/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rengøring af hvidløgspresser
Fra : bantam
Vist : 981 gange
50 point
Dato : 04-07-03 16:36

Så har jeg lige prøvet det igen!!, og nu vil jeg lige huske at spørge om nogle af jer kan hjælpe???

Jeg har en ganske alm.hvidløgspresser i stål, som jeg er udmærket glad for, og har brugt i mange år, men det har altid irreteret mig at den der til at rense huller med den er i PLASTIC og så er det endda bløde pigge eller hvad man kalder dem.

Når man så stikker dem i hullerne for at trykke resterne ud ved rengøring mases piggene altid flade, så de ikke gør den gavn de kunne.

Jeg ville høre om nogle ved om man kan få samme hvidløgspresser bare med den der dims til rengøring i STÅL ligesom presseren for med stålpigge ville det jo være nemmere.

Det kunne jo være der var kommet ny model på markedet efter alle disse år.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-07-03 16:43

hehe ..... sjovt du nævner hvidløg.
Læs mit helt nye tip og smid din gamle hvidløgspresser ud.

beck

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 04-07-03 16:47

Det er ganske enkelt at rengøre en stålhvidløgspresser, Bantam.

Min spanske svigermor (og tro mig, hun har "hundrede" års erfaring med hvidløg) lærte mig simpelt hen ikke at pille skallen af fedene. Når du bruger en rigtig stål hvidløgspresser, presses selve hvidløget let igennem og skallen bliver tilbage i hvidløgspresseren og kan meget let fjernes. Hvis hvidløgspresseren er af plastik, kan det ikke lade sig gøre.
frieda

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-07-03 16:52

frieda:
så bliver saften det eneste der presses ud ???

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-07-03 17:03

Ja.
Lettere kan det ikke være, da du jo heller ikke behøver at bruge tid på at pille fedene.
frieda

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 04-07-03 17:05

desværre er det svært at lave parallel dobbeltbestemmelse på smagsmængde ...men går meget (også af de gode stoffer) ikke tabt??

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 04-07-03 21:19

Nej for det er ikke kun saften der presses ud, du skal blot lave at lille snit i spidsen af løget, og så lægge det i presseren og presse til.
Så presser du løget ud præcis som du plejer. Og ja du slår to fluer med et smæk: nem rengøring af hvidløgspresseren og ingen fumlen med at pille løget.

MVH Bente

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-07-03 22:45

Rigtigt, jeg var åbenbart ikke tydelig nok i min forklaring. Alt undtagen skallen kommer ud. Du behøver ikke engang at lave et snit (men det skader ikke),
Jeg har netop her til aften brugt metoden, da jeg, som næsten hver aften, brugte hvidløg.
Er det ikke en dejlig nem (og billig) løsning.
Dette websted er en rigtig god idé.
frieda

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 05-07-03 14:18

Tak for svaret frieda.

Det lyder godt, det vil jeg prøve!

God weekend

mvh
Bantam