/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Emhætte
Fra : omahexen
Vist : 280 gange
300 point
Dato : 30-11-23 18:49

Jeg har en skråt ophængt emhætte,hvor der blæser kold luft ud,hvad kan årsagen være ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-11-23 19:19

Manglende kontraklap, eller den er klistret sammen i åben stilling.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-12-23 09:05

Der kan være flere årsager til, at der blæser kold luft ud af din skråt ophængte emhætte. Her er nogle mulige forklaringer:

Kontraspjæld: Hvis der ikke er et kontraspjæld, eller hvis det eksisterende kontraspjæld ikke fungerer korrekt, kan det tillade kold luft at strømme tilbage gennem emhætten.
Isolering: Manglende eller utilstrækkelig isolering af aftræksslangen kan også være en årsag. Hvis slangen, der fører fra emhætten og ud af huset, ikke er ordentligt isoleret, kan kold luft trænge ind.
Udvendig Rist: Hvis den udvendige rist eller ventil ikke har klapper, der lukker, kan det tillade kold luft at komme ind.
Installation: Fejl ved installationen af emhætten eller aftrækssystemet kan også være en faktor. Det er vigtigt at sikre, at alle komponenter er korrekt installeret og fungerer som de skal.
For at løse problemet kan du overveje følgende skridt:

Tjek Kontraspjældet: Sørg for, at der er et kontraspjæld, og at det fungerer korrekt. Det bør automatisk lukke, når emhætten ikke er i brug.
Isoler Aftræksslangen: Kontroller, at aftræksslangen er ordentligt isoleret, især hvis den passerer gennem et uopvarmet loft eller udvendige områder.
Udskift Risten: Overvej at udskifte den udvendige rist med en model, der har klapper, som automatisk lukker, når emhætten ikke er i brug.
Professionel Hjælp: Hvis problemet fortsætter, kan det være en god idé at kontakte en professionel for at få tjekket og eventuelt justeret installationen.

https://www.aeg.dk/support/support-articles/madlavning/emhatter/emhaette-drypper/

https://goerdetselv.dk/hus/indeklima/undgaa-kuldenedfald

https://reservedele.nu/dele-til-hvidevarer/emhaette/aftraeksslange

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 02-12-23 11:06

Tak for svaret.