/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Hvad med en "KØB INGENTING" dag?
Fra : ingelein
Vist : 548 gange
100 point
Dato : 21-11-23 15:29

Hold op, hvad butikkerne spytter ud af overflødigt krimskrams, som ikke er det mindste bæredygtigt. Det giver mig kvalme!
Dårligt humør og ikke julehumør!
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-11-23 16:17

Det var dog sørens til dårligt humør du er i.
Det er vel ikke overflødigt krimskrams alt sammen.

Har talt med flere af mine familiemedlemmer i Danmark, som har foretaget flere fordelagtige julegave-indkøb, og det var absolut ikke krimskrams køb.

Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-23 18:06

Når jeg går ind i en non-food butik for at købe et godt tilbud ender jeg langt de fleste gange med at købe noget helt andet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-11-23 18:28

Jeg forstår nu godt ingelein`s bemærkninger. Folk har sgu knald i låget.
Bare denne her måned, med Black Fredag "tilbud".
Jeg har en bekendt i en sports butik. Tys tys....han indrømmer de har hævet priserne sidst på sommeren, FOR AT KUNNE SÆNKE DEM TIL BLACK FREDAG.

Verden vil bedrages....og det bliver den.
Hvor de de henne, alle de fine organisationer, der råber og skriger om mådehold, genbrug m.m.

Jeg ved hvor de er på fredag. Hvis de ikke er til julefrokost, med brannert og fri sex.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LotusTrut

Dato : 21-11-23 20:59

Den med hævepriserne op til dagen, for dernæst "sænke" priserne til op til black fredag er skam go nok! Det noget værre yåks.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-23 21:46

Ingelein er kendt på KANDU for at være krænket over nogenlunde alting.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-11-23 01:51

Man skal lige holde øje med billige fladskærme, på nogle modeller som er blot 3 år gamle kan man ikke længere streame DR og TV2 grundet overgang til ny teknik.
Der kan man tale om ressourcespild, lige som for 10 år siden da man skiftede fra mpeg1 til mpeg2 signal, folk havde købt massser af fladskærme som blev ubrugelige.

Fladskærme burde konstrures som computere hvor man blot skal skifte et kort for at følge med.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-11-23 09:20

@ 3773
Nu er jeg så også krænket over din påstand. BLACK FRIDAY krænker alle tiltag om mådehold og bæredygtighed. OVERFLOD af ALT MULIGT UNØDVENDIGT , hvor det meste er fremstillet i Kina.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-11-23 09:26

Vi har lige overstået HALLOWEEN. Jeg væmmes ved at se blodige afskårne legemsdele af plastik. De findes in natura i lande ikke så langt borte fra os. UHYGGELIGT at tænke på at nogen tjener kassen på den slags og at nogen vil købe den slags. Det siger lidt om folks dømmekraft.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-11-23 09:28

@ Kaptajn Tommy
Hvor mange læs havde du til GENBRUG i forbindelse med din flytning ?
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-11-23 11:58

Ingelein
Hallowen krænker ikke mig, kun på den måde at er spild af god landbrugsjord at dyrke græskar udelukkende til at ødelægge, i bedste fald bliver de bagefter til bioaffald.
En villa her i Nakskov får hele armen, man kan næsten ikke se have eller hus

Citat
Hvor mange læs havde du til GENBRUG i forbindelse med din flytning ?

Jeg læste et sted at når dødsboer bliver opgjort er gennemsnitligt 80 % af indboet "skrammel" selv om afdøde har haft det i årevis og der ikke er skår, skrammer eller reparationer.
Selv de nærmeste arvinger vil ikke have et 12-personers stel i kgl. porcelæn med sølvbestik og Holmegårdsglas, men sølvet kan give penge hvis det er gode designnavne eller 3-tårnet (der så går til omsmeltning).

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-23 15:36

Citat
Hvor mange læs havde du til GENBRUG i forbindelse med din flytning ?

Stort set intet, vi solgte det møbleret incl. haveredskaber.

Porcelæn osv. delte børnene.

Såååååå......alt i alt, en klimavenlig flytning, - for nu at blive i det sprogbrug.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-11-23 19:46

Hvorfor ville du vide det, Ingelein ?

Var du interesseret i "genbrugsmøblerne" ?

Uden at prale, var de ret pæne og vedligeholdt - og ikke mange år siden vi købte dem

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-11-23 22:41

Ikea har også afdelinger i Schweitz

Når man flytter bopæl er det en god anledning til at skille sig af med en del habengut ved at tage nogle hurtige beslutninger.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-23 08:11

Vi har 1 planshus på over 200 m2 med 20 højskabe + sauna brugt som arkiv/pulterkammer.. Vi har boet i huset i 50 år, så det er klart at vi har "samlet til huse". Når man som vi kun har haft håndværkere, hvor loven kræver det, har vi selvfølgelig både værksted, garage og grundmuret drivhus, ombygget til haveskur.
Med stigende alder, vi er 85 i gennemsnit og klarer alt selv, i år med hjælp af en plænerobot, strejfer tanken os om at flytte fra den 1500 m2 store parklignende have.
Vi vil ikke kunne slippe så nemt om ved en flytning, som du gjorde.
Vore egne børn nærmer sig de 60 ... og mere og er veletablerede. Det er deres børn også. .....
Alene tanken om alle de overfødige ting fra langt liv, afholder os fra at flytte. Vore efterkommere vil have det meget nemmere ved at skille sig af med arvegodset.
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 25-11-23 13:45

Ingelein.

På en af mine rejser i det skønne Irland gjorde jeg ophold ved et marked i en lille by langt ude.

De sædvanlige loppeeffekter, men også bunker af brugt sengelinned og dyner, har folk for meget der er arvet, eller måske har manglet penge .............. og ja, jeg har set meget elendighed i landet med meget dårlige huse i Dublins forstæder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-11-23 19:51

Ja Irland og det sydlige England er to fantastiske steder at gæste.
Jeg har, igennem årene, deltaget på utallige duejagter begge steder, og er blevet behandlet fyrsteligt.
Pubberne er absolut et besøg værd.
Jeg får helt lyst til at bryde ud i sang.......Men lader være, det er jo en pæn tråd, det her

Nå, men jeg læser, at der er risiko for sne i Danmark Risiko...???? Det er vel meget naturligt i vintermånederne at der kommer sne, eller skal det nu også laves om ril noget farligt klima-halløjsa noget.
Så kan det være at fjernsynets vejrprofeter skal stå i en snedrive i bar røv og viklers og lire vejrudsigten af alt i mens, de taler om vejr rekorder

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-11-23 10:31

Tænk, hvor kort tid siden det er siden du har forladt DK og har glemt at sne IKKE er en normal vintertilstand i DK. En tilstand vi ikke er indrettet på. Folk har jo knap nok fået vinterdækkene på. Så ja, det er risikoen for glatte veje der tales om...... hvis du allerede skulle have glemt det ????
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 28-11-23 11:23

Ingelein.

Vinteren kommer bag på danske bilister hvert år.
Du husker vel vinteren 2009-10, der faldt en masse sne 1. december og meget af det smeltede ikke før foråret.
Og "hvid jul" forbinder man vel med at der falder sne 24-25 december uanset om der ligger gammel beskidt sne alle vegne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-23 18:47

Citat
Tænk, hvor kort tid siden det er siden du har forladt DK og har glemt at sne IKKE er en normal vintertilstand i DK.
Det er simpelthen ikke rigtigt. Kig i vejr arkiverne og du vil se masser af tilfælde hvor der har været snefald med snestorm først i november.
Alle de år, jeg har været ved militæret -og jæger, har det ikke været usædvanligt med frostvejr i oktober.

