/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ventilation
Fra : omahexen
Vist : 291 gange
200 point
Dato : 06-06-23 07:16

Jeg har et Danfoss ventilationsanlæg,som er installeret under taget,vil det være en god ide,at slukke for ventilationen,i den tid,hvor solen bager mest på taget,da jeg mener,at den vil blæse varm luft ind.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-06-23 08:33

Jeg tror ikke, at det er en god ide at slukke for ventilationen i den tid, hvor solen bager mest på taget. Ventilationen hjælper med at holde et godt indeklima og forhindre fugt og skimmel i huset. Hvis du slukker for ventilationen, kan du risikere at få en dårlig luftkvalitet og en højere luftfugtighed.

Hvis du vil spare energi og undgå at få for varm luft ind, kan du overveje at justere ventilationsanlæggets indstillinger eller isolere det bedre. Du kan også bruge solafskærmning eller gardiner til at blokere solens stråler fra vinduerne.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 06-06-23 13:30

Hvis anlægget regulært slæber varme med ind, er det ikke isoleret korrekt. Formålet med anlægget er at få fjernet fugtig luft fra vådrum og erstattet dette med filtreret (og om vinteren forvarmet) luft. Der sker ikke så meget ved at slukke det på denneher årstid, andet end du få huset fyldt med kryb og insekter. Men om vinteren er det ret slemt med risiko for kondensering og galoperende skimmelvækst i anlægget, samt fugtskader iøvrigt på huset. Prøv at måle temperaturen i et indblæsningsarmatur og ditto i et udsugningsarmatur. I 99% af tilfældende er udsugningstemperatur formentlig højest og anlæg leverer dig faktisk en køling.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 08-06-23 08:31

Om sommeren kan et tag blive meget varmt, meget varmere end luften. Men hvis dit apparat sidder i fri luft (selvfølgelig på væggen) kan varmen fra taget ikke komme ind gennem apparatet. Apparatet laver selv bevægelse i luften og vinden blæser.
Det er en god ide at måle temperaturen. I et byggemarked kan man købe et lasertermometer. De koster mellem 100 og 300 kroner.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 09-06-23 10:08

Tak for svaret 3773.