/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Importeret affald til forbrænding?
Fra : ingelein
Vist : 198 gange
100 point
Dato : 03-06-23 08:33

Jamen , er det ikke helt forrykt at vi er nødt til at importere andre landes affald for at holde liv i vores affaldsforbrændinganlæg? Skal vi virkelig sortere så grundigt som jeg som lovlydig borger gør det i dag?
Efter at have læst at vi importerer affald, vil jeg da gerne bidrage ved at lade være med at pille plastiklåg af mælk- og juice kartoner, bruge vand på at skylle dem rene, gå 50 skridt med dem ud til en speciel beholder i. Vores garage. Det er jo langt nemmere at folde dem sammen og smide til restaffald.
Vi får tømt skraldespand 1stk. 2 delt skraldespand til restaffald og madaffald hver 14. Dag. I forvejen stiller vi spanden kun ud til tømning hver 6. Uge, fordi vi ikke producerer mere affald. Desuden kommer grønt affald i vores lukkede kompostbeholder.
1 gang om måneden får vi afhentet pap, rent plastik, glas, småmetal og flamingo! Dertil får vi 2 gange om året udleveret 1 rulle store plastiksække, som vi så kan have til at stå og fylde/flyde i vores garage. ( gad vide, hvad folk uden garage gør ? Derudover er der kategorier, som vi kun kan køre til genbrug med.
Det må kunne gøres mere forbrugervenligt, især da hver kommune har løst affaldssorteringen på forskellig måde.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 03-06-23 08:53

Jeg prøver at være så miljøbevidst som muligt,men een ting ærgrer mig,der er kun et meget smalt rum til plastik,og da næsten alt man køber er pakket ind i plastik,slår det slet ikke til,ergo må jeg selv aflevere det på affaldspladsen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-06-23 09:47

Hej . Vi har en todelt affaldsfidus til grønt + plastik og et stativ til restaffald under køkkenvasken. Rummet til plastaffald er irriterende, for det meste plastik fylder jo alt for meget eller springer op af beholderen. Jeg har fundet ud af at klippe en blød kasseret plastpose i strimler, som jeg vikler om kasseret plastik. Så fylder det ingenting. Jeg hader vindruebakker!

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-06-23 10:04

Jeg har også meget lidt affald der kan udnyttes til biogas, f.eks skræller jeg sjældent kartofler men piller dem, gulerødder skrubber jeg kun.
Så det meste består af kaffegrums og en smule fedtafskæringer fra kød, det er meget jældent at jeg har noget som er kontamineret og derfor skal kasseres ........... desuden er jeg typen som elsker at bruge en halv uspist kotelet fra dagen før som pålæg, du og jeg er jo næsten fra samme generation som lærte det på den hårde måde hjemme hos vores forældre, men i dag laver jeg også tit en salat med kødrester, det var ukendt dengang.
De skriver at 30 % af det gas som er i rørene er biogas, men langt hovedparten stammer jo fra fødevareindustrien, restauranter og butikker, omend det godt kan løbe op når de tømmer spande hos 100 husstande efter ædegilder i julen.

Men man har jo fjernet meget "ubrugelig" embellage, fødevarekartoner er ikke længere pap udvendig belagt med staniol indvendig, men mælkekartoner skal stadig i "restaffald".

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-06-23 13:12

Hej Leif. Du har ret i at vi lærte ting, som folk vil grine af i dag. Vi må jo ikke håbe at det bliver sådan igen. Mælkekartoner skal ikke i restaffald hos os, men ligge og stinke i garagen 4 uger, medmindre vi selv kører det på genbrug. Det er her JEG står af og lægger dem til restaffald fremover.
God weekend
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-06-23 13:35

Citat
Derudover er der kategorier, som vi kun kan køre til genbrug med.
Det må kunne gøres mere forbrugervenligt, især da hver kommune har løst affaldssorteringen på forskellig måde.

