/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
Dreamweaver eller Frontpage
Fra : meggi
Vist : 436 gange
10 point
Dato : 05-07-03 07:57

Hej Hvad er jeres mening hvad er bedst, FP eller Dreamweaver, og hvorfor. Er der fordele og ulemper ved programmerne holdt op mod hinanden. Er der nogen der ligger inde med viden om hvor man kan købe noget om Dreamweaver (hæfte / bog el. lign.)
Betina

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 05-07-03 08:31

Jeg vil mene, at Dreamweaver klart er det bedste program, men jeg kender ikke Frontpage særligt godt. Dog vil jeg mene, at Dreamweaver er et langt mere professionelt program med flere muligheder. Desuden har jeg ladet mig fortælle, at det genererer en bedre kode end Frontpage.

Der findes et IDG-hæfte om Dreamweaver. Det hedder "Dreamweaver 4", koster 69 kr. og er skrevet af Søren Pedersen. Jeg har brugt dette hæfte til at lære de grundlæggende funktioner i programmet, og Søren Pedersen er en venlig mand, som man kan kontakte per e-mail, hvis man går i stå med en af hans opgaver. Så jeg synes, man får meget for pengene.

Ellers findes der et utal af bøger om begge programmer i næsten enhver boghandel. Dog er mange af dem temmeligt dyre, hvorfor jeg fremhæver hæftet fra IDG. Hvis du ikke ved det, kan jeg sige, at der findes et utal af disse hæfter, om næsten alle emner, der har med computere at gøre. Du kan finde disse og mange andre her:

http://www.libris.dk/

Kommentar
Fra : meggi

Dato : 05-07-03 08:59

Tak for det Phoolan, jeg er blevet anbefalet Dreamweaver men kender den overhovedet ikke. Plejer at bruge FP, ka man ligesom der lave siden uden at kunne HTML og lign. ?

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 05-07-03 09:07

Ja, Dreamweaver er også en såkaldt WYSiWYG-editor (What You See Is What You Get!) - du kan vælge at lave lay-outet uden at se HTML-koden, du kan vælge at se begge dele i dobbeltvindue, eller du kan nøjes med at få vist HTML-koden.

Jeg kan varmt anbefale Dreamweaver. Jeg er ikke professionel, men jeg synes, at programmet er forholdsvist nemt at gå til. Og jeg har lige set inde på http://www.libris.dk, at de faktisk har en bog på tilbud til 199 kr., som er endnu mere omfattende end hæftet, jeg nævnte før

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 05-07-03 10:57

http://www.macromedia.com/software/dreamweaver/ - Du kan jo prøve den gratis trialer i 30-dage..!

Jeg vil klart anbefale Dreamwear.. Jeg startede som "amatør" i frontpage, og derefter er jeg gået over til Dreamwear.. Det er meget bedre.. Man skal bare lige lærer det at kende..

Som smarte funktioner i Dreamwear er der bl.a. "Find and replaece" Meget smart.. Du kan også logge på serveren, ligesom du ser en mappe i frontpage..!

Men dreamwear er nu bedst.. DEn skriver hellere ikke en grim kode i starten af html-koden.. Når jeg ser den, tænker jeg altid på en eller anden amatør..!

Kommentar
Fra : esc2spc

Dato : 05-07-03 12:18

Jeg har brugt FP i årvis men jeg prøvede dreamweaver her for nyeligt, og synes klart at dreamweaver er det bedste!
..men martinussen "find and replace" funktion eksistere også i FP.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 05-07-03 18:00

ups.. det må du undskylde..

hmm.. En grund til at bruge FP, er at den findes i dansk udgave..!

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-07-03 15:18

Hej meggi
Jeg foretrækker også Dreamweaver både prof. og privat. DEt gør jeg bl.a. fordi jeg synes at have erfaret at Frontpage selv sætter nogle koder og så går det galt engang Imellem. specielt nåt man begynder at blande andre scripts ind i det som f.eks. ASP.

hilsen Lis

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 10-10-03 00:40

Jeg arbejder proffesionelt med web-design og anvender både dreamweaver og frontpage.

Jeg vil anbefale Dreamweaver da det efter min mening er mest intuitivt og har flest funktionaliteter.

En svaghed ved Dreamweaver er dog brugen af tabeller, som er ret vigtig når man skal placere tekst og billeder på siden. I frontpage er det noget lettere at styre tabeller - herunder tykkelse af streger, farve på streger osv.

Det er blevet nævnt at frontpage indsætter flere koder. Dette er til dels rigtig, men det har dog ingen betydning. Det gør en html-side lidt større (kb) men med de hurtige forbindelser der findes i dag er det ikke noget problem.

Hvis jeg var dig - og har mange penge- så ville jeg købe begge programer. Har du ikke råd til det, så vil jeg helt klart anbefale Dreamweaver

Kommentar
Fra : meggi

Dato : 10-10-03 07:52

Hej Petedane
Tak for svar. Jeg bruger nu FP2000 DK og er ganske glad for denne, men føler når jeg ser andre sider, at jeg gerne "vil lidt videre". Feks. irreterer det mig at jeg ikke kan (måske er det bare mig) lave billederne på min side, så de vises på en række for oven eller neden på siden, og når man så klikker på en tumpnail, så vises billedet i større format på SAMME side, som en slagt fotoalbum, hvor bare det ene billede vises i stort, og alle andre på række i små (feks. tumpnails)
Jeg kan se du er proff inden for dette område, jeg mangler nogen gange en at kunne spørge til råds, hvis der er noget jeg ikke kan finde i mit hæfte, eller under Hjælpe funktionen, er der mulighed for at jeg evt. kunne skrive til dig pr. mail, hvis dette bliver akutuelt.? Send evt. din mail adr. til mig på Floyd@e-mail.dk
Mvh
Betina