/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Lydhelvede koster kassen
Fra : ingelein
Vist : 456 gange
100 point
Dato : 05-08-23 19:35

Jeg vil så gerne være fri for dominerende baggrundsmusik når jeg ser Tv, hvilket jeg af den grund kun gør meget sjældent. Der skal jo oven i køber betales for musikken, rettigheder og kunstnere. Det er da helt overlødigt med musik i dokumentar og naturfilm.
Det er ligesom om underlægningsmusik er blevet til overdøvningsmusik. Tror faktisk at ældresagen har gang i protest mod den unødvendige larm.
Desværre er mange unge vokset op med musik i tide og utide og kan slet ikke arbejde eller lave lektier uden baggrunds musik.
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-08-23 21:07

Prisen kan jeg fortælle dig.
Underlægningsmusik til tv-produktioner, - feks til naturfilm, koster kr. 16,40 pr. sekund.

Lidt teori. Naturfilm med en længde på 1 time (60 min) koster 59.040

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-08-23 21:12

PS
Fik afsluttet lidt hurtigt.

Musikken til Tv-drama koster 40, - kr. pr sekund.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-08-23 21:59

Jeg har ikke spor imod underlægningsmusik, men det skal passe til lejligheden.

Det er langt mere som vi forbrugere betaler til sponsorater og reklameblokke på de utalrige TV-kanaler som vi aldrig ser. Disse markedsføringsudgifter som firmaerne har kan nemlig kun dækkes på een måde, og det er fra varesalget.
Og nu debatten om de danske fodboldklubber, det er sgu ikke en hobby at araberne køber klubberne, de medregner naturligvis at vareforbrugerne betaler hele skidtet i sidste ende. jeg kalder det for tvangsopkrævning.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-23 23:24

Hej Tommy
Hvor har du tallene fra? Kan jeg læse mere ?
...og tak for svaret.!
Hvad skal vi iøvrigt med rulleteksterne, som man ikke kan nå at læse ?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-08-23 23:35

Rulleteksterne: Dem kan du spole forbi på streaming.

Musikken på film giver arbejdspladser til musikerne

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-08-23 00:35

Rulletekster er et kapitel for sig.

Vi har set nogle der er meget korte, men også nogle hvor samtlige underassistenter er nævnt, for ikke at glemme de firmaer som har leveret udstyr.
I nyere tider har filmselskaberne også sendt digitale kopier til underleverandører og selskaber som tager sig af yderligere bearbejdning ................ og det er rent faktisk fra disse firmaer at bedragerisk personale har lagt kopier på nettet der så flød ud som piratkopiering

Og musikken, samt hvis der er blevet anvendt stumper af allerede kendt musik hvor der skal tilfalde en smule royalty til kunstnerne hvoraf vældigt mange er nødt til at lave andet for at få brød på bordet.
Det har klart noget med ophavsretten at gøre, men jeg er ikke vidende om nogle filmselskaber anlægger sager hvis en TV-station klipper i rulletekster eller viser dem for hurtigt.

Iøvrigt kom det frem for 1-2 år siden at nogle TV-selskaber afspillede film en anelse hurtigere end optagelsen, men umærkeligt for seerne, kan de således hente nogle få minutter giver det plads til dyre reklameindslag og trailers.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-08-23 08:54

"Verden vil bedrages- og især den kloge mand".
Ps. Streaming? Jeg har mere end rigeligt i mindste pakke fra Stofa via antenneforening. Min gemal ser gerne tv ... så godt at falde i søvn til.
Ingelein

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 06-08-23 10:44

Hvis du er ligeglad med lyden så tryk på 'Mute' knappen og slå den fra.
Slå undertekster til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-23 11:52

Jeg har lige set en ellers sjov udsendelse "Klar med svar" på TV2 Charlie.
Og den fæle underlægnings "musik" ligger og generer det talte ord.
Hvis der så yderligere betales for denne støj, er det efter min mening, fuldstændig gak gak.
Mon de er bange for at være alene i studiet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-08-23 13:08

Selvfølgelig betales der for underlægnings/baggrundsstøj. ..... og mute knappen lukker jo for talen, som jeg vil høre.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-08-23 13:48

Jeg kan nu ikke se hvorfor Ældresagen kommer ind i billedet.

Der er mange andre unødige udgifter vi ældre ............. og borgerne generelt gerne vil slippe for, f.eks. faste gebyrer blot for at have en lovpligtig bankkonto.
Apropos tilbyder Danske Bank nu renter på almindelige kontantopsparinger, man skal indsætte mindst 25.000 og højest 50.000, og beløbet bliver låst i 6 måneder.

Og så skal der betales skat af den almisse

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-08-23 15:18

Citat
Hej Tommy
Hvor har du tallene fra? Kan jeg læse mere ?
Prøv dette link.

http://www.ncb.dk/pdf/av-pricelist-gentv-da.pdf

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-08-23 11:09

Når man ser gamle små reportager på få minutters varighed i S/H er de ledsaget af høj underlægningsmusik, højere end i dag !

Det var i de analoge mediers barndom hvor man lige havde fundet ud af at lægge lyd på biograffilm og smide kinoorglet ud, dette blev straks udnyttet til folkeoplysning i de altid fyldte biografer hvor der var indslag af forskellige slags før spillefilmene startede.
Men det var jo også i trediverne og fyrrene hvor en stor del af de korte indslag var propaganda og filmklip fra fronterne som blev vist i biograferne, det gjorde man i alle lande.

I Danmark var det Gunnar Nu Hansens første storhedstid som vært med en stemme som trængte igennem underlægningstonerne i de korte nyhedsføljetoner på radioen og i biograferne, det var jo først år senere at han næsten udelukkende tog sig af sportsreportagerne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-23 16:39

Citat
Der skal jo oven i køber betales for musikken, rettigheder og kunstnere.
Fik du set "prislisten" ? Og mener du stadig, at det "lydhelvede" er for dyrt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-08-23 18:10

Hej ja, for det kunne jo ofte erstattes med naturlige lyde optaget i naturen. Ved tale er det helt overflødigt at overdøve med musik.
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-08-23 19:42

Citat
Hej ja, for det kunne jo ofte erstattes med naturlige lyde optaget i naturen

Man bliver jo tissetrængende når man hører et rislende vandløb.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-08-23 22:07

....mens jeg tror at se to forskellige udsendelser på samme kanal.