde. Det samme sker ved de projektiler som man bruger i forsvaret.

BDG

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 09:51

bdg -> fosforiserende lysemitterende stoffer er svagt radioaktive. Dette gælder også sporprojektiler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 10:03

Du kan læse HELE historien om fosfor forbindelser her: http://home.ringnett.no/lars.finsen/Fosfor.htm
Det er godtnok på Norsk, forholdsvis at læse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-03 10:04

Hovsa fejl: ...men forholdsvis LET at læse alligevel.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 07-07-03 16:24

i gamle ure er det selvlysende stof radioaktivt!!! men er det ikke i nyere ure.
i de gamle lyste det svagt grønt.

BECK

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-07-03 13:53

Hej Solskind.

Det er korrekt at moderne "selvlysende" ure ikke indeholder radium eller
andre radioaktive stoffer, som de gjorde tidligere.
Tallene er flouriserende - ikke fosforiserende (=selvlysende).
Der er nævnt tidligere, men grunden til dine problemer ved uret måske kan være en
for for allergisk reaktion. F.eks. er mange nikkel-allergikere.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-03 14:02

2603ph har fuldkommen ret i alt omkring dette spørgsmål.

2603ph -> Hvad er det for et stof der er flouriserende og ikke indgår i en forbrænding men som samtidig, IKKE er svagt radioaktivt ? Det ku' være jeg skulle ofre lidt point på spørgsmålet under fysik ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-03 14:33

Ps. Talen om fosfor kom ind, da bdg kom ind på sporprojektiler. Hvilket rigtigt nok ikke har noget med spørgsmålet at gøre.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-07-03 20:07

Hej Molokyle

En lille rettelse - fluorocens er en art luminicens, hvilket vil sige, at visse stoffer kan omdanne kortere bølgelængder til længere - d.v.s. til synligt lys. Det ses ofte i forskellige plastlegetøj til børn ( og voksne).
Ved fosforescens akkumuleres strålingsenergi så der udsendes lys med anden bølgelængde et kortere eller længere tid efter bestrålingen.
Lysstofrør benytter sig af denne ffekt.

Det er den effekt, der benyttes til "selvlysende" ure. Som energikilde anvendes blot ikke radioaktive stoffer, som andre også har gjort opmærksom på.

Men du har ret i, at det hører til under fysik - det er nemlig ikke kemiske reaktioner
som f.eks. morild.

Mvh
2503ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-03 20:32

2603ph -> (...hvor finder de da på de brugernavne... ? ) Det er, så vidt jeg har forstået, noget med at stoffet bliver anslået til en højere energi tilstand ved energi tilførsel (LYS) og gradvist afgiver denne energi; emission. Effekten af dette fænomen udsender lys. (Vi kalder det selvlysende til hverdag) Kan denne 'emission' ske uden afgivelse af Alpha el. Beta. partikler?

Jeg ved det ikke. Det er derfor jeg spø'r ? Men har jeg ret i den antagelse; ja, så er det svagt radioaktivt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-07-03 23:03

Hej MOLOKYLE

Du har noget ret - der er en lille forskel.

Når et anslået atom igen afgiver energien i form af lys evt. med en anden
bølgelængde, sker der ikke andet, end at elektronbanerne populært sagt
bliver ommøbleret en smule. Det hele foregår i elektronskallerne, hvor der er
tale om elektrostatiske kræfter.

Ved radiaktive henfald sker der en grundstofforvandling når der udsendes alfa- eller betastråling. Gammastrålingen skiller kernen af med et overskuf af energi.
Her er der tale om langt større kræfter, end der hersker i elektronskallerne.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-03 23:19

Ok. jeg er med. Energien oplades ved at atomerne, ved et spring i elektronernes orbitalbaner eller no'et, anslås. Når den 'anslåede' tilstand 'falder' til ro afgives energien igen som lys? Og dette sker uden at der samtidig udsendes radioaktiv stråling?

Am I Right..................... er du Sikker?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 10-07-03 09:24

HEJ Molokyle

Når et atom "anslås" betyder det, at en eller flere elektroners baner indtaget et højere niveau pga. det har absorberet elektromagnetisk energi. Når elektronen senere "falder" tilbage til den gamle bane på et lavere energiniveau vil den udsende energi i form af elektormagnetisk stråling, hvis bølgelængde afhænger af energiniveauet.
Det svarer nogenlunde til at gå op og ned af nogle trappetrin, hvor det er tyngdekraften, der sammen med massen repræsenterer ændringerne i energi.

Radioaktivitet ( ikke radioaktiv stråling) - er noget helt andet.
Her skiller ustabile atomkerner sig af med et overskud at energi - ikke elektromagnetisk energi, men bindingsenergi. Her er der tale om, at masse bliver omdannes til energi jfr. Einsteins berømte energiformel ( e = mc^2).

Der er altså tale om 2 meget forskellige fysiske processer - hvoraf radioaktivitet medfører at stoffer forvandles til andre grundstoffer med et lille samles massetab - det sker ikke ved lumicens og fosforisering.

mvh

2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-03 10:03

2603ph -> Tak for dit fyldige og vidende svar. Det er skrevet bag øret. Nu er det ikke min tråd og dette spørgsmål handler om noget helt andet (næsten), så jeg ka' ik' gi' dig point. Jeg ved da noget om kerneprocesser, men mht. lumicens var jeg lidt på gyngende grund.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-03 00:09

Er du der solskind ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 09:20

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>