/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Hvorfor grøn, hvorfor bøf
Fra : solskind
Vist : 634 gange
240 point
Dato : 04-07-03 23:24

Det siges, at når vi fødes har vi intet syn, ingen smagsløg.
Kan det tænkes, at fordi jeg har fået, at vide at den genstand jeg fokusere på er grøn, kalder jeg den for grøn ?. Måske ser jeg den, som du ser den røde, er det derfor nogle kan lide den grønne farve andre den røde ?. kan det tænkes at den bøf jeg spiser som kaldes for bøf, smager for mig som en bøf men for dig, som en feks. ost. altså to vidt forskellige smagsoplevelser, måske derfor forskellige " livretter"?.
Hvorfor dit, hvorfor dat. VH solskind

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 04-07-03 23:45

de lyder logisk ...
feks så kender jeg en der har fået at vide at han er farve usikker og ikke kan se farverne "rigtig" ...
men jeg har da aldrig været ude for at han har sagt forkert med hensyn til en tings farve

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-07-03 23:58

grøn (græs etc) er definerert grønt for mange år tilbage
det samme med rød
og så passer det tilfældigvis med blade og bøffer (grønt)
tror ikke man bliver vegetar pga. man har lært grøn som første farve (så ville der være flere vegetarer)!!
desuden ..... hvad hvis en farveblind (rød/grøn) ser en postkasse .................. er det så en græsplæne formet flot ???
nej!!!!! for man vej at den er rød - så den er rød og man ser den røde farve ( i know) det samme med græsset.
man fødes med syn, og smag. men man lærer (får at vide) hvad farve tingene har....

BS

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 05-07-03 00:00

hmm vi har jo syn og smagsløg det er bare ikke 100% udviklet..

jeg kan godt se hvor du vil hen men jeg tror ikk at det kan passe... så tror jeg i hvert fald at der ville have været større forviring ved lyskrydsene..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solskind

Dato : 05-07-03 00:16

Hej : Phylock
Jeg tror ikke, at du har forstået mit spørgsmål.
Spørgsmålet går på : ser vi farverne ens ?. Hvad er ellers grunden til, at en ser farven grøn som smuk, en anden ser farven rød som smuk.

Kommentar
Fra : solskind

Dato : 05-07-03 00:48

Hej solgaard
Den med lyskrydsene hopper jeg ikke på.
Hvorfor er " RØDT " lys altid for oven. Ja jeg er klar over , at det ikke er et gyldigt spørgsmål, jeg kender jo svaret. En god hjælp, hvis man er FARVEBLIND. Det var ikke det der var det mystiske. Har du forstået spørgsmålet ?.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-03 00:55

Vi "ser" ikke farverne ens, de fleste ved godt hvilken farve det er. Nogle kan lide een farve andre en anden. Hver især føler vi behag ved den farve, som vi godt kan lide. Hos hver især er vores sanser forskelligt udviklet. Godt for det. Det ville da være kedeligt at det hele skulle se sort ud eller smage af fisk. Vi er sikker også blevet påvirket af vores forældre, som igen er påvirket af deres forældre osv.
Vi ser ikke farverne ens, du kan læse om farveblindhed på www.netsteder.dk/raad/farveblind/-14k

mvh ans

Kommentar
Fra : solskind

Dato : 05-07-03 01:31

Hej ans
Du skriver ,at vi ikke ser farverne ens. Det var jo netop det mit spørgsmål gik ud på.
Endnu engang kan det tænkes, at jeg ser den grønne farve som du ser den røde, er det måske grunden til forskellig smag. Det kan være, at jeg skal præsisere mit spørgsmål en smule. Er det bevist ?.VH solskind.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 240 point
Dato : 05-07-03 01:48

Jeg synes at du skulle sende dit spørgsmål til Hjerne Madsen (Peter Lund Madsen) eller hans bror Anders Lund Madsen. Der er jeg sikker på at du kan få en forklaring på dit spørgsmål.

mvh ans

Kommentar
Fra : phoolan

Dato : 05-07-03 07:19

Når vi fødes, er vores syn endnu ikke færdigudviklet. Vi kan fokusere på ca. 20-30 cm. Men vi fødes ikke blinde.

Vi fødes heller ikke uden smagsløg.

Farverne er absolutte størrelser, men det er muligt, at vi ser dem forskelligt. Dog har undersøgelser vist, at mennesker i samme kultur er nogenlunde enige om, hvilke farver, der passer sammen, og hvilke, der ikke gør. Om det skyldes, at vi bare har lært det, eller om det skyldes, at vi faktisk ser farverne nogenlunde på samme måde (jeg ser her bort fra farveblinde), og at vi også synes om de samme farvekombinationer, kan man selvfølgelig ikke bare sådan lige svare på.

