/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Genvex anlæg Figther 410P
Fra : Peter1056
Vist : 119 gange
100 point
Dato : 21-03-24 09:37

Hej
I 2008 byggede vi hus og fik sat et genvex anlæg op som varmekilde
I stedet for elpatroner blev der sat et lille gasfyr op hvilket er helt ok
Det gi bare flere muligheder
Nu har jeg sat solceller hybrid op og vil gerne tilbage så jeg kan bruge elpatroner
Har haft en Elektrikker ud og kikke på det, men han er ikke helt sikker på hvordan det skal gøres
Spørgsmål:
Er der en her som har samme anlæg “figther 410P” som evt kunne være behjælpelig med nogle billeder ag elpatronen så det kan ses hvordan ledningerne sidder samt evt hvis nogen ved om der skal flyttes en jumper for styring af kald
Mvh
Peter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-24 11:19

Genvex bygger ikke Fighter. Det gør Nibe. Den kan også være Vølund.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-24 20:19

I stedet for den elpatron skulle du hellere få en varmepumpe, Den kan give meget mere varme med det samme elforbrug. Lad den køle afgangs luften fra din "Genvex".
Hvis det så ikke giver varme nok i huset er det elradiator som er løsningen.
Når du fik et gasfyr er det ikke sikkert at der over hovedet er en elpatron i dit system.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-24 22:06

Geee det dummeste jeg længe har læst. Transor.....Manden har en varmepumpe! Dog en af de dummeste konstruktioner længe set. Faktisk en kamufleret elektrisk kedel (hvilket du kunne se hvis du havde den tekniske indsigt og gad sætte dig ind i tingene). Tåbeligt at kommentere på den måde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-03-24 08:11

Øvelsen er simpel. Varmepumpen skal tilbage i normal opsætning (og ikke hybrid). Så skal du sikre dig du har har en summationselmåler, og så er det derudaf. Og lad varmepumpen køre i sin normalopsætning sådan at VP'en kommer først og elpatron er backup. Til sådanne settings anvender du et rigtigt kølefirma med viden om varmepumper (lad dig ikke nøjes med en af experterne der skilter med et KMO kursus bevis). Tag en der er uddannet. Alternativt burde VØLUNDS serviceteknikere kunne fikse dette på et sekund, når du alligevel får lavet dit lovpligtige årlige eftersyn.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 30-03-24 18:48

Fakta
Der sidder en 9KW elpatron i
Den fik ved opsætning i 2008 fjernet el tilslutningen
Da vi skulle bruge gas
Da det senere er blevet ændret og jeg har fået sat solceller op med 15 kw batteri backup
Så vil jeg gerne tilbage og køre på rent el
Dvs at gasfyret skal kobles fra og elpatron tilsluttes
Der sidder 3 brune faser som der alle har spænding på
Og så sidder der 3 hvide faser hvor der er spænding på de 2
Den tredje kan jeg se ikke er tilsluttet - tror den er til hvis der skal udvides til 13,5 kw

Derfor - for at komme tilbage til elpatron
Så skal signal ledning fra fighter til gasfyr afmonteres så der ikke bliver ialt på varme fra gasfyr
Dernæst skal faser Mont
Det var her jeg spørger on der er en med en fighter 410P som vil være behjælpelig med et billede
Hvor man kan se hvordan ledningerne er Mont.
Der burde ikke være det store hokus pokus i det men jeg vil gerne være sikker inden de monteres
Og da elektrikeren ikke var 100% så skrev jeg og spurgte her

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-03-24 18:51

Find en mere kompetent elektriker

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-24 22:05

Eller find en der ved noget om varmepumper. Det er ikke GDS arbejde.

Annuller spørgsmålet
Fra : Peter1056

Dato : 02-04-24 14:20

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål