/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Blokering
Fra : sdam
Vist : 302 gange
200 point
Dato : 08-11-23 15:35

Jeg kan ikke sende mails, grundet denne besked:

Must issue a STARTTLS command first

Hvad er der gået skævt???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-11-23 15:41

Prøv at genstarte PC, og se, om det løser det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-11-23 15:51

Hvilket emailprogram bruger du? Måske skal du prøve at ændre portindstillingen i din emailopsætning. Prøv at sætte udgående post til port 465. Hvis den står til port 25 så kan den være blevet blokeret hos din internet udbyder.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-11-23 15:53

Du kan også prøve port 587.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-23 16:01

du har problemer med at sende mails, fordi du får en fejlmeddelelse om, at du skal udstede en STARTTLS-kommando først. Det betyder, at du skal kryptere din forbindelse til mailserveren, før du kan sende mails. Dette er et sikkerhedsforanstaltning, som mange mailservices kræver for at forhindre misbrug af deres servere.

Der er flere måder, du kan løse dette problem på, afhængigt af hvilken mailklient og mailservice du bruger. Her er nogle mulige løsninger:

Hvis du bruger Gmail, skal du sørge for, at du har aktiveret STARTTLS-indstillingen i din mailklient. Du skal også bruge port 587 til at forbinde til Gmails servere. Du kan finde mere information om, hvordan du gør dette, på denne side. https://stackoverflow.com/questions/32663768/telnet-smtp-mail-must-issue-starttls-command-first

Hvis du bruger en anden mailservice, skal du tjekke deres dokumentation eller supportside for at finde ud af, hvilke indstillinger du skal bruge for at kryptere din forbindelse. Du skal muligvis ændre din mailklients indstillinger for SMTP-server, port, autentificering og sikkerhed. Du kan finde nogle eksempler på, hvordan du gør dette, på denne side.
https://stackoverflow.com/questions/39341137/postfix-must-issue-a-starttls-command-first

Hvis du bruger telnet til at forbinde til en mailserver, skal du bruge en kommando som openssl i stedet for telnet. Denne kommando tager sig af at starte krypteringen først. Du kan finde et eksempel på, hvordan du gør dette, på denne side.
https://stackoverflow.com/questions/32663768/telnet-smtp-mail-must-issue-starttls-command-first

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 08-11-23 16:42

Jeg anvender Thunderbird.
Det her halløj, kom uden at jeg egentligt har rørt ved noget nogen steds.....

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 08-11-23 16:43

Porten står til 110, hvilket er standarden...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-11-23 18:53

Fejlmeddelelsen "Skal udstede en STARTTLS-kommando først" opstår typisk, når du forsøger at oprette forbindelse til en mailserver via en sikker forbindelse (TLS/SSL), men din kode konfigurerer ikke SSL/TLS-indstillingerne korrekt. I din Delphi-kode bruger du Indy-komponenter til at sende e-mails via SMTP.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 09-11-23 10:17

Det driller helt vildt, men det er nok forståelsen det er galt med!

Når jeg prøver at modtage, eller sende en mail, kommer den med følgende besked:
"Afsendelsen af brugernavn mislykkedes. Mailserveren Pop3.mail.dk svarede: invalid command"
Det er svært at forklare sig, hvor det havde været betydelig nemmere, hvis man har kunnet sende f.eks. et skærmlink med - på en eller anden måde.....
Det korte af det lange er, om der er nogen der kan hjælpe mig i gang med af få skidtet til at fungere igen!

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 09-11-23 10:47

Det er utrolig svært, at kommunikere på skrift, når man ikke rigtig kan forklare sig! Det er betydelig nemmere, når man går på en andens computer med/via et fjernstyrings program - f.eks. TeamViewer.
Er der en herinde der tør begive sig ud i noget sådan....?????

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-11-23 14:22

Port 110 er til indgående email, altså når dit program skal hente mails. De portnumre som jeg nævnte er til udgående mails, altså når dit program skal sende mails. Her er standarden 25, men mange udbydere spærrer denne port fordi at den har været misbrugt af kriminelle til spam.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-11-23 14:23

Udgående server hedder også SMTP.

Kommentar
Fra : sdam

Dato : 09-11-23 16:11

Understående, er hvad jeg kan finde vedr. servernavn!

Beskrivelse:    TDC (DK)
Servernavn:    asmtp.mail.dk
Port:    587

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-11-23 18:15

Har du fået en mail fra TDC/Yousee ala denne som jeg fik for et par måneder siden

Citat
Opdatér opsætningen af din YouSee Mail

Du bruger i dag din YouSee Mail via et eksternt mailprogram, fx Outlook. Vil du fortsætte med det, er det nødvendigt, at du opdaterer din opsætning - fordi din nuværende opsætning er forældet.

Du opdaterer opsætningen ved at følge denne vejledning.
Du kan også finde vejledningen på yousee.dk ved at vælge 'Hjælp' og derefter 'Mail' i menuen. Vejledningen hedder: Opdatér din mailopsætning.

Har du brug for yderligere hjælp til opsætningen, kan du få hjælp af udbyderen af dit eksterne mailprogram.

Opdaterer du ikke, vil din mail blive spærret senere på året.

Venlig hilsen
YouSee

Opdater din mailopsætning
https://yousee.dk/hjaelp/artikler/opdater-din-mailopsaetning

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-11-23 16:52

Klaudi's indlæg lyder ganske fornuftigt. Jeg havde ikke set dette før (jeg bruger heller ikke hverken Yousee eller TDC). Så jeg vil foreslå at du æøndre portindstillingen for udgående server til port 995 som der står i linket fra Klaudi.

Annuller spørgsmålet
Fra : sdam

Dato : 19-12-23 17:46

Mange gode svar og forslag til det stillede spørgsmål, men ikke noget jeg have glæde af....

Glæde Jul