/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvor fås grødris i normal størrelse?
Fra : JeppeArne
Vist : 670 gange
100 point
Dato : 04-08-23 22:09

Jeg har indtil nu forsøgt i Coop 365, Rema, Netto og Dagli'Brugsen, og intetsteds fås grødris med gryn i normal størrelse. Overalt fås der på det seneste kun grødris med disse her meget små gryn, som bevirker, at risgrøden får en tekstur, så den bliver en tvivlsom fornøjelse at spise.

Er der nogen, der ved (eller i det mindste har et bud på), hvorfor disse mikrorisgryn pludselig har fortrængt risgryn af nomal størrelse fra almindelige butikker?

Jeg spørger her i håb om at slippe for at ulejlige den ultimative ekspert på området, som formodes at være Bertel Hårder.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-08-23 22:24

Kan det skyldes tørke i ris områderne?

Hvad ved Bertel Hårder om det?

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 04-08-23 23:14

Ja, det skal jeg ikke kunne sige, Bille1948, om det kan skyldes tørke.

Angående Bertel Hårders viden om ris, så har jeg da i hvert fald indtryk af, at han er en passioneret nyder af risengrød, og at han meget nødig vil forhindres (fx af ihærdige journalister) i at nyde sin risengrød straks, når den er færdig. Så jeg forestiller mig, at han -- om nogen -- må vide, hvor man får grødris i normal grynstørrelse.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-08-23 23:49

Du kunne jo prøve at skrive til Bertel Haarder i givet fald...

Dog mener jeg ikke der skulle være forskel på ris gryn til grød.
Jeg bruger altid Pama ris til grød og de har altid været perfekte til formålet.

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 05-08-23 00:54

"Dog mener jeg ikke der skulle være forskel på ris gryn til grød."
Det mente jeg heller ikke indtil for et års tid siden. -- Men et er sikkert: De ris, man får i butikkerne nu, er langt fra samme kornstørrelse, som dem, man kunne købe tidligere. Og det giver en markant anderledes grødoplevelse.

Jeg holder megameget af risgrød, men jeg har aldrig brugt Pama-ris. Jeg har indtil for under et år siden kunnet købe discountris til ca. en tier pr. kilo, som var fuldt tilfredsstillende til formålet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-08-23 01:02

Smag og behag er jo forskellig...

https://www.google.com/search?q=gr%C3%B8d+ris&oq=gr%C3%B8d+ris&aqs=chrome..69i57j69i61l2.3535j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

ernæringsekspert Per Brændgaard kårer de bedste grødris.
Testvinderen er de økologiske og supersunde ris fra A. Vogel

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-08-23 07:38

Jeg spiser kun risengrød een gang om året, og med flødeskum

Det som marken84 linker til er vel fra nicheproduktion der aldrig bliver taget ind af de store detailkæder eller deres bagland

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-08-23 09:24

Citat
Jeg spiser kun risengrød een gang om året, og med flødeskum

Det som marken84 linker til er vel fra nicheproduktion der aldrig bliver taget ind af de store detailkæder eller deres bagland

OG Leif7 ???

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 05-08-23 09:49

For at komme til sagens kerne: Hvorfor består grødris på det seneste af riskorn/risgryn/riskerner, der er markant mindre i forhold til tidligere (indtil for et års tid siden), og hvor kan man evt. købe grødris, med kornstørrelse som tidligere?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-08-23 10:10

Citat
For at komme til sagens kerne: Hvorfor består grødris på det seneste af riskorn/risgryn/riskerner, der er markant mindre i forhold til tidligere (indtil for et års tid siden), og hvor kan man evt. købe grødris, med kornstørrelse som tidligere?

For at komme til sagen kerne må du jo fortælle hvilke gryn du taler om som har ændret størrelse,
jeg har ikke erfaret at noget lignende skulle være tilfældet.

Som tidligere nævnt:

Citat
Smag og behag er jo forskellig...

https://www.google.com/search?q=gr%C3%B8d+ris&oq=gr%C3%B8d+ris&aqs=chrome..69i57j69i61l2.3535j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

ernæringsekspert Per Brændgaard kårer de bedste grødris.
Testvinderen er de økologiske og supersunde ris fra A. Vogel

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-08-23 10:14
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-08-23 16:12

Leksikalt

Grødris = Indhold i Mette Frederiksens hoved.

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 05-08-23 22:23

Marken1984, jeg ved ikke, hvilken materie du forestiller dig, at jeg skulle komme ned i ved at læse de sider, du linker til, men jeg ville ønske at du i stedet for at hyppe dine egne kartofler ville gøre et seriøst forsøg på at hjælpe mig med mit problem. Det er vel det, dette site har til formål, nemlig at hjælpe spørgerne med at få besvaret deres spørgsmål.

"ernæringsekspert Per Brændgaard kårer de bedste grødris.
Testvinderen er de økologiske og supersunde ris fra A. Vogel"
Marken1984, du skal da ikke forsøge at pådutte mig "økologiske og supersunde" ris, hvorom du ikke engang ved om de opfylder mine behov (større riskorn) bedre, end dem, som jeg kan købe i discountbutikker. Jeg har tidligere i denne tråd over for dig gjort opmærksom på, at jeg har brugt at købe ris i discountbutikker, da de tidligere på bedste vis har opfyldt mine behov. Jeg kan på det kraftigste anbefale, at du dykker ned i det begrænsede materie, der består i denne tråd. Du vil så finde ud af præcis, hvad det er, jeg gerne vil have svar på, og det kan ikke andet end være en stor fordel, hvis du vil foregive at svare på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 05-08-23 22:29

Er der nogen, der kan foreslå et sted, hvor man kan købe ris, der vides at have en normal kornstørrelse, og som måske er lidt dyrere end discountris, så vil jeg vil jeg være taknemmelig for at høre om det.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-08-23 00:25

JeppeArne

Jeg ved virkelig ikke hvad det er du fantaserer om,
så dette bliver mit sidste indlæg i denne fantasifulde tråd om størrelser på ris.
Du må sku da selv vide hvad det er du leder efter, du påstår hårdnakket at ris
i dag er mindre end - tja, det er jo det store spørgsmål...
Du kan jo ikke angive hvor store ris bør være for at have den rette størrelse
og ikke fortælle noget om hvor du senest har købt nogle af den rette størrelse.
Det er sandelig ikke en opgave jeg vil spilde mere tid på, men blot ønske dig
en god jagt på de rette ris.
Så er du tilligemed så flabet at påstå jeg ikke har gjort en indsats for at hjælpe dig :O(

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-08-23 09:00

Discount eller butikker med bredt sortiment (nogle af dem dyre) ........... alle lader produkter udgå hvis der ikke er nok flow i dem, man siger på godt dansk at "varerne æder husleje".
Jeg bandede da Aldi ikke mere førte en pragtfuld tysk pølse, det var et stykke tid før de tog beslutningen om at lukke.

Google er en jungle, se bare herunder, men der er altså også vist flere alternativer til de få vi kender fra butikkerne.
Urtekram optræder på siden, men også aarstiderne, jeg har aldrig handlet med dem, men de er jo kendt for ikke at gå på kompromis med kvaliteten. Så måske en kontakt til firmaet kan fastslå om deres grødris er den rigtige korte polerede type.
Et sted nævnes at Sushi ris kan bruges til grød idet de bliver klistrede og bløde, men om grøden bliver som i min barndom skal jeg lade være usagt.

https://www.google.dk/search?q=gr%C3%B8dris&tbm=isch&source=univ&fir=uvzq2dLMi4gIYM%252Cl9Cf7e3e4SYFxM%252C_%253BeVkx1b5ChoNxTM%252CtblDYp-fw5Kr1M%252C_%253B1IxyePG_87ql8M%252CyBhvmJRJOTQL_M%252C_%253BA1DMGqUfynehIM%252Cfapq0M5EVSeNGM%252C_%253Bj-OUlbcKzQ5gcM%252CojQzNMOodqclDM%252C_%253BQVXrxyPvFw6fcM%252C9ltvgDYN1Yl7XM%252C_%253Bp3ThnqD4c3uUaM%252CYm2gvvgGQYB6VM%252C_%253Bc6E-hEZ7C_ABrM%252COuj0Et6KHNMNoM%252C_%253B0_XYksCgZvesMM%252CtblDYp-fw5Kr1M%252C_%253BgV9oDn722CxOiM%252CNxv6B7791xOl8M%252C_&usg=AI4_-kSeSdspCmsKB6CVRAvn2L_U0_3fyw&sa=X&ved=2ahUKEwj-zMz5rseAAxWkRfEDHR8ZCccQ7Al6BAhMEEc&biw=1600&bih=747&dpr=1

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 06-08-23 11:43

Tak til dig, marken84, -- altså for at love ikke at komme med flere indlæg i denne tråd. Jeg håber, du holder, hvad du lover!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-08-23 12:17

JeppeArne Mage til tåbelig person skal man da lede længe efter...
Du er da en type som man under alle omstændigheder vil blackliste til evig tid...

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 06-08-23 16:27

Jeg er helt sikker på, at der er andre end mig, der har bemærket, at butikkernes grødris på det seneste er meget mere småkornet end tidligere. Derfor håber jeg stadig, at der kommer en forbi, der kender et sted, hvor man kan købe ris, der vides at have en normal kornstørrelse, og som måske er lidt dyrere end discountbutikkernes ris. Med discountbutikker mener jeg (for at ingen skal være i tvivl) Lidl, Rema, Netto og Coop 365 (+ eventuelle lignende dagligvarebutikker).

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-08-23 17:11

er det her en hjælp?

denyt.dk/jul-2/risengrod-hvilke-grodris-skal-jeg-valge/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-08-23 17:13

idenyt.dk/jul-2/risengrod-hvilke-grodris-skal-jeg-valge/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-08-23 17:14

Hmmmm, jeg kan ikke gøre linket aktivt, men kopier det og sæt det i browseren

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 06-08-23 18:38

Tak for linket, Kaptajn-Tommy. Deraf kan jeg se, at det i hvert fald ikke er fornuftigt at betale 4,5 gange så meget for Pama-grødris som for discount-grødris. Men der fremgår jo desværre ikke noget svar på, hvorfor grødriskorn på det seneste er så markant mindre, end de tidligere var.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-08-23 18:42

Du bliver nok nødt til at handle på nettet for at prøve et af de alternativer til de gængs mærker man finder i dagligvarebutikkerne, de er jo vist på det fyldige link som jeg satte ind.

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 06-08-23 21:13

Jeg tror, jeg må opgive at få hjælp fra nogen, der har oplevet dette samme, som jeg, nemlig at grødriskorn, som de tilbydes i almindelige butikker, på det seneste er meget små sammenlignet med tidligere, dvs. for et års tid siden.

Jeg kan jo sagtens selv google mig frem til en masse slags grødris og så begynde fra en ende af og se, om jeg skulle være så heldig, at riskornene i en af de forskellige grødris-mærker er af normal størrelse, for så til sidst at konstatere, at de var alle af samme kornstørrelse som discount-grødris. Og så kunne jeg tage antallet af grødris-mærker og gange dem med en 40 - 50 kr. for at finde ud af, hvor mange penge jeg havde givet ud til ingen verdens nytte. Jeg havde håbet på at undgå denne langsommelige og bekostelige proces ved få hjælp her af nogen, der har iagttaget den samme ændring i grødris-kornstørrelse, som jeg, OG HAVDE FUNDET EN LØSNING i form af et andet sted at købe sine ris.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-08-23 23:07

Det er dog det mest fantasifulde spørgsmål jeg er stødt på i min tid her på Kandu...
Mon ikke det er noget der er dukket op din fantasi?
Har du nogensinde prøvet at måle et risengryn?
Der findes jo ikke nogen som helst belæg for din påstand.

Mon ikke det er ved de tider hvor også dette spørgsmål er klar til at blive annulleret ligesom
alle de andre spørgsmål du har annulleret i din korte tid på Kandu?

JeppeArne (Almindelig bruger)
Medlemsnummer : 93829
Medlemsdato : 23-07-2003
Seneste login : 06-08-2023

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   2
- Annullerede   6
- Slettede   0
Ialt   9

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-08-23 03:47

Citat
nemlig at grødriskorn, som de tilbydes i almindelige butikker, på det seneste er meget små sammenlignet med tidligere, dvs. for et års tid siden.

Og hvad siger de i butikkerne når du gør dem opmærksom på dt ?
Du kan jo kontakte netbutikkerne og spørge om de har ændret deres produkter i samme periode.

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 07-08-23 10:32

Citat
Og hvad siger de i butikkerne når du gør dem opmærksom på dt ?

Butikkerne har en MEGET kort hukommelse. Det har jeg ofte kunnet konstatere. Det skyldes vel stor udskiftning af medarbejdere. Så jeg har ikke stor tiltro til, at jeg kan få hjælp ved at stille et spørgsmål om grødris til en butiksmedarbejder (typisk en person i 20'erne). Men jeg vil naturligvis forsøge alligevel.

Citat
Det er dog det mest fantasifulde spørgsmål jeg er stødt på i min tid her på Kandu... Hahahahaha
Mon ikke det er noget der er dukket op din fantasi?
Har du nogensinde prøvet at måle et risengryn?
Der findes jo ikke nogen som helst belæg for din påstand.

Mon ikke det er ved de tider hvor også dette spørgsmål er klar til at blive annulleret ligesom
alle de andre spørgsmål du har annulleret i din korte tid på Kandu?

Jeg har stillet et klart og tydeligt spørgsmål. Kalder du mit spørgsmål for fantasifuldt, bare fordi der ikke er kommet nogen forbi dette obskure site, som kunne give et brugbart svar, så siger det mere om dig, end det siger om mig.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-08-23 12:17

De unge medarbejdere er for det meste studenter med fritidsjobs eller andre som tager jobbet men har planer om andet arbejde lige så snart de finder noget der er mere attaktivt ..... for ikke at lande på forsørgelse, det er først hvis de viser interesse for en fremtid i butik at de går videre med uddannelse eller adskillige kurser.

Man skal gå het til tops enten ved at snakke med butikschefen, eller som jeg gjorde for nogen tid siden da jeg vlle klage over uhensigtsmæssig embellage.
Dagrofa (som leverer til Spar og Meny) har en klageformular på deres hjemmeside hvor kunder kan anføre deres problem, jeg vil så blot tillægge at man skal skrive EAN nummeret fra den pågældende vare for at komme videre.
De andre butikkers hovedkontorer har muligvis tilsvarende klage- eller forslagsformularer.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 07-08-23 13:42

Du er for langt ude makker, det er dælme ikke i orden bare bevidstløst at annullere alle spørgsmål som flere giver sig i kast med at besvare på den ene eller anden måde.
Det kunne jo være derfor der ikke er nogen der gider bruge deres til på en distanceblænder...
Det er så åbenbart blevet dit valg, så fred være med det. Jeg vil i hvert fald ikke spilde min tid med at løse dit fantasifulde problem og det gider du åbenbart heller ikke selv.

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 07-08-23 17:26

Tak for oplysningerne, Leif7. Jeg er selv flere gange gået helt til tops, eksempelvis hos Coop og ALDI, for at få svar på et spørgsmål. Jeg har i denne sag også kontaktet Coops forbrugerservice. Jeg venter svar i løbet af ugen. Jeg vil måske også gå til toppen i REMA og Netto.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-08-23 21:04

Citat
Er der nogen, der ved (eller i det mindste har et bud på), hvorfor disse mikrorisgryn pludselig har fortrængt risgryn af nomal størrelse fra almindelige butikker?

Nå JeppeArne, nu er det din tur til at besvare et par relevante spørgsmål.

Hvor store er risgryn i normal størrelse ?

Hvor meget mindre er dem, du kalder for mikrorisgryn i forhold til normale risgryn ?

Mener du, at en ekspedient - f.eks i et lavpris-supermarked, skal være ekspert i det stof, der hedder, størrelser på risgryn?

Kommentar
Fra : JeppeArne

Dato : 07-08-23 22:00

Citat
Nå JeppeArne, nu er det din tur til at besvare et par relevante spørgsmål.

Hvor store er risgryn i normal størrelse ?

Hvor meget mindre er dem, du kalder for mikrorisgryn i forhold til normale risgryn ?

Mener du, at en ekspedient - f.eks i et lavpris-supermarked, skal være ekspert i det stof, der hedder, størrelser på risgryn?

Hej igen, Kaptajn-Tommy

Da jeg ikke har nogen grødris af den normale størrelse tilbage, kan jeg ikke komme det nærmere end, at risgryn i normal størrelse er markant større end de ris, jeg p.t. finder i butikkerne. Ellers var jeg naturligvis med glæde gået i gang med skydelære og mikrometerskrue og målt på alle ledder og kanter.

Jeg må sige, jeg ville være glad, hvis jeg i et lavpris-supermarked kunne finde en voksen ekspedient med lidt ballast i rygsækken, således at han, eksempelvis, i det mindste vidste, at der var noget, der hed grødris. Jeg stiller ikke urimelige krav til butiksmedarbejdere. Jeg hører i øvrigt ikke til dem, der var fortalere for, at dagligvarebutikker skulle have åbent 7 dage om ugen til sen aften med det til følge, at butikkerne må lade ungarbejdere stå for betjeningen en stor del af tiden for at sikre den ønskede rentabilitet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-08-23 22:35

Citat
Jeg stiller ikke urimelige krav til butiksmedarbejdere.

Så ved jeg faktisk ikke hvad man skal kalde det - at spørge en sagesløs butiksmedarbejder
som nok sikkert ikke har en kolonial uddannelse, hvilket er de få forundt den dag i dag -
Derimod er jeg uddannet som kommis i det herrens år 1968 i en god gammeldags købmandsbutik hvor man ekspederede og servicerede kunderne.

Jeg har nu tjekket min bog fra handelsskolen 'Kolonialvarer - en oversigt over kolonialhandelens vigtigste varer' GYLDENDAL 1962...
Her står intet om nogen størrelse angivelse på risengryn.

Altså er det garanteret din fantasi der spiller dig et puds når du påstår at risengryn var større tidligere (Man kunne så spørge sig selv - hvornår dette fænomen har udspillet sig. Hvor langt tilbage i tiden taler vi?)

Hold nu fest og ferie hvor er det egentlig åndsvagt at spilde min gode tid på at diskutere dette tåbelige spørgsmål med en ignorant som ikke aner hvad der er op og ned på et riskorn og som ikke kender til almindelig pli og opførsel i offentlige spørgefora...

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-08-23 01:06

Citat
Derimod er jeg uddannet som kommis i det herrens år 1968 i en god gammeldags købmandsbutik hvor man ekspederede og servicerede kunderne.

Og jeg som isenkræmmer få år efter dig, men kun i værktøj og alle mulige dimser.
Vi havde mange håndværkerkunder som ikke havde noget imod at fortælle mig "bumsede lærling" om hvordan de brugte tingene, den viden brugte jeg i salget til hobbyfolk.
Da jeg var 28 år skiftede jeg så til engros .......... bedre løn og kortere arbejdstid.

Jeg skal ikke udtale mig om størrelsen på grødris, men de virker mere klumpede i rå tilstand.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-08-23 18:56

Citat
Ellers var jeg naturligvis med glæde gået i gang med skydelære og mikrometerskrue og målt på alle ledder og kanter. Hahahahaha
Ja ja, grin du bare, men nu er det dig der er helt fokuseret på størrelser og især mindstemål på gryn, ergo må du jo have et eller andet standardmål at gå ud fra.

Jeg kommer jo heller ikke ind i trælasten og beder om et bræt i normallængde og tykkelse.
Mon ikke ekspedienten havde kigget lidt opgivende på mig.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-08-23 22:00

Der vil jeg da tro du lige rammer hovedet på sømmet...

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-08-23 00:18

--Hvor høj er vores flagstang ?

--Du kan da bare lægge den ned og måle.

--Det er højden jeg skal bruge, ikke længden !!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-08-23 09:20

Jo billigere, des mindre, for meget er "knækgryn". Gå i en ordentlig butik eller en asiatisk butik. Så finder du de passende gryn. Jeg kan i hvert tilfælde finde både xxl, xl, l, m, s og xs. Risengryn i flere butikker, også discount. Det du kalder små er vist mest affaldsris, som er undsluppet rismøllen.
Hvorfor spilder jeg min tid på sådan et spørgsmål? Spørg regeringen??

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-08-23 12:45

Ingelein

Regeringen ?

De skal ihvertfald ikke få mig til at spise flere ris, dels kan jeg ikke lide dem i store mængder, og dels har de en lavere næringsværdi end kartofler.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-08-23 13:57

De har jo svar og bortforklaringer på ALT. ??