Vi har jo altid skullet afhænde storaffald selv, og så var der en del år hvor spejderne indsamlede aviser og flasker og fik penge ud af det, men det er jo også noget som umiddelbart er let at genanvende.
Man har ævlet om kildesortering i 50 år, men det er først nu hvor der er kommet landsdækkende lovgivning at de "sløve" kommuner har sat det i sving. I mellemtiden fik Vejle kommune for 30 år siden et system med 2 sorteringer i køkkenet, et med grøn pose til til biologisk affald og en sort pose til resten .......... dog ikke til papir og flasker.
Nogle steder skal der smides flasker og metal i samme rum, men der meldes ud at det er svært alligevel at separere disse 2 uden at affaldsselskaberne skal investere i dyre maskiner som digitalt kan separere det ved hjælp af tusinder af scanninger i minuttet på et transportbånd.

På plastområdet sker der der dog en del, masser af brugerne kan ikke skelne mellem de forskellige typer plast, man har udviklet teknik der gør det meget bedre end forbrugerne.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 03-06-23 13:56

Ikke så underligt,at man får samlet så meget " affald",har lige afhentet en pakke,der indeholdt 5 stk.tuscher,160 cm luftpuder,pakket i en æske på størrelse med et skokarton,hvorfor sendes det ikke i et foret brev ?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-06-23 14:35

Vi starter om kort tid her i kommunen.

Rengjorte plastbeholdere fra sæbe o.l. og plastposer samt rengjorte mad- og drikkekartoner skal lægges i samme 240 liter plastsæk.

Den er jeg helt med på, men en beboer her i ejendommen hvor vi deler affaldsbeholdere er mildt sagt psykisk skadet, han smider aldrig almindelige affaldsposer i tønden, men får hjælp til at fylde en stor plastsæk som lander i vores beholder.
Jeg vil håbe at de hjælper ham yderligere, jeg vil nægte at bidrage med så meget som med en bøjet 50-øre i bøder hvis de finder usorteret affald eller urengjorte beholdere.

Da jeg boede i Vollsmose var der mange som smed deres affald ud over altanen eller satte plastposerne udenfor om aftenen hvorefter krager og måger splittede dem ad tidligt om morgenen, disse typer er svære at opdrage og findes overalt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-06-23 14:46

@omahexen

I begyndelsen af coronaen købte jeg 3 dyre vaskbare mundbind,
De ankom i en affaldssæk i papir som var foldet sammen flere gange

Jeg har arbejdet på et lager i 3 år og kunne vel fortælle afsendere et og andet om indpakning, men jeg vil gætte på at de har haft pissetravlt og ikke havde boblebreve nok idet at hjemmesiden meldte udsolgt af produktet dagen efter at jeg havde fået mit.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-06-23 17:37

Tjaeh, vi skal jo importere affald for at "få økonomien til at hænge sammen", bl.a. på det overdimensionerede Amagerværk hvor man kan ski` på taget.

Jeg synes at det er rent kuk at brænde en masse af midt på sommeren, bl.a. med importerede træpiller som påstås at være bæredygtige ......... indtil hele Amazonas og Sibirien er fældet.
Men Danmark er jo også blevet internationalt kritiseret for vores store forbrug af biobrændsel.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-06-23 07:49

Det er jo helt vildt at transportere affald fra Italien. Skal vi se på det rent klimamæssigt er mange ting ren galimatias. Da jeg for mange år siden gik på handelsskole lærte jeg at "varer bør produceres der, hvor de forbruges". Det er det vist ingen der lærer i dag. I Spanien ødelægger man vandforsyningen til normalforbrugerne for at dyrke jordbær, så vi kan få jordbær uden smag hele året. Hvornår bliver vi fornuftige igen?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-06-23 10:22

Jeg gider ikke længere de jordbær som er på markedet, og heller ikke marmelade fra samme, køber jeg endelig et glas er det et specielt fransk mærke som er lavet på en anderledes måde.

Så hellere hindbær, det er heldigvis ikke lykkedes for nogen at fremavle dem store og smagsløse ..... endnu-

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-06-23 19:11

Hvis man ikke ved noget om miljø og forbrænding er der da let at grine...

De danske forbrændingsanlæg, der brænder andre landes affald er en renere forbrænding end alternative landes anlæg.

På den modsatte side, har vi i danmark heller ikke anlæg, der kan håndtere f.eks gamle Jernbanesveller.

