/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tøjhysteri
Fra : Leif7
Vist : 334 gange
100 point
Dato : 14-04-24 13:53

For det meste kvinder der kun bruger et stykke tøj et par gange, også når de protesterer over at dansk landbrug udleder "for meget" CO2

https://www.nrk.no/ytring/med-en-prislapp-pa-134-kroner-topper-denne-genseren-salgslisten-1.16839441

Nu er det jo ikke blot gensere (anden betegnelse for trøjer) men en masse andet kvalitetsfattig tøj som i Danmark også sælges i Outlet butikkerne og andre.

Citater:
Det mange kanskje ikke er klar over, er at polyester lages av olje. Så mye som 342 millioner fat olje går med til å produsere plastbaserte fibre hvert år, samtidig som at klesindustrien står for 700 millioner tonn CO2 i årlige utslipp.

Ifølge innsamlet data fra Cargo Facts Consulting fraktes tusenvis av tonn fra disse fabrikkene hver eneste dag. Ifølge Reuters er tallene 4.000 tonn fra Temu, 5.000 tonn fra Shein, 1.000 tonn fra Alibaba og 800 tonn fra TikTok – hver dag!
Det tilsvarer daglig rundt 108 Boeing 777 fraktfly.

Burde aldri vært produsert.

Tekstilekspert Ingun Grimstad Klepp ved Oslo Met har tidligere sagt til NRK at denne typen gensere aldri burde vært hverken kjøpt eller laget. Stor sett har de null annenhåndsverdi i Norge når man leverer den til gjenbruk, og vil ikke bli plukket ut for salg i Norge. Til det er den av for dårlig kvalitet. Derfor vil den bli sendt ut av landet, uten at man har kontroll på avfallshåndteringen de har der den havner til slutt.

Den blir til søppel. Klærne fyller svære søppelhauger, gjerne i fattige land i Sør-Amerika eller Afrika. Aftonbladet avdekket for eksempel i fjor at brukte klær som HM samlet inn ble sendt langt av gårde, og blant annet endte opp som søppel i Ghana. Bildene av enorme hauger plast-tekstiler tusenvis av mil hjemmefra gjør at jeg skammer meg langt inn i sjelen. Hva i all verden er det vi driver med?

Min egen bemærkning:
Det er tidligere kommet frem at det meget brugte tøj som bliver sendt til de fattige afrikanere faktisk forhindrer landene i at starte egenproduktion som kunne give fremgang, men også i nogen tilfælde bliver solgt lokalt hvorved sælgere scorer kassen.
Og så kan der være kulturelle grunde til at ikke alle designs kan bruges lokalt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-04-24 17:40

Fantastisk fin beretning, du har fundet der, Leif7.

Det viser igen, den dobbeltmoral Danmark og den øvrige verden, er udstyret med. Jeg er klar over at lande som Kina, Indien, Brasilien, Rusland, og vel også USA + m.fl. skider højt og flot på klimaforandringer. Herhjemme er vi ved at ruinere os selv, for at være foregangsland, for resten af verden.
Dette lattelige lille land, der højst er en flueplet på kortet. (Landet er god nok, men bliver ødelagt af politikere....hør hvor det gungrer).

"Det tilsvarer daglig rundt 108 Boeing 777 fraktfly". Jeg har set det længe på Flyradar24. Utrolig mange kinesiske fragtfly der drøner rundt mellem Kina og Europa.

Kineserne er ikke dumme. Derfor støtter de heller ikke Putin, alt for åbenlyst. De ved godt det er i vesten, de skal hente deres penge. Iøvrigt er de vist snart ved at være verdens største økonomi. Mener de er på højde med USA`s. Japan er forlængst overhalet.

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 14-04-24 19:09

En helt anden ting.
De svenske butikker og apoteker som sælger kosmetik har stoppet salget af antirynkecreme til teenagepiger, man kan ikke banke ind i hovedet på de TikTok tøser at det ødelægger deres hud så de køber det nok istedet på nettet.

De nævnte fabrikker laver flere nye designs hver dag ............. man kan vel dårligt kalde det design sammenlignet med at en dansk tøjdesigner kan bruge flere dage.
Og de vestlige kvinder falder i med begge ben, de går flere gange om måneden ind og oser i butikkerne for at se om der er noget nyt, og aldrig noget som ligner venindernes.
Det er jo sådan at hvis to kvinder har ens tøj på til en fest river de hinanden til blods mens vi mænd kan møde op ens påklædt ......... endda i tøj og sko der har nogle år på bagen.
Og moden skifter hastigt, så hænger butikkerne på en kollektion i flere størrelser.

