/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
blinklys, trailer (skoda fab. 1,4 2001)
Fra : warrior
Vist : 261 gange
50 point
Dato : 15-11-23 12:52

I højre side blinker lyset som det skal, når det er aktiveret, men når kontakten er i neutral, lyser det konstant, på traileren.
Jeg har med en polsøger fundet, at det er blinklysledningen fra bilen monteret i bilens anhængerstik, der påviser fejlen.
Det må så være et sted længere fremme på bilen, fejlen opstår. Hvor skal jeg lede?
Tak for svar.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-23 16:35

Jeg har søgt på nettet efter nogle mulige årsager til, at dit blinklys lyser konstant på traileren, når det er aktiveret på bilen. Her er nogle af de ting, jeg fandt:

Det kan være, at der er en kortslutning i ledningsnettetet mellem bilen og traileren. Det kan være, at en af ledningerne er skruet løs eller beskadiget. Du kan prøve at skifte ledningerne eller tjekke for eventuelle skader. https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/173642/s/fejl-paa-trailers-lys

Det kan også være, at der er en defekt blinklysafbryder i traileren. Det er et stykke elektronik, der sørger for, at blinklyset bliver slået til og fra. Hvis den ikke fungerer korrekt, kan blinklyset blive fastslået. https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/590875-problemer_med_blinklys_paa_trailer

En anden mulighed er, at der er et problem med relæet i traileren. Relæet bruger strøm til at aktivere blinklyset. Hvis relæet er defekt eller beskadiget, kan det ikke sende strøm til blinklyset.
https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/590875-problemer_med_blinklys_paa_trailer
https://driveclever.dk/bilist-tips/sadan-gor-du-hvis-dit-blinklys-blinker-hurtigt/

For at finde ud af præcis hvor fejlen ligger, skal du måske lede langs ledningsnettetet og se efter eventuelle tegn på kortslutning eller skade. Du skal også måske tjekke relæets funktion ved at bruge et multimeter eller et teststik. Hvis du ikke har nogen erfaring med elektronik eller servicearbejde, bør du kontakte en professionel værktøjsejer for at få hjælp.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-11-23 17:12

En dårlig stelforbindelse kan give mærkelige udfald.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 16-11-23 11:27

Men når fejlen allerede kan påvises med polsøgeren i bilens stikprop, ledning nr 4, kan jeg forestille mig fejlen ligger et sted på bilen; ikke traileren.
Bilens blinklys virker som det skal

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 05-12-23 01:39

Tak for svaret Thyregod8.
Det var en ledning der var knækket ved en skrue under bunden på traileren