Citat
Folk har jo knap nok fået vinterdækkene på.
Det anbefales at skifte til vinterdæk i uge 42 ( fra 16. okt. ) Altså rent sløseri fra bilisternes side. Nå, men sådan er det år efter år; "Jamen, jeg troede....."

Jeg tror, du lader dine klima følelser tage over, ingelein

Det sidste nye jeg læste.....mener det var i BT..?, hvor der stod flg.: " Snefald skyldes global opvarmning"

Jeg troede først, det var en håndholdt vejrprofet, der havde liret deres sædvanlige vrøvle remse af.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 28-11-23 21:55

Citat
Alle de år, jeg har været ved militæret -og jæger, har det ikke været usædvanligt med frostvejr i oktober.

Det betyder ikke noget. udover varmeregningen.
Men får vi enten for sent eller for tidligt forår går det ud over fødevareproduktionen

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-23 08:43

Citat
Det betyder ikke noget. udover varmeregningen.
Men får vi enten for sent eller for tidligt forår går det ud over fødevareproduktionen
?? Det var da en sjov bemærkning. Jeg mener ikke jeg har benævnt noget om, hvordan landbruget takler frost og sne, men svaret på, hvad der er usædvanligt eller ej.

Men nu læser jeg jo hvad den håndholdte professor Mernild skriver; "Jo varmere jorden bliver desto mere sne får vi"........ Så'en i kort beskrivelse.

Ja, det oplevede vi jo i 1940'erne og særligt under vinterkrigen 1978/79 (Det var ironi fra min side)
I 1979/80/81 Var samme segment overbevist om, at en ny istid var på vej.
Jo jo jo, ingen smalle steder når de håndholdte professorer ruller sig ud.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 29-11-23 10:54

Jep, vi husker 78/79 hvor man satte militæret ind for at hente kritiske patienter.
Men dengang boede jeg i Nordsjælland der ikke var lige så hårdt ramt som resten af landet.

Men jeg kan huske engang fra omkring 1960 hvor vi var 6 mennesker i en bil der var totalt sneet inde et par dage efter jul, mine forældre, mormor og morfar og min søster. heldigvis var det lige ved en landevejskro hvor vi fik lidt at spise, men så var det ud i bilen igen for at sove.
Vi blev evakueret med bus og tog toget hjem, efter 3 dage hentede min far bilen da den og mange andre var blevet gravet fri af driverne.

Hvem var først ude at rydde fortovet kl 6:30 i morges ......... såmænd jeg og min genbo der er ældre end jeg, mange andre hen ad gaden har sgu ikke gjort en skid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-23 11:46

Citat
Men jeg kan huske engang fra omkring 1960 hvor vi var 6 mennesker i en bil der var totalt sneet inde et par dage efter jul, mine forældre, mormor og morfar og min søster. heldigvis var det lige ved en landevejskro hvor vi fik lidt at spise, men så var det ud i bilen igen for at sove.
Vi blev evakueret med bus og tog toget hjem, efter 3 dage hentede min far bilen da den og mange andre var blevet gravet fri af driverne.
Rigtig god fortælling.

Nu kan jeg ikke lade være med at spørge.......Var der meget global opvarmning dengang, siden der kom så meget sne.

Selvfølgelig er hele verden udsat for "The big reset"
Og for der ikke skal blive alt for meget ballade skal "døden jo ha' en årsag. Denne gang; GLOBAL OPVARMNING. VI DØR ALLE, HVIS VI IKKE RETTER IND

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 29-11-23 13:20

Citat
Nu kan jeg ikke lade være med at spørge.......Var der meget global opvarmning dengang, siden der kom så meget sne.

Aner det ikke, men vi havde nogle timer i skolen hvor vores lærer kom ind på afsmeltning af Grønland og overbefolkning af Indien (som også er et problem i dag), men også den kæmpe forurening fra skorstene i østlandene som under visse forhold farvede vasketøjet i Danmark.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-11-23 17:15

Ja, tænk om der var tid på værkstederne, selvom man bestiller tid i uge 40 for dækskift!
Min gamle mand skal,ikke kravle rundt for at skifte dæk. Får service samtidig.
Er udtrykket chance for sne positivt ladet, modsat risiko for sne? Det kommer jo an på, hvor forberedt man er. ??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-11-23 17:17

Hm..... hvad har sne iøvrigt at gøre med Black Friday?
Ingelein??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-23 19:25

Citat
Hm..... hvad har sne iøvrigt at gøre med Black Friday?
Ingelein??
Gar nichts. Es hat nichts mit der Hand zu tun

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-11-23 22:07

Hvor har du lært tysk? Det er det rene vås.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-11-23 10:52

Citat
Hvor har du lært tysk? Det er det rene vås.
Ingelein
Ja lige netop. Som du sikkert ved, tales der både tysk og fransk i Schweiz, som nogle gange blandes sammen i en pærevælling. Min tekst har ingen betydning som sådan, men skal forstås ligesom den danske talemåde "Goddag mand økseskaft" - altså det rene vrøvl.

Men bliver tråden for omfangsrig på forskellige emner, har du da en mulighed for at lukke den.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 30-11-23 20:23

Tysk og fransk, vel også italiensk .........

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-11-23 21:09

Jo også italiensk.

Hovedsproget er tysk og i 2/3 af landet vil man møde tysk-schweizernes eget sprog schwyzer-dütsch, som er en tysk dialekt. Det stammer fra middelaldertysk og er forskelligt fra egn til egn og kanton til kanton.

Når der tales det, skal der den ondemugme spidses ører

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-12-23 09:45

Det er jo ikke spor anderledes end at dialekter hører til alle Landes særegenheder. Som opvokset i Flensborg taler min mand og jeg 3 sprog i flæng uden at vi tænker nærmere over det. "Wer dat nich versteiht, het keen blassen Schimmer von Plattdütsch".
Vi taler dansk og tysk, men mest platt. De tre sprog er så også nær ved både hollandsk og engelsk. Dansk, svensk og norsk er jo også til at forstå.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-23 16:24

Dialekter kan også være svære at forstå. Jeg, som sjælænder, har meget svært ved at forstå en sønderjyde.
Mojn mojn

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-12-23 19:47

Øøhhh, sjællænder skal der stå.... Nu er man også ved at glemme sit modersmål

Nå tilbage til den sønderjyske dialekt "sinne mæ æ vinne "
Det er der jo ikke meget rigsdansk i.

Men det skulle betyde noget i retning af:
"Rolig nu, du kan alligevel ikke gøre noget ved det."

Er det korrekt ingelein?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-12-23 19:25

Næh, det betyder såmænd bare at man skal gå roligt med vinduet. Sinne fra sindigt og vinne fra vindue. Overført skal det betyde at ikke skal tro på alt hvad man hører. På højdansk: tag det roligt.
Ingelein
Tysk: mach die Tür zu.
Plattysl: maak de dör to
Dansk: luk døren.
Ingelein

I Flensborg er der en særlig form for Plattysk, som hedder Petuhtanten platt. Et særligt sprog mellem kvinder, der tilbragte meget tid på fjorddamperne og der udviklede deres eget sprog. Det opstod, fordi de oprindelig talte det normale Plattysk, men så legede de "fine damer" og fik brugt højtysk på en meget morsom måde.
Petuhtanten schnack findes på skrift i form af små noveller/episoder.

Det kender vi på dansk jo fra nordjylland/vendsyssel.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-12-23 15:22

Tak, så blev jeg så meget klogere. Det er ikke så ringe endda.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-12-23 09:39

Tak for svaret Leif7.
Det er jo sådan det ender for de fleste, inklusive mig ??