/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bluser har hvide pletter efter vask
Fra : mystik
Vist : 183 gange
50 point
Dato : 21-03-24 13:44

Når jeg har vasket sorte bluser, sidder der hvide striber eller vaskepulver tilbage i stoffet.

Jeg vasker ved 40 grader og får det helt rent :)

Vi har ikke en decideret centrifuge der hvor jeg bor. Maskinen skyller selv tøjet af.

Vaskepulveret er heldigvis uden blegemiddel

Jeg bruger nok 2-3 spsk. vaskepulver, da vi har meget hårdt vand her...

Bruger jeg en alt for billig color vaskepulver? Bluserne er af bomuld, men jeg synes ikke jeg ser de samme problemer med alt mit andet tøj, hvor det meste også er bomuld...

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 50 point
Dato : 21-03-24 20:00
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-24 16:58

Bolius skriver at det kan være sæberester. Prøv at håndskylleområdet mwedpletterne med så varmt rent vand som tøjet tåler. så burde du kunne opløse sæben ,hvis det er problemet.
Vask næstegang med et godt vaskemiddel.
koncentreret ænglamark fra brugsen (Irma kaldte det tysindfryd) er godt til lave temperaturer . Kg prisen er høj men det er meget koncentreret, så man bruger kun ganske lidt pr vask. Der er godt med fine ensymer i. De kræver lang virketid, så undgå ekspresvask. for hurtig vask kan også være grunden til dine hvide pletter.
endelig kan pletterne skyldes udfældning af kalksæbe. Det undgår du ved at bruge calfort tilskud til hver vask. Kalksæbe vil også i længde skade vaskevaskinen.
calfort binder kalken så den bliver opløselig. kemisk er det en kompleksdannelse. Det kunne fosfate også,som tidligere var i vaskepulver

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 26-03-24 15:07

Tak for svaret ebg_888.