/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallere Windows 10
Fra : Hhanne96
Vist : 388 gange
85 point
Dato : 06-11-23 22:16

Jeg har købt en brugt Lenovo ThinkPad, hvor harddisken er blev slettet inkl. Windows 10. Jeg mener, at jeg tidligere på en anden computer har geninstalleret Windows ved hjælp af PF11, men det vil ikke rigtigt lykkes for mig denne gang. Jeg får en besked i øverste venstre hjørne, hvor det står “Start PKE over IPv4”.

Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvad det betyder ? og evt. hvordan jeg får Windows 10 geninstalleret ?

Kommentar
Fra : Hhanne96

Dato : 06-11-23 22:21

Det står muligvis Start PXE over IPv4

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-11-23 16:53

Den forsøger at boote via lokalnetter, men kan ikke få forbindelse med en server.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-11-23 17:00

Download og brænd en ny installationsdisk. Du kan hente den fra Microsoft her:

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/opret-installationsmedier-til-windows-99a58364-8c02-206f-aa6f-40c3b507420d

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-11-23 17:01

Hvis der har været windows 10 i maskinen tidligere er der likkert en label med koden i bunden.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-11-23 17:03

Du kan også være heldig at koden ligger på harddisken eller i BIOS, så skal di ikke indtaste den.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 07-11-23 18:04

7m7jb-vjxc3.dvkwm-x7hm8-ppfvw

Windows 10 pro.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 08-11-23 14:55

Hvis du ikke kan/vil gøre brug af de gode svar der er kommet, kan du købe billige Windows 10 styresystemer her fra 129 kr.

https://www.productkeys.dk/produktkategori/software/operativsystem/

Jeg har selv brugt siden hvor jeg bl.a. både købte Windows 10 og en Office pakke 2019

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-11-23 19:05

for-lækker

Man får nærmest skidtet i nakken ............. i de gode gamle dage betalte vi to tusser for en Windows XP Home på en CD

Kommentar
Fra : Hhanne96

Dato : 15-11-23 18:09

#Leif7 Tak for svar.

Ja, men dengang havde computerne et cr-rom drev, hvor cd-rommen automatisk startede op og installerede det ønskede program. Min computer har kun et USB stik, hvordan får jeg så programmet startet op ?

Kommentar
Fra : Hhanne96

Dato : 15-11-23 18:16

#for_lækker Tak for svar.

Jeg tror ikke, at det bliver nødvendigt at købe et nyt styresystem, harddisken burde kunne finde ud af, at der tidligere har været Windows 10 installeret på computeren. Jeg skal bare lige have fundet ud af, hvordan jeg booter fra et usb-stik.

Kommentar
Fra : Hhanne96

Dato : 15-11-23 18:19

#kenwood Tak for svar.

Computeren har haft Windows 10 installeret, således jeg bør ikke skulle indtaste en installationskode. Jeg skal bare lige have fundet ud af, hvordan jeg booter fra et usb-stik

Kommentar
Fra : Hhanne96

Dato : 15-11-23 18:26

#Soren_Steen_Nielsen Tak for dine svar

Enig, det burde ikke være nødvendigt at indtaste installationskoden igen, den burde være gemt et eller andet sted, når der tidligere har været installeret Windows 10 på computeren. Jeg skal bare lige have fundet ud af, hvordan jeg booter fra et usb-stik eller skal jeg boote fra et eksternt cd-rom drev ?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-11-23 13:25

Hvis du downloader Windows 10 inde fra Microsoft, så får du et program hvor du kan vælge mellem at lægge installationsfilerne på enten en bootbar dvd eller en bootbar usb. Vælger du usb så sætter du blot usb-nøglen i maskinen og tænder. Så booter den fuldstændigt som var der fra ethvert andet medie.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 85 point
Dato : 17-11-23 13:33

Man kan naturligvis bruge et hvilket somhelst usb-nøgle.

Kommentar
Fra : Hhanne96

Dato : 20-12-23 16:22

#Soren_Steen_Nielsen Tak for dine svar

Beklager det sene svar, men jeg fik pludselig ikke tid til at få computeren op at køre. Men svaret virkede perfekt, så du er en helt.

Godkendelse af svar
Fra : Hhanne96

Dato : 20-12-23 16:23

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.