/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværksdrev
Fra : phsh
Vist : 220 gange
100 point
Dato : 14-03-23 09:35

Haves: Netværk med 4 PC og 3 NAS.
Problem: En af mine PC'er kan ikke mappe mere end 1 af mine NAS, det har den ellers tidligere kunnet. Den pågældende PC kører XP-pro, hvilket af andre grunde er nødvendigt.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 14-03-23 09:52

Nogen gange er det muligt manuelt at tilkoble NAS ved at skrive den nøjagtige sti selv.
Du kan åbne en af dine andre PCer og se stinavnet der (under websteder)
Når du vil tilføje netværksdrevet skriver du så:
\\navn\share....
Men det er de der står efter \\du må finde på en af de andre PCer.

Kommentar
Fra : phsh

Dato : 14-03-23 10:22

Netværket er trådet. Der kommer en fejlmeddelelse om at der ikke kan tilsluttes flere enheder, selvom der kun er tilsluttet 1. Der er vises kun 1 tilsluttet enhed i oversigten. Jeg har prøvet at frakoble alle netværksdrevene og derefter installere dem igen et ad gange, dette virker kun for et drev, og altid det samme drevbogstav.

Kommentar
Fra : phsh

Dato : 14-03-23 10:25

Jeg indtaster den fulde netværksadresse på den/de ønskede enheder.,

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 14-03-23 10:30

Du kan selv vælge drive bogstav.
Min erfaring er, at man ikke kan stole på oversigten over netværkssteder. Det er derfor, jeg foreslår, at man selv skriver stien til drevet, når man mapper.
Drevene må ikke hedde det samme. Hvis du har flere ens drev, må du gå ind i routeren og se, hvilke lanadresser, de har. Det er noget med 