/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
nobilitere
Fra : svendgiversen
Vist : 932 gange
200 point
Dato : 06-07-03 09:24

I forbindelse med vor Rosenørn forskning er vi stødt på dette udtryk:

"Peder Madsen, som lod sig nobilitere 1671 og blev kaldet Rosenørn"

Og det støder mig,
(jeg som troede man skulle gøre sig fortjent til at blive adlet).

I vikingetiden: "han blev slået til ridder", noget med et sværd, pålagt hvor?
I middelalderen: "han blev adlet af kongen", eksempelvis Griffenfeldt.
I nyere tid: "udnævnt til Ridder af Dannebrog", overrækkes af dronningen, men hvem udnævner??

Hvad betyder nobilitere? og kunne man selv beslutte??,
også navneskift???, kunne man også selv vælge adelsnavn????

En god opgave for historisk interesserede,
håber på svar / god dialog, Svend.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-07-03 10:10

Utroligt mange er blevet adlede fordi Kongen havde et kraftigt pengebehov. Om nogen så har stillet ønske om nobilitering for at kunne "udlåne" et eller andet større beløb som de af erfaring vidste at Kongen alligevel ikke kunne indfri, er vel forståeligt.

Også dengang bortødede statsmagten borgernes penge, og Kongen var ofte en "dårlig" låntager. En långiver kunne så føle sig tvunget til "frivilligt" at udlåne penge, men hvordan skulle man så kunne tjene beløbet hjem igen.

En nobilitering gav adgang til de "finere kredse" - i dag vel nærmest kendt som "Kgl. Hofleveranør", hvilket vel nok er blevet unægteligt sværere idet Kongehuset i dag betaler sin gæld. Ikke ?

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-03 11:13

Godt Ejvind,

ud fra det du skriver, opfatter jeg det sådan at man ikke selv kan nobilitere,
men må bede om det.

"lod sig nobilitere" begynder at minde om "lod sig begrave", var det løjtnant Schnabel?

At nyrige køber sig til status er jo ikke nyt,
jeg var bare ikke klar over at titler også var et billigt betalingsmiddel.

Jeg fandt også nobilitering af kunst??

Vi er vist slet ikke færdig med dette emne,
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 06-07-03 11:32

Slet ikke færdig, også jeg er nysgerrig og venter spændt på flere bidrag.

Det er da også set at den "rigtige" gamle adel så skævt på de nytilkomne. Vistnok for nogle betegnet som "brevadel"

mvh Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-07-03 17:15

Prøv disse adresser angående
lod sig nobilitere
han blev adlet af kongen
udnævnt til Ridder af Dannebrog
"han blev slået til ridder", noget med et sværd, pålagt hvor?
Den Knælende mand eller den der skulle slåes til ridder, blev berørt af Kongen eller dronningen på venstre skulder med
et svær.

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/nordbypn.htm
http://www.aabenraa-middelalderlaug.dk/artikler/bayeuxt.html

Adlet af kongen se disse sider
http://hjem.get2net.dk/php/dalgas/huset.html

http://www.leksikon.org/art.php?n=683

Ridder af Dannebrog
http://www.julius-nielsen.dk/historien/historie.htm

nobilitere
http://www.hum.au.dk/ckulturf/pages/archive/projects/at.html
http://www.creativepartners.se/ole/downloads/RindsKNABER.pdf

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-03 21:38

også tak her, Senta
for de mange links, hvoraf jeg kun kender ca. halvdelen.

Venstre skulder, det må jeg huske,

men der er stadig meget, der er uklart for mig, omkring hvem der lod sig nobilitere;
eller snarere hvem der gennem tiderne indstillede, godkendte og overrakte ridderorden/adelsnavn.

Håber at høre mere konkret herom,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-07-03 22:07

prøv at søge på disse adresser der finder du måske noget du kan bruge

http://www.kat-format.dk/kat_regl/Kat1.40.htm
http://www.historie.syd-fyn.dk/steder/adel.htm
http://www.herregaarden-hessel.dk/historien_set_fra_hessel.htm

godkendte og overrakte ridderorden/adelsnavn
Kongen eller dronningen , indstilling fra ministriet,
jeg får gæster, vender tilbage engang i morgen.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-07-03 19:42

Prøv at søge ordet nobilitere i et gammel leksikon, der finder du svaret med bestemthed,derudoverbetyder ordet ædelhed,gavmildhed..passer godt med at din ane har lånt kongen penge og tilgengæld fået adelstitlen navnet rosenørn.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-07-03 22:56

Her er hvad de forskellige ord betyder

>>vikingetiden: "han blev slået til ridder", noget med et sværd, pålagt hvor?
Det blev man ikke i vikingetiden. Det er noget der hører feudalismen til ca. 1000+ i dk. En symbolsk pålægglse af sværdet på skulder, hoved.

>>I middelalderen: "han blev adlet af kongen", eksempelvis Griffenfeldt.
=slået til ridder og fik et len.. grevskab whatever...

Lidt om feudalismen og enevælden
http://fc.silkeborg-gym.dk:4020/2y/Oplaeg1700Tallet.htm
Senta

I nyere tid: "udnævnt til Ridder af Dannebrog", overrækkes af dronningen, men hvem udnævner??
Dronningen .. kongen udnævner. Det er hende .. ham der er den øverste.

Hvad betyder nobilitere?
Nobilitet = adel, så måske adeligøre...?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 08:05

I det link du selv angav om kunst, Senta:

>Poesien var på forhånd sikret en plads mellem aries liberales. Temaet for kunsttraktater >på området var netop kunstarternes paragone, med det åbenlyse formål at nobilitere >billedkunsten.

Altså er adeliggøre ikke den rette(eneste) betydning.

Nobel betyder vel ædel? Hvad med forædle??

>Dronningen .. kongen udnævner. Det er hende .. ham der er den øverste.

"udnævner", ikke kun kåre, men finde frem til de, der har gjort sig fortjent til titlen,
(jeg nægter at tro at vor dronning har tid og overblik hertil).

Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-07-03 08:13

Muligvis kan Billed-Bladets "Kongelig Brevkasse" ved TV-journalist Poul Jørgensen, give svar på nogle af spørgsmålene.
Adressen er:
BILLED_BLADET,
Otto Mønsteds Gade 3,
1506 København V.
Kuverten mærkes
"Danmarks Royale Brevkasse"

eller du kan sende spørgsmålet pr. e-mail til:

bb@billed-bladet.dk

mvh. /Ejvind

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 08-07-03 11:43

Det er dronningen der tager beslutning og udnævner hvem der skal udnævnes ...

et eks. dronningens fortjenest medalje .. indstilles man til af sin arbejdsgiver.. men udnævnelsen står dronningen .. kongen for..dronningen er den øverste myndighed i Danmark. se grundloven.

http://www.lysator.liu.se/runeberg/dansklov/
Danmarks riges grundlov af 1953
Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den
udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.
Kongen udnævner og afskediger statsministeren og de øvrige
ministre. Han bestemmer deres antal og forretningernes fordeling
imellem dem. Kongens underskrift under de lovgivningen og
regeringen vedkommende beslutninger giver disse gyldighed når den
er ledsaget af en eller flere ministres underskrift. Enhver
minister, som har underskrevet, er ansvarlig for beslutningen.

Kongen kan benåde og give amnesti. Ministre kan han kun med
folketingets samtykke benåde for de den af rigsretten idømte
straffe.
Kongen har ret til at lade slå mønt i henhold til loven.
Stk. 1. Regler om ansættelse af tjenestemænd fastsættes ved lov.
Ingen kan ansættes som tjenestemand uden at have indfødsret.
Tjenestemænd, som udnævnes af kongen, afgiver en højtidelig
forsikring om at ville holde grundloven.
folketinget
Enhver i lovgivningen til adel, titel og rang knyttes forret er
afskaffet.

84. Intet len, stamhus, fideikommisgods eller andet familiefideikommis
kan for fremtiden oprettes.

85. For forsvarsmagten er de i paragrafferne 71, 78 og 79 givne
bestemmelser kun anvendelige med de indskrænkninger, der følger af
de militære loves forskrifter.

i ældre tid under enevældet var der kun en myndighed kongen der bestemte hvem der blev adlet.

Det juridiske grundlag for enevældet, Kongeloven blev nedskrevet af Griffenfeld og forelå i 1665. Den absolutte magt var herefter overdraget kongen og kun begrænset af kravet om, at kongen skulle holde sig til Den augsburgske Konfession, d.v.s. den evangelisk-lutheriske kirke, og til kravet om, at riget ikke måtte deles og den enevældige kongemagt forringes. Til gengæld tillagdes kongen uindskrænkede rettigheder. f. eks har havde den ubundne udøvende og lovgivende magt, han kunne slutte krig og fred, var kirkens bestyrer og var i det hele taget kun ansvarlig over for Gud.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 16:06

Hvis dronningen selv skal vurdere om en kandidat er værdig til at få en orden,
trænger vor grundlov til en revision,

Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-03 16:08

Tak for svaret senta.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-07-03 16:24

Tak for Pointerne.

Folk indstilles til ordner ..dronningen tildeler.. folk kommer i audiens og siger tak for titlen som feks..hofjægermester osv.
Senta