Jeg er gået over til "bambus" sokker, de er bløde, lune og slidsstærke, men man får altså ikke 6 par for en hund.

Jeg ved ikke af om Japan har produceret store mængder af tøj til eksport, Danmark og Europa havde både spinderier og egenproduktion engang, men efter krigen fik de hjælp af USA til et genoprette produktion af varer, dog var kvaliteten på mange ting ringe, så i min fars tid var "Made in Japan" et skældsord, Og japanerne stjal know-how med arme og ben lige som kineserne gjorde efter Maos tid.

For et par år siden satte Norge fokus på dårligt produceret beklædning, de er åbenbart ikke kommet videre, men man har også taget det op i EU

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 15-04-24 11:19

Jeg glemte at "spise brød til".

Det optimale var at bruge naturmaterialer såsom uld, hør, bambus, silke og bomuld, men især bomuld er klimabelastende, og dyreværnsgrupper har kritiseret at silkeormene bliver dræbt med kogende vand på et splitsekund.
Og uld skal udvaskes, dels for snavs og dels for fedt, fedtet bruges så til andre formål såsom kosmetiske cremer .............. og så kan man jo æde fåret inden det bliver for gammelt (bvadr)
Uld er heller ikke stærkt, derfor blander man polyester i sokkerne.

Vi må blot indse at der ikke er naturmaterialer nok til 8 milliarder menneskers påklædning, men artiklens budskab er at tøjet simpelthen skal have en bedre kvalitet, såsom syninger af sømme og knapper, og Europa og USA skal producere meget mere på egen jord så vi undgår de laaange transporter af råmaterialer og færdigprodukter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-04-24 18:06

HØRT!!

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-04-24 21:23

Hold kæft, du er god, leif7. Fin analyse.

Jeg har ingen kommentarer udover at jeg er enig.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 16-04-24 10:02

Min datter køber ufatteligt meget tøj og sminke,flyver gerne til alverdens lande,og så brokker hun sig over,at jeg ryger,dobbeltmoral,eller hvad !!!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-04-24 14:03

Rygning og klima, har vel ikke meget med hinanden at gøre...?

Hvordan man vil leve sit voksenliv, er en privat sag.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 16-04-24 16:59

Citat
Rygning og klima, har vel ikke meget med hinanden at gøre...?

Mon ikke alt det tobak der brænder hver dag har sin part af CO2-indekset ?
Men som ex-ryger kan jeg ikke tillade mig at være dobbeltmoralsk

Luften blev målbart renere under coronaen, men turisme er ikke kun flyveturen for den enkelte, man skal også tænke på at der skal sejles og flyves madvarer og mange andre ting for turisterne til f.eks. Dubai.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-04-24 20:34

Citat
Mon ikke alt det tobak der brænder hver dag har sin part af CO2-indekset ?
Nu er vi ud i ekstremerne. Dermed er det ikke sagt, at rygning ikke er yderskadeligt for helbredet, for selvfølgelig er det det.

Citat
Luften blev målbart renere under coronaen, men turisme er ikke kun flyveturen for den enkelte, man skal også tænke på at der skal sejles og flyves madvarer og mange andre ting for turisterne til f.eks. Dubai.
Sku' vi ike indføre hest & vogn igen...?

Hvis CO2 er et problem så byg dog nogle Atom kraftværker, de udleder 0 CO2

Det er selvfølgelig også en dårlig ide' for, hvad skal vi så skræmme Vestens befolkning med ??

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-04-24 11:38

https://ekstrabladet.dk/penge/rosenvold-har-brugt-35-milliarder-de-er-overalt/10195269

Citat
Som forbruger skal du først og fremmest glæde dig over den øgede konkurrence og håbe på, at danske webshops vågner op og sætter priserne tilsvarende ned

Mikkel Rosenvold, "finanspolitisk analytiker".
Den titel har han trukket i en automat, han kender åbenbart ikke til de omkostninger som forbindes med at drive virksomhed i Danmark. Webshops behøver kun at bestå af et lager, men medarbejderne skal have 10 x så meget løn som i produktionen i Kina, oveni kommer moms og fragt på udgående varer.

Jeg kan huske i starten af 80`rne hvor jeg blev ansat i et importfirma, dengang var der ikke mange som importerede fra Kina da det regnedes som et uland, men vi importerede lidt diverse møbelbeslag fra HongKong, langt hovedparten af vores import var fra Europa ........ vores direktør brød sig ikke om Fjernøsten

En gang om året fik vi varekataloger så tykke som telefonbøger fra HongKong med legetøj og bolignips og look-a-like smykker, hvert firma havde sin egen side så det var jo en fælles markedsføring.
Men 95 % af produkterne var det rene bling og bras, og antallet af fabrikanter var megahøjt, hvilket fik mig til at regne ud at HongKong slet ikke kunne rumme alle de fabrikker, men at kolonien blev brugt som transitland for produkter fra Kina.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-04-24 15:42

Analytiker, ekspert, forsker, osv osv, er alle selvopfundne og ubeskyttede titler, som alle lovligt kan kalde sig.
Titlerne skal efterfølges af et PH.D før de er ægte og beskyttet.

Læg mærke til det næste gang en Tv-kanal interviewer en såkaldt "ekspert"
Hvis titlen ikke er efterfulgt af et PH.D så er argumentationen intet værd - selvopfundet.

Vi ser det især indenfor klimahysserne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-04-24 14:21

Det viser sig, at opdrætslaks er fem gange mere giftig end nogen andre fødevarer. I forsøg med fodring af dyr, blev mus som fik opdrætslaks overvægtige og udviklede tykke lag af fedt omkring deres organer.

Alligevel anbefaler diverse kosteksperter (uden PH.D) efter titlen, at man spiser masser af fisk- især laks

I det hele taget, skal man afholde sig fra at spise fabriksfremstillede fødevarer, det er så usundt, at det burde forbydes.....
Og hvorfor bliver fødevarerne så ikke forbudt..? Tjaaaaa, det kan man så gisne om....
Medicinal firmaerne er sikkert glade for det, da folk så skal have medicin for de bivirkninger, en usund kost har.

Medicinalindustrien er ikke interesseret i at fremstille "helbredende medicin" -
Det bliver man ikke rig af, - Næææ, i symptomdæmpende medicin, dér ligger kassen.

Altså, "The show must go on"

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 20-04-24 15:57

Nok derfor at man siger at fedt fra vildlaks er sundere end fra opdrættede.
Og så er der det at medicin og vækstfremmere i foderet ikke kan undgå at brede sig i vandet omkring farmene, samt at fiskefarme skal flyttes en gang imellem da de simpelthen ødelægger havbunden.
Opdrættede laks er sgu heller ikke billige, nok fordi at Norge har pålagt opdrætterne ekstra skat.

I en udsendelse jeg så engang om det vilde Nordamerika kom der en sjov detalje omkring indianernes "lakseopdræt" som de engang praktiserede, det bestod simpelthen i at hvis der var en flod med kun få laks eller slet ingen flyttede indianerne nylagte æg til stedet fra en anden flod ........... laks der skal formere sig søger jo tilbage til den flod hvor de var blevet klækket, så der kom hurtigt en bestand.

Der er forsåvidt ikke noget galt med frabriksfremstillede fødevarer, man skal blot holde sig fra færdigretter og junkfood.

Og nu har vi debatten omkring slagteriernes nedlæggelser og eksport af smågrise .......... de glemmer blot at nævne af danske smågrise er attraktive i udlandet da de er meget sunde, hvordan de så har det indtil slagtning skal jeg lade være usagt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-04-24 16:50

Citat
Der er forsåvidt ikke noget galt med frabriksfremstillede fødevarer, man skal blot holde sig fra færdigretter og junkfood.
Hvilke fabriksfremstillet fødevarer vil du fremhæve som sunde..?

