/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Espresso bønner
Fra : cigarer
Vist : 835 gange
10 point
Dato : 19-12-01 14:45

Hej
Jeg er begyndt at interesere mig en del for espressobrygningen mysterier, og har læst noget litteratur på området, og har kunnet læse, at man skulle kunne få en kraftigere crema ved at bruge en blanding af robusta og arabica bønner (30-40% robusta, resten skulle være arabica). Jeg har set at det er brugt f.eks. i Italien.
Mit spørgsmål er så:
Er der nogen der har erfaringer med dette
Og hvor kan man købe en blanding af disse bønner (gerne på Fyn eller internettet)

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 20 point
Dato : 19-12-01 15:43

Her hos Nygaard Kaffe kan du vælge og vrage imellem Bønne-sorter.
Du kan kontakte Nygård på E-mail: nygaardskaffe@nygaardskaffe.dk For at forespørge om du ikke kan få tilsendt de Bønner du kunne tænke dig.
Eller giv ham et Tlf. opkald og forklar dit ønske. 98420062
http://www.nygaardskaffe.dk/

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-01 17:17

(blanding arabica-robusta 70-30)
> Jeg har set at det er brugt f.eks. i Italien.

"for eksempel", siger du!!!!
Det er korrekt; her et eksempel på engelsk:
"The Extradoge Coffee Blend, ground for the moka (stovetop) espresso system
(i.e., slightly coarser than espresso-machine fine), is blended in the
strict proportions of 70% 'washed' Arabica and 30% Robusta beans.

Among the Arabicas found in this blend are: Brasilian Santos Tristar,
Colombian Excelso, and Ethiopian Gimma. The Robusta variety is represented
here by the Indian Parchment AB washed style.

The resulting blend is richly aromatic, low in acidity, and has a harmonious
and clean aftertaste"

> Mit spørgsmål er så:
> Er der nogen der har erfaringer med dette

Erfaring... kun med "drinkning". Jeg køber kaffen færdig blandet. Min
kaffesmugler i Italien har to sorter, men deres fineste og dyreste
(100kr/kg!) er 100% arabica - og det er den, vi bedst kan lide. Så de har
arabica+robusta blandinger (www.portmoka.it). Det er ikke kun spørgsmål om
kaffe... som de siger, de magiske 4 M er afgørende:
- Miscela (blanding)
- Macinadosatore (maling og dosering)
- Macchina caffè (kaffemaskine)
- Mano dell'operatore (operatørens hånd)
....og som er diskuteret hreud mange gange tilføjer vi andre faktorer som fx
vand, ristning, maling "on demand" osv.

Sandra

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-01 17:55

Sandra skrev:

> deres fineste og dyreste (100kr/kg!)

Er det så dyrt igen?

Jeg ved godt at man oftest kan få en 3-4 pakker Gevalia for 100 kr
(hvilket IMHO er uanstændigt), men det er en anden historie. Men
den kaffe jeg drikker til daglig, Café Luxury (ja, ja, de kan vel
kalde den hvadsomhelst) fra Brugsen, koster 27 kr for 250 g når den
sælges til normalpris. Ganske vist er den både økologisk og Max
Havelaar-mærket, hvilket muligvis forklarer prisen, men jeg anser
den nu blot for at være en god hverdagskaffe - rigtig god endda.

Så 100 kr/kg er vel ikke så tovligt?

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : cigarer

Dato : 19-12-01 18:33

Jeg kender godt de 4 m´er. Og jeg vil da lige pointere at det sidste m, Mano dell'operatore, er klart det vigtigste...

Jeg har skrevet en mail til Nygaards kaffe, og regner med at få et svar inden så længe...

René

Ps: 100kr/kg er slet ikke slemt (personligt koster min 37kr/250g). Hvis du mener det med kaffen seriøst, kan jeg nævne moccabox.dk, hvor du kan købe grønne bønder og en rister. Så du kan få rigtig god kaffe.

Postpostscriptum: Det meste af den kaffe der drikkes i den vestlige verden er arabicakaffe, så alene bønnen er ikke et kvalitetsstempel (ligesom Cabernet Sauvignon som drue i sig selv ikke er et kvalitets tegn)

Det var ordene

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-01 22:46

Crema, det fyldige orange-brune skum opnåes bedst med friskristede bønner og
så Sandritas "4M-er", men det er ofte citeret at robusta er med til at bedre
på crema-dannelsen, med negativ konsekvens for smagen, der ikke fremmes af
robustaens grove og lidet aromatiske smag!

H.

Kommentar
Fra : cigarer

Dato : 20-12-01 17:56

Efter at have været endnu en tur inde på mine kaffesider, kan jeg desuden berette, at man udover at bruge robustaen for den kraftigere crema, og bruger den for at øge indholdet af koffein i espressoen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-01 21:53

Kaffe er en del billigere i Italien. Jeg køber altid en masse med hjem fra
ferien dernede.
Mvh Peter
"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn+f8d84a7b-becb-4015-beb9-cc12d64dcfe0@hq.szn.dk...
> Sandra skrev:
>
> > deres fineste og dyreste (100kr/kg!)
>
> Er det så dyrt igen?
>
> Jeg ved godt at man oftest kan få en 3-4 pakker Gevalia for 100 kr
> (hvilket IMHO er uanstændigt), men det er en anden historie. Men
> den kaffe jeg drikker til daglig, Café Luxury (ja, ja, de kan vel
> kalde den hvadsomhelst) fra Brugsen, koster 27 kr for 250 g når den
> sælges til normalpris. Ganske vist er den både økologisk og Max
> Havelaar-mærket, hvilket muligvis forklarer prisen, men jeg anser
> den nu blot for at være en god hverdagskaffe - rigtig god endda.
>
> Så 100 kr/kg er vel ikke så tovligt?
>
> // Klaus
>
> --
> ><> vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-02 12:23

Prøv at se på www.espressokaffe.dk

"cigarer" <cigarer.news@kandu.dk> wrote in message
news:dK0U7.352$Zm5.69050@news000.worldonline.dk...
> Hej
> Jeg er begyndt at interesere mig en del for espressobrygningen
> mysterier, og har læst noget litteratur på området, og har kunnet læse,
> at man skulle kunne få en kraftigere crema ved at bruge en blanding af
> robusta og arabica bønner (30-40% robusta, resten skulle være arabica).
> Jeg har set at det er brugt f.eks. i Italien.
> Mit spørgsmål er så:
> Er der nogen der har erfaringer med dette
> Og hvor kan man købe en blanding af disse bønner (gerne på Fyn eller
> internettet)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>