Summa summarum, giver det god mening af brænde affald, hvor der opnås miljø for pengene. Det er så fornuftigt for miljø, så selv transporten ind beregnet er godt for klima og miljø regnskab.

Skulle man gør noget anderledes, skulle man lave central affaldssortering, da borgernes sorteringer ikke er meget værd. Andre lande har luret, at borgerne ikke er gode til sortering, af specielle fraktioner som plastik halter meget efter at ønske.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-06-23 20:34

Ja, det lyder i pressen jo ligefrem sådan at vi sorterer sågodt og anderledes end tidligere at nogle forbrændingsanstalter er i fare for at lukke og her vil man fra politisk side ikke gære sig uvenner med dem der kan komme på tale og så importerer man hellere andre landes affald. Der er ikke nogen, der skal bilde mig ind at det er en miljøgevinst den lange transport taget i betragtning. Jeg kan heller ikke tro at alle EU lande formår at sortere så strikse som vi er "tvunget" til. Nogle steder lever man jo som i det forrige århundrede. Jeg vil sortere fornuftigt, men ikke skylle mælkekartoner i flere liter vand.
Ingeborg...... som iøvrigt får tømt restaffald og madaffald hver 14. Dag, men kun sætter spanden ud hver 6. Uge. Vi komposterer til gengæld..... og det sparer i tilgift en masse plastikposer.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 19-06-23 21:22

@@Benjamin
Citat
Andre lande har luret, at borgerne ikke er gode til sortering, af specielle fraktioner som plastik halter meget efter at ønske.

Det har en gut fra mit lokale affaldsselskab understreget på TV men påpeger samtidig at nogle produkter af plast kan indeholde flere typer, f.eks. en dunk som han viste på TV ..... og så sagde han samtidig at der findes anlæg som sorterer plasten meget bedre via scanning som jo kan gå lynhurtigt på et transportbånd. Teknikken kendes fra produktionsanlæg, jeg ved ikke hvordan men jeg går ud fra at de scanner molekylestrukturen

Jeg sidder og nærstuderer en pakke Kærgården.
For det første har æsken en snip så man let kan fjerne pappet som sitter på underdelen, for det andet har den følgende sorteringsanvisning:

Bæger og låg skal i hård plast.
Folie skal i blød plast.
Kartonsvøb skal i pap.

Og så står det med småt, jeg bruger briller men skal alligevel have fat i en lup.
Iøvrigt skal vi ikke her lokalt adskille blød og hård plast, men rester skal skrabes af .............. en teskefuld Kærgården giver vel en smule gas når det kommer i anlægget

Ikke alle gider, men så må man jo uddele bøder eller undlade at hente affaldet på de matrikler som sløser.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-06-23 22:16

Det kan ikke skrives tit nok at det er producenter af varerne der skal blive bedre til at anvende materialer der enten genbruges, så man ikke er i tvivl om sortering. Købte en bakke ferskner i dag. De var i en formstøbt flamingo bund. En bakke pærer i en lignende bakke, men af genbrugspapir. For filen da. Jeg har måske 2-3 flamingoting om måneden. Det skal jeg putte i en 100 l plastiksæk (leveret af kommunen). Det samme med glas, metal, pap, plastik, tekstil..aviser..... husker ikke flere . Hvor smart er det lige at komme 5-10 metallåg fra marmelade og lign. I en 100 l sæk?
Alligevel er vi nødt til at køre 25 km tur/retur for at aflevere kemiaffald, elektronik, skumgummi, fodtøj og andet på genbrugspladsen. Hvad gør folk uden bil? Gæt selv.
Ingeborg
Ps. Hvad må i andre køre til genbrug med?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 20-06-23 13:36

Det er nogle år siden at jeg læste at Coop ville påvirke deres leverandører, men der ligger nok også myndighedskrav bag.

Men vi husker at for endnu længere siden var mange fødevarebeholdere i pap belagt med alu indvendig og pappet var mættet med voks, det efterlod et såkaldt kompositmateriale som var umuligt at genanvende og tricky at afbrænde ........... dog var der et firma i Brasilien som fandt en metode så der kunne laves byggeplader af kartonerne, men disse plader opfylder nok ikke alle byggekrav.