Jeg tror ikke på, at vi er SÅ forskellige, at bøf smager som bøf for en person og som ost for den anden. Men jeg tror, at en lang række faktorer, lige fra gener til opvækst og tilvænning har indflydelse på, hvilke smagsoplevelser, vi sætter pris på, og hvilke, vi ikke gør.

Hvorfor dit og hvorfor dat. Et modspørgsmål til dig kunne være:
"Hvorfor er der så stor forskel på, hvilken type musik, mennesker sætter pris på? Hvorfor bliver nogen mennesker salige af techno, mens andre får stress? Hvorfor kan nogen mennesker ikke leve uden musik, mens andre mennesker kun yderst sjældent får en positiv oplevelse ud af at lytte til det?"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-07-03 08:03

Hej Solskind
Ak ja! Hvem har ikke stillet sig selv det spørgsmål?
Det ville være det samme svar du vil få, som hvis du spurgte til "Hvad kom først ægget eller hønen"
Go' weekend
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-07-03 13:21

En høne og et æg sidder i sengen. Hønen ser sur sur og og ægget siger veltilfreds "ha, så fik vi da afgjort dét spørgsmål!"

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 05-07-03 14:01

Hej solskind

Jeg tror vores syn på farverne, hvorfor vi foretrækker f.eks den blå fremfor den grønne, afhænger meget af vores sind og vores humør, og derfor en meget variabel størrelse.

Mht. til vores smagsløg, så er de jo afhængeige af mange ting. F.eks så får rygerer ødelagt deres smagsløg (og lugtesans), så en ryger smager ikke det samme som en ikke-ryger. Hvis du aldrig har smagt chilli før, vil smagen virke ret stærk, men for dem der er vant til at spise chilli vil det ikke smage stærkt og der skal størrere mængder til, at få den stærke smag. Dvs. at vores smagsløg også afhænger af hvad vi "tilbydere" dem, så nej vi "smager" ikke alle ens

// Toupie

Kommentar
Fra : solskind

Dato : 05-07-03 20:54

Hej ans
Den med Hjerne Madsen, var tæt på at skore point, meget tæt. Kommer der ikke en bedre kommentar, får du point.
VH solskind

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 05-07-03 22:46

Hej solskind

Hvis vi tager den med smagsløg først.

To eller flere børn der er få måneder gamle får serveret det samme mad. Nogen vil have det, andre ikke. Børn på få måneder har ikke nået at blive gjort opmærksom på (udefra), at ting kan smage godt eller skidt.
Jeg vil derfor betegne det som, at vi hver især har de samme smagssanser, men at vores hjerner (via de elektriske impulser, fra tunge til hjerne) opfatter dem forskelligt.
Altså: Bøf er ikke for dig, hvad den er for mig.

Med hensyn til farver:
Jeg kan nok betegnes som en person med meget farveblindhed, da jeg næsten altid siger forkert næsten uanset hvilken farve det er (og det er ikke noget at grine ad...*ss*).
Men det at jeg ser farverne anderledes end normalt farveseende betyder ikke, at jeg opfatter farverne anderledes end andre. Som der tidligere blev beskrevet, har vores humør, opdragelse, påvirken udefra osv. noget med vores farvevalg at gøre.
Men hvorfor er der så nogen der kan lide pink og andre kan ikke? Prøv at tage hundrede piger. en del af dem vil ikke kunne lide farven pink, mens resten kan. Så snart farven pink kommer på mode, hvad farve tøj går de piger der så ikke kunne lide farven pink, i. PINK!
Vi udsættes konstant for påvirken udefra, hvilket hjælper med til, at bestemme hvilket farvehumør vi er i.

BDG

Godkendelse af svar
Fra : solskind

Dato : 06-07-03 19:08

Tak for svaret ans. Det var, føler jeg, ment med et snert af humor. Godt gået. VH solskind. Jeg er på igen. Kom tilbage. Mit seneste spørgsmål er ikke af den spidsfindige slaks. Men rimeligt seriøst. Klø på.VH og god sommer, Med masser af solskind, solskind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-03 19:16

Det var med en snert af humor. Jeg er sikker på at hvis en af brødrene havde svaret så havde du forstået.

Hmmm hvad mener du med masser af solskind?

mvh ans

Kommentar
Fra : solskind

Dato : 06-07-03 20:03

Hej ans
Jeg mener, at du ikke slipper for mine spørgsmål. Nej seriøst mener jeg, at jeg håber at du får en rigtig god sommer, med masser af SOL, SOL, SOL.
HEJ HEJ fra solskind.
PS tak for dine gode indlæg.