/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Indflytnings gave
Fra : geu
Vist : 7108 gange
100 point
Dato : 06-07-03 22:03

Hvad er det lige man skal give til at par der lige er flytt ind... Husfred,salt osv. Havde engang en hel list over hvad man skulle give. Tror at det var Emma Gad. Og lad nu være med at komme med en masse forslag, om køkkenting og ting til haven, det er kun det, der har med gammel skik at gøre jeg er int. i

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-03 23:59

Jeg synes at du skulle købe bogen "Takt og Tone" af Emma Gad. Det er en gammel skik at have den bog i huset. Jeg har selv købt bogen og læser den med fornøjelse.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : geu

Dato : 07-07-03 00:02

Jo det er det da. Men nu er det jo ligeså nemt dette ik.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-03 09:54

Jeg giver altid penge, brød og salt, for at de, der flytter ind, aldrig skal mangle penge og mad.

Jeg bager selv et brød (eller køber et) med hul i.
dernæst tager jeg et stykke staniol, drysser groft salt i midten og folder staniolen op omkring,
Så mangler jeg kun en mønt med hul i (hvilket giver mig, der bor i udlandet, problemer, men jeg sørger for altid at have danske mønter på lager) og et rødt silkebånd.
Silkebåndet bliver bundet om staniolposen ført igennem kringlen og bundet til mønten.
Mange af dem, jeg har givet "båndet" hænger det op i det nye hus/lejlighed.

Jeg er ikke sikker på, hvor skikken kommer fra, men da jeg flyttede ind i mit hus i en lille landsby i Tyskland, kom naboerne med friskbagt brød.

frieda

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-07-03 10:48

Jeg bruger også den med penge, brød og salt.. det har jeg lært af min århusianske mormor.
mvh Christina

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-07-03 10:54

jeg kommer også fra Århus!
Frieda

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-07-03 10:58

Det var da sjovt.. måske er det en østjysk skik?
Mvh

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 07-07-03 12:07

Denne her er altid sjov især hvis du ved at de er glade for levende planter. Kræver dog du køber 2 af slagsen.

Du giver en rigtig flot potteplante.

Men forinden tager du planten op ad jorden og skære alle dens rødder over ! Du planter den igen i potten så dette ikke kan ses og giver den som indflyttergave.

Sørg for at aftale at komme på besøg hos vedkommende igen 10-14 dage senere, for da er planten med garanti død og visnet. HUSK endelig at tage den anden potteplante magen til med.

Der sker en af to ting.

A - Værten er så beflippet over ikke at kunne passe din plante at de går ud og køber en magen til for ikke at støde dig plus, at de godt kunne lide planten da de selv har anskaffet en magen til. NU HAR DE TO

B - Værten indrømmer blankt at planten gik ud. Du presentere dem med erstatingen med en garanti på at denne gang går det meget bedre da du afsløre grunden som i kan grine af.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : kosko

Dato : 27-08-03 21:37

Jeg har hørt noget om det med salt og brød, men mener også der er noget om kaffe, men jeg glæder mig til at høre om flere argumenter.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-08-03 21:43

Det kommer vel an på hvem det er, der er flyttet ind... det "rigtige" er salt og brød og en mønt, kaffen er nok en personlig tilføjelse...
Jeg ville give mine venner salt, brød, en mønt og en god flaske rødvin, i håbet om at huset aldrig vil fattes mad, salt, penge og vin, når jeg kommer på besøg!

Godkendelse af svar
Fra : geu

Dato : 28-08-03 06:33

Tak for svaret frieda.