/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne oliepletter på terassegulv
Fra : jensalexander
Vist : 1073 gange
100 point
Dato : 05-07-03 13:11

Jeg har været på besøg hos naboen og væltet grillkødet, som var olieret.
Nu er der kommet nogle grimme pletter på de trykimpreknerede planker.
Han har skuret og skruppet, men olien fra bøfferne er der fremdeles
Hvad gør vi?????

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-03 13:24

Motorrens på spraydåse fås på servicestationer. Det opløser olien som så kan skylles væk.
En efterbehandling med trykimprægneringsolie er nok nødvendig.
Stig

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-07-03 15:07

I kan også prøve med renset benzin. Det fjerner fedtstof.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-03 18:26

Renset benzin er svagere end motorrens og kræver ihverttilfælde efterrensning med sulfo og vand

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 05-07-03 22:49

Har i prøvet med kartoffelmel....*gg*

Bare en lille joke...

BDG

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-07-03 01:06

Hej jensalexander

Det bedste middel til at fjerne olie fra fliser er kattegrus, så jeg synes I skal prøve det på trægulvet også
Hvis du vil ha' det til at gå hurtigt, drysser du et pænt lag kattegrus på olien. Med dine træsko knuser du kattegruset på samme måde som hvis du skulle slukke en cigaret på jorden. Lad det ligge en uges tid. Fjern kattegruset, skyld efter med vand - brug evt. en børste. Hvis ikke hele fedtpletten er væk, så gentag proceduren.
For 14 dage var jeg så tumpet at jeg kom til at sparke til 1 liter olie som stod på mine fliser i carporten, selvfølgelig uden låg. Det var ikke pæne ord jeg fik udstødt.
Det er overhovedet ikke til at se, at der har været spildt olie. Vi bruger det også på min arbejdsplads, hvor vi har et underjordisk parkeringsanlæg

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-03 01:07

hejsa jens...

Du bliver nødt til at pudse/slibe dem, uanset hvad du gør med rensemidler, vil du ikke kunne komme langt nok ned i træet til at kunne fjerne pletterne, ydermere hvis du bruger rensebenzin og motorrens på dem, ødelægger du imprægneringen.....

Godkendelse af svar
Fra : jensalexander

Dato : 06-07-03 08:00

Tak for svaret stig54.
Jeg skal prøve med motorrens, hvis jeg sliper pletterne væk vil jeg jo få lyse pletter i stedet. Så er man jo lige langt.
Så mange tak for svaret.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-07-03 08:40

Hej Jens,

Melander har ret... pas på træet.
Nu er der jo kun tale om madolie, men siden træet "sutter" det til sig, så trænger det nok til et nyt lag olie - smør hele skidtet ind i et tyndt lag madolie, det koster jo ikke alverdens.
Søren

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-03 11:14

klart nok der....

jeg siger ikke du skal slibe pletterne væk, du skal slibe HELE terassen...