/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Når en person mister livet voldsomt....
Fra : semmer
Vist : 375 gange
20 point
Dato : 04-07-03 22:29

... kan det være sket "ved hjælp af en anden".

Der er forskellige betegnelser for dette "hjælperi" - i pressen bruger man snart den ene, snart den anden betegnelse. Spurgte i eftermiddags hos Danmarks Statistik - og fik at vide, at det var et interessant spørgsmål. Efter lidt funderen sagde vedkommende, at det måske nok var nogenlunde samme betydning af forskellige ord - i det mindste af ordene drab og mord.

Men er det nu også det?

Kan "Kloge Åge" give mig en betydning af ordene

manddrab
drab
mord

Mvh - semmer

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-07-03 00:00

altså forstår ikke helt sammenhængen ....
men et baseball-bat mod kraniet må kune give en voldsom død ved hjælp af en anden (person)

hmmm
beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-07-03 00:02

vil ikke svare på spørgsmålet ... er nemlig ikke kloge-åge

men min holdning er at det er det samme - blo ældre og nyere betegnelser!!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-07-03 00:02

vil ikke svare på spørgsmålet ... er nemlig ikke kloge-åge

men min holdning er at det er det samme - blot ældre og nyere betegnelser!!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-07-03 06:40

Navneordet "et drab" er afledt af udsagnsordet "at dræbe"
Dræbe er afledt af det oldnordiske "drepa", som betyder at træffe , slå, støde.

Ordet mand, i ordet manddrab, findes i flere variationer på henholdsvis oldnordisk, oldsax, urgermansk og hedder man, mann, madr, som via det gotiske "mana" er blevet til det olddanske man, som betyder menneske.

Ordet "mord" har sine rødder i indoeuropæisk sprog, og er formentlig kommet fra det oldindiske "mrta", som betyder død.

Alt i alt en dybt kompliceret forklaring, som har Dansk Etymologisk Ordbog som kilde, og viser, som beckski skrev, at det er 3 udtryk som dækker det samme.

”DEO” er ikke den nemmeste ordbog at referere fra, specielt ikke, når den ikke findes som e-udgave.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-07-03 06:49

PS.

Er ikke "Kloge Åge", men synes det er skægt og spændende at finde ud af hvorfor
ting hedder som de gør.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 05-07-03 09:51

Synes det er mærkeligt, at køwenhavnerne kalder deres kommune for Københavns Kommune med 's', når Frederikshavnerne kalder deres Frederikshavn Kommune uden 's'! Det lyder da lidt åndssvagt med det 's', ik'?

Det ville svare til, at det skulle hedde Roskildes kommune, Vordingborgs kommune, Aalborgs Kommune for ikke at tale om Odenses kommune. Og det lyder da skørt! Nej, lad os kalde det København Kommune fremover!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 05-07-03 10:05

Jeg synes det er mærkeligt, at du bringer et sp. på bane som intet har med spørgsmålet i tråden at gøre.

Jeg synes endvidere, at du virker lidt dum, når man tænker på, at du d. 16/1-03
aktivt deltog i en tråd hvor nøjagtig det samme sp. blev drøftet, og besvaret. Men du er måske ikke så kvik, at små 6 md.r er nok til at du kan nå at fordøje det

http://www.kandu.dk/dk/spg/10292

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 05-07-03 20:23

Du har ret ram2 .. sorry

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 07-07-03 11:30

I daglig tale bliver ordene ofte (mis)brugt i flæng især for at dramatisere avisoverskrifter. Handlingen (hjælpen...) har gennem tiderne blivet fordrejet eller tilpasset.

Det er sjovt at du også har bemærket at folket bag pressen (jeg vil nødig kalde dem alle journalister) ikke kan lide at kalde en spade for en spade og prøver at væksle deres sprogbrug ved at bruge variationer over samme tema istedet for at indrømme at det er det eneste de gider (for besked på at) skrive om !

Den kringlet juridisk definition skelnes ved at :
DRAB = selve handlingen at slå nogen/noget ihjæl (gælder også dyr)
MORD = at slå nogen/noget ihjæl med vilje (kræver forsætlighed)

MANDDRAB = at dræbe et menneske (lævn fra engang hvor trælle,slaver,kvinder ikke talte som mennesker)
manddrab skal altid forvægtes med enter FORSÆTLIG (med vilje) eller UAGTSOM (grov uforsigtighed)

AT MISTE LIVET VOLDSOMT kan bedst forklares som det modsatte af "at sove stille ind" og vil oftest indebære synlig tegn på legmnet.

LEGEMLÆSTELSE = overlast af en krop i forskellige grader ...
MED DØDEN TIL FØLGE (siger sigselv)

VED HJÆLP AF EN ANDEN vil altid udelukke "selvforsklydt" dødsfald men ikke udelukke "egen medvirken til" samme ...

GIVE SIN BEKOMST = (berettiget ???) mord

TAGE AF DAGE = fremskyndet møde med sankt peder

BLIVE EKSPEDERET = egentlig "extra=mere"+"pede=fod" (gå hurtiger) men sjovt at bemærke at ham "Peder" også indgår her

FØRES HEN TIL SKARPRETTEREN = standard dom skrevet i retsprotokoller. Blev i folkemunde til "hen-rette"

SLAGTE = "slå" noget levende ned uden "åreladning" (anti-halal). Det har aldrig haft noget med knive at gøre ! Kniven bliver egenligt kun brugt til "partering" opdelning af legmesdele.

SAKRERE = (oprindeligt) at ofre "et liv" ritualt på et alter

MASSAKRERE = døden af et større antal (mas) samtiddigt.

AT BLIVE NAKKET er almindelig sprogbrug idag om samme emne men stammer fra modstandsbevæglesen stikker likvideringerne under krigen hvor den sikreste resultat for enkeltskuds pistol attentater var en kugle i nakken.

Så har du vist rigelig med morbiditetsudtryk at lege med. Mon ikke der findes en del flere ?

Mvh, Ke'Fir, m.a.