/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ophæng lampe
Fra : warrior
Vist : 161 gange
100 point
Dato : 23-03-24 16:26

Hej
Jeg har fået en spisebordslampe, som jeg har forlænget ledningen på.
Efter jeg hængte den op faldt lampen ned, ikke fra loftet men fra monteringen i fatningen. Der har måske manglet noget i lampen for at der ikke bliver et træk ved stikket. Har hørt om nogen aflastningsdimser, men hvordan skal de sidde?
Tak for svar

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-24 17:14

Aflastningen har et gevind som passer i bunden af fatningen, efter montering af ledning strammer man den skrue der sidder på siden af aflastningen.

Hmm, du har vist sløset med fastgørelsen i fatningen. Afisoler 10-12 mm, drej kobbertrådene så de ligner et reb og lav derefter et buk på kobberet, så burde ledningen næsten kunne holde uden aflastning, men lovmæssigt skal den være der idet der kan ske en kortslutning hvis ledningen glider ud igen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-24 17:20

PS

Aflastninger findes både med indvendigt og udvendigt gevind, hvis der sidder et gevindrør på fatningen af tekniske grunde skal du bruge en aflastning med indvendigt gevind.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-24 08:59

Træk/lednings aflastningen er yderst vigtig da den forhindrer eventuel kortslutning ved træk i ledningen. Og så at lampen falder ned!

Nu er det svært at gætte ud fra dine sparsomme oplysninger hvilken type aflastning du skal bruge!

Her er de mest almindelige;
https://frou-frou.dk/shop/ledningsaflaster-911c1.html

Hvis det er i et lampeudtag, så følg denne vejledning;
https://www.elviden.dk/guide-i-montering-og-opsaeligtning-af-lampe-i-lampested-eller-lampeudtag.html

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 24-03-24 09:23

Tak for svar.
Jeg sender billeder af det jeg har engang hen under aften.( Det er et andet sted end hvor jeg bor)

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 24-03-24 20:22

Tak for svar. lampen, som var købt i et genbrugscenter, var klemmerne åbenbart blevet defekte, så de ikke kunne stramme tilstrækkeligt om ledningsenderne.
Jeg har købt og monteret en ny fatning, med skruer, i lampen. Tror også det holder bedre end klemmerne.
Tak for svarene til begge.
Og de brugbare links.

Kommentar
Fra : dogvillestar