Citat
Og nu har vi debatten omkring slagteriernes nedlæggelser og eksport af smågrise .......... de glemmer blot at nævne af danske smågrise er attraktive i udlandet da de er meget sunde, hvordan de så har det indtil slagtning skal jeg lade være usagt.
Såvidt jeg kan forstå - og læse mig frem til, er det landmændene selv der har lukket Danish Crown i Ringsted ved ikke at levere det antal svin, der skal til. Landmændene sælger (næsten) alle smågrisene til østlandene, hvor prisen er højere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-04-24 15:44

En lidt lang remse. Men jeg håber i har mod på at læse den. Den angriber virkelig det nuværende hykleri, i DK, og desværre mange andre steder.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I køen fortæller kassedamen en ældre kvinde:
- Frue, du bør tage dine egne indkøbsposer med, for disse plastikposer er ikke øko-venlige!
Den ældre dame undskyldte og svarede:
- I min tid var der ikke sådan en grøn bølge.
- Det er vores problem i dag, frue. Din generation bekymrede sig ikke nok om miljøet.
- Du har ret - svarede fruen. Vores generation plejede ikke miljøet tilstrækkeligt. Vi havde glasflasker til mælk, kulsyre drinks og øl der blev returneret til butikken. Butikken tog dem med tilbage til fabrikken, hvor de blev vasket og steriliseret, før de brugte dem igen og igen. Vi var virkelig ligeglade med miljøet i vores tid. Selv babybleerne blev vasket, fordi der ikke var nogen engangs. Vi tørrede dem selv, ikke i tørretumbler. Disse bleer tørrede virkelig af vinden og solenergi.

På vores tid var vi virkelig ikke bekymrede for miljøstatus. På vores tid havde vi kun et tv og en radio hjemme, ikke et tv til hvert værelse. Og tv'et var 14 tommer skærm, ikke på størrelse med et stadion, som når det bryder sammen, vil blive smidt væk, uvist hvor. I køkkenet var vi nødt til at gøre alt med hænderne, fordi der ikke var elektriske apparater til at gøre alt for os. Når vi sendte noget skrøbeligt med posten brugte vi gamle aviser, ikke plastikbobler og styrofoam kugler, der tager 500 år at nedbryde.

Vi brugte ikke benzinklipper til at slå græsset i vores tid, de var mekaniske og vi brugte vores muskler til at få dem i bevægelse. Øvelserne var fantastiske, og vi behøvede ikke at gå i fitnesscenteret for at holde os i form.
Du har ret, vi var ikke bekymrede for miljøet på vores tid. Vi drak vand lige fra hanen, ikke fra plastikflasker og kopper, der nu fylder havene.

Faktisk var der ingen grøn bølge i vores tid - så steg vi alle med sporvognen eller bussen, drengene brugte cykler eller gik hen til skolen i stedet for at bruge deres forældre som 24 timers taxa service.

Altså, er det ikke fantastisk, at den nuværende generation taler så meget om "miljøet", men ikke vil opgive noget og ikke tænker på at leve lidt som i min tid!

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-04-24 17:06

Mosebaek.

Glasflasker til mælk var en belastning, de skulle køres frem og tilbage og være klinisk rene inden ny påfyldning.
Jeg mener at det var i 1971 at man fandt på at bruge plastposer til mælk, dengang fik jeg mælken leveret til døren så jeg mindes ikke om de lå i supermarkedet og lækkede
Så fik vi mælkekartoner, efter mange år hvor de er blevet brændt har man nu fundet ud af at genbruge materialerne, men indtil videre bliver de danske sendt til Sverige.

Siden 2010 har jeg udelukkende brugt to muleposer fra Rema og har vel sparet 1000 poser, nogle ævler så at det er en miljøbelastning at putte dem i vaskemaskinen nu og da ........ men man vasker sgu da også sit tøj, iøvrigt er det ret sjældent at jeg ser nogle lægge en ny bærepose på kassebåndet.
Jeg bruger ikke tørretumbler, men faktisk er det vand- og energibesparende at bruge opvaskemaskine, mange nøjes med at starte den hver anden dag ..... medmindre de fylder den med gryder og pander som man lige så let kan vaske med en smule vand under hanen.

De gamle "tykskærme" brugte langt mere strøm end en fladskærm gør i dag, alene varmeudviklingen fortæller at der blev brugt meget strøm. Men den enorme udbredelse og brug af "små skærme" sluger altså også en del energi.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-04-24 19:58

Hej Mosebaek, dit skriv rammer klokkeklart hovedet på sømmet med et BOIIIIING.
Så sandt, som det er skrevet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg ser, at der kommer en hulens masse vindmøller op i DK, blandt andet Kriegers Flak.

Gud ved, om de kloge herrer har overvejet, hvor vi skal gøre af alt det skrot når de engang skal skrottes..?

"De kan genbruges"
Er der nok en der siger.
NEJ, det kan de ikke - og bliver det heller ikke! De kommer i "deponi" sammen med de andre millioner af tons vindmølle skrot der ligger i forvejen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-04-24 22:44

Al metallet fra vindmøller kan genbruges, så er der lige glasfibervingerne, men de kan vel hakkes i småstykker og deponeres, glasfiber forurener ikke som så meget andet der bliver deponeret til evig tid.

I Sverige har man opført en 150 meter vindmølle af træ og de har fortalt at træet kan skæres op til andre bygningsdele engang.
Vel at mærke ligner tårnet de andre, det er ikke en gitterkonstruktion

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-04-24 09:13

Ja ja Leif7, alle ved jo, at ca 85% af selve møllen kan genbruges, men det er heller ikke det, jeg skriver om.
Jeg skriver om de sidste, drønfarlige komponenter, såsom div. kabler, hydraulikolier - og især vingerne. Alt i alt, en ren miljøbombe overladt til vores børn og børnebørn.

Jeg ved godt at "Green Power" i 2022 proklamerede, at nu var problematikken omkring vindmøllevinger løst. "Vingerne kan nu genbruges" udtalte de til pressen velvidende om, at det var usandt (Stor løgn) Hvilket også viser sig da intet er genbrugt endnu. Her i 2024 er det stadig et problem.

Engang i fremtiden vil vores børnebørn udbryde: "Se, hvad klima-religionen førte til"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-04-24 09:21

Lige et PS.

Citat
Al metallet fra vindmøller kan genbruges, så er der lige glasfibervingerne, men de kan vel hakkes i småstykker og deponeres, glasfiber forurener ikke som så meget andet der bliver deponeret til evig tid.
Det hjælper da ikke meget at hakke dem i små stykker. OG JO, glasfiber forurener meget.

Ved du, hvor mange arbejdere der er blevet syge - rigtig syge af at arbejde på vindmøllefabrikkerne, og hvor mange er døde af forurening fra vingerne..?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-04-24 10:05

Citat
Jeg skriver om de sidste, drønfarlige komponenter, såsom div. kabler, hydraulikolier

Ikke hele kablet, men metallet, og hydraulikolier bliver genraffineret lige som brugt motorolie, i lighed som alt det motorolie som din mekaniker har tappet fra dine biler og genfylder med genraffineret olie.

Knust glasfiber kan måske bruges som tilslag i byggeplader af træ eller beton, men man får så blot et problem når disse byggeplader en dag skal bruges efter en nedrivning.

I dag skal EU faktisk stemme om love som skal give mere holdbart tøj og møbler i Europa .......... men de kan ikke forhindre at aktive småbørn ødelægger selv det bedste tøj
Og en undersøgelse har vist at danske boligejere i snit skifter køkken ud hvert 11. år, vi ser jo tit også at mæglerne rynker på næsen af selv et nyt køkken i "Hammerslag"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-04-24 17:20

Leif, du kan hoppe og danse og benægte lige så tosset du vil, der er på nuværende tidspunkt ikke fundet nogen holdbar løsning på genanvendelse af møllevinger endnu. De ting du nævner er ikke holdbare løsninger - og i så lille en skala, at det ikke batter noget som helst.

DTU arbejder på sagen, men er ikke kommet videre.

Citat
Og en undersøgelse har vist at danske boligejere i snit skifter køkken ud hvert 11. år, vi ser jo tit også at mæglerne rynker på næsen af selv et nyt køkken i "Hammerslag"
Ja, og de fleste køkkener bliver foræret væk, hvis modtageren gider at afmontere køkkenet. Det er da genbrug.

I øvrigt mener jeg, at det må være folks private sag hvor tit de skifter f.eks. køkkenet ud......Ellers er det jo rent socialisme.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-04-24 18:35

Jeg har ikke skrevet at der var holdbare løsninger for glasfiberen.
Men man kunne vel også bruge dem som underjordiske tanke.

Korpuser fra køkkener kan sagtens genbruges, kun et spørgsmål om at skifte låger.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-04-24 19:33

Citat
Korpuser fra køkkener kan sagtens genbruges, kun et spørgsmål om at skifte låger.

Sjovt du lige nævner det. Vi har faktisk i Schweiz, flere tømrer/snedkerfirmaer der reklamerer med det. Godt initiativ.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-04-24 19:53

Jeg tillader mig at synge en lille sang for jer. Den er inspireret af de 8 mdr jeg var i USA - noget efteruddannelse halløjsa

https://www.youtube.com/watch?v=GKeDcF1v_Y4&list=RDGMEMYQNnkCeucvXPZmorerFbHgVMGKeDcF1v_Y4&start_radio=1

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-04-24 00:07

Country ..........
Jeg er til folkemusik

Og nogle tømrer/snedkere køber billige korpuser i Ikea og laver lågerne efter kundernes ønsker.

Nå, der bliver også kasseret mange fladskærme.
Først skifter man digital signaltype i 2012 så en blot 1 år gammel skærm ikke kunne bruges, og nu er skærme produceret helt ind i 2018 helt uduelige til streaming på DR og TV2 ............. en lillebitte ændring som jeg ikke anser for at være væsentlig.
Jeg har lige kasseret en 50 tommer skærm der var blot 4 år gammel, lyden var gået, men jeg kunne købe en ny kontant uden at få kvalme ved tanken om min konto

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-04-24 19:53

ja ja, hver sin musiksmag.

Jeg lagde den op fordi, sangeren synger om en svunden kultur.
Han nævner i overskrifter bla. den legendariske General Custer, våbenfabrikanten Remington, forfatteren af utallige western-romaner Luis La'mour og endelig dem, der med sine sange udødelige legenden om USA - nemlig Johnny Cash, Kris Kristoffenson, Waylon Jenning og Willi Nelson.

Det var teksten i overskrifter.
Jeg lægger den gerne op og oversætter den for dig, hvis du har behov for det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-04-24 09:33

Her, i ovenstående indlæg, er jeg helt enig med kaptajnen. Nikker genkendende til alle navne.
Og må jeg så lige nævne min ungdoms absolutte top favoritter: The Rocking Ghost. De udgav deres første plade i 1962, og spiller faktisk stadigvæk. Min første plade nogensinde: Under the white bridge og lady of spain.

Folkemusik?? Så skal jeg godtnok kede mig meget.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-04-24 16:54

Rocking Gohst, Dem har jeg hørt. Mine forældre spillede en bestemt plade i en uendelighed - Belinda hed den.
1. vers har stadig plottet sig ind i hjernen på mig.

Belinda du ung engang.
Man sang så smukt om dig en sang.
Nu er der ændret mange ting.
Fra du fik hjerterne i sving.

Åh ja, man længes efter de go'e gamle dage, hvor der kunne drikkes en øl i bagbutikken hos købmanden uden nogen blev krænket over det.

I dag, bliver visse folk krænket over "Huset på Christianshavn" Der ryges og drikkes for meget.

Arhhhh, kys mig i røven altså.....................

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-04-24 00:02

Citat
I dag, bliver visse folk krænket over "Huset på Christianshavn" Der ryges og drikkes for meget.

Der er mere rygning i Matador

I USA fjerner man tobakken fra gamle film når man digitaliserer dem ......... Humprey Bogart roterer sgu i graven.
Jeg vil stadig mene at det er et brud på rettigheder til manuskripterne selv om man er over den skæringsdato hvor rettigheder ophører.
Og nu kan man ved hjælp af kunstig intelligens vende film og en masse andet på hovedet, det er allerede kraftigt udbredt på de sociale medier og giver endnu mere ballade end hidtil-

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-04-24 09:03

Citat
Jeg vil stadig mene at det er et brud på rettigheder til manuskripterne selv om man er over den skæringsdato hvor rettigheder ophører.
Og nu kan man ved hjælp af kunstig intelligens vende film og en masse andet på hovedet, det er allerede kraftigt udbredt på de sociale medier og giver endnu mere ballade end hidtil-
Det er faktisk historieforfalskning. Når der redigeres i gamle film og bøger fordi, der foregår ting, som i nutiden ikke er politisk korrekt, forfalsker man et tidsbillede og derved forfalskes historien.
Efterhånden er hele menneskeheden så ensrettet, at vi render rundt og udstøder lyde som "BIIP BIIP BIIIIIIP" for ikke at støde nogen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-04-24 18:09

Hvad har The Rocking Ghost at gøre med trådens navn. Slet ikke så lidt endda. De gik nemlig for at være DK`mest velklædte musik band. Ind imellem var de i kjole og hvidt, smoking, eller som engelske gentleman, med høj hat og det hele. Men som mange andre steder i samfundet, kneb det med enigheden. På et tidpunkt var der to Rocking Ghost bands. Hvor de sagsøgte modparten, om retten til navnet. De spiller som nævnt stadigvæk. I dag er de en flok grånende herrer, og musikken er lidt mere afdæmpende, end det var dengang. Hvis i såfremt ifald....er her en udmærket link.

http://citymusic.dk/om-the-rocking-ghosts/

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 26-04-24 19:53

Citat
De gik nemlig for at være DK`mest velklædte musik band

Der var sgu mange rock/pop musikere dengang som ikke havde noget imod at bære slips, men nok mest udbredt i England hvor unge mænd bar slips i deres fritid, de var jo så at sige vokset op med slips idet det var en del af skoleuniformerne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-04-24 19:58

Bravo, flot historie om Rocking Ghost.

I Schweiz har jeg opdaget et historisk museum, der udelukkende handler om "Old West" Nemlig, om alle de berømte revolvermænd der levede dengang - samt, om deres mest berømte/berygtede revolverdueller gennem tiden.
Godt nok skrevet på Schweizer-tysk og engelsk, da engelsk ikke er et problem for mig, har jeg tænk mig at lave en tråd om disse revolvermænd, samt deres historie.

Ville det være interessant..? Jeg gider ikke, hvis ikke det har nogens interesse.
Jeg kunne f.eks. starte op med Billy The Kid - eller Wild Bill Hickok....?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-04-24 09:44

Du har ialtfald en entusiast her. Jeg har været vild med westerns, siden jeg var atten år.
Ikke mindst de såkaldte Spaghetti Westerns. Jeg har nok set 500 af dem. Der blev lavet ca. 900 af dem i årene fra ca. 1964 (Django) til 1975. Det er der ikke andre film genre der kan slå. Der kom skuespillere til, fra hele verden. Selv fra US. Bl.a. Clint Eastwood, fik sin store gennembrud her, sammen med Lee Van Cleef.
De lavede tre film med Sergio Leone som instruktør: En nævefuld dollars-Hævn for dollars-Den gode, den onde og den grusomme. De blev utrolig populære, selv i US.

Det siges at forskellige filmhold stod i kø, i den spanske ørken, for at indspille. Indendørs optagelser er for det meste lavet i Italien.
Lande involveret: Italien, Spanien, Tyskland og Frankrig.

Idag er der nok kun mig her i landet, der interessere sig for dem. Forhen var vi to, nemlig Uffe Ellemand Jensen. Jeg har faktisk enkelte gange, kommunikeret med ham, pr. mail.

Her er en facebook, hvor folk skriver fra hele verden. Mig selv incl.
https://www.facebook.com/groups/spaghettiwesterns/

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 27-04-24 16:03

Citat
Ikke mindst de såkaldte Spaghetti Westerns. Jeg har nok set 500 af dem.

Der blev vel produceret en masse.

Vi fik TV i 1959.
Jeg kan svagt huske en TV-serie som omhandlede en flok kvægdrivere, senere kom "Bonanza".

Der var ikke biografbilletter på familiebudgettet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-04-24 20:11

Jeg er ligesom Mosebaek, helt vild med westernfilm -Dog ikke så meget spaghetti film.

Jeg har mange favoritter, både western tv-serier og western biograffilm.

Apropos "Old West" legenderne, går der lige lidt tid inden jeg lægger noget op.
Først skal jeg læse det, dernæst oversætte -og derefter smække det hele op i en tråd.

Men jeg glæder mig til det, fordi det er spændene stof.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 27-04-24 22:11

Hvem fik den ide at lade Sean Connery få hovedrollen i en Western ?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 28-04-24 12:50

Nå, snart på tide at lukke, mit håb om at at en flok tøjgale kvinder ville piske en stemning op er svundet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-04-24 17:28

Citat
flok tøjgale kvinder ville piske en stemning op er svundet.
Ja, der er ikke så mange tilbage.
Jeg tror, at "Kandu tiden" er ved at være en saga blot.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-04-24 23:02

Citat
Jeg tror, at "Kandu tiden" er ved at være en saga blot.

Ja, desværre har du nok ret. De aktive her, kan nok tælles på een hånd.
Facebook er en hård nød at hamle op med. + meget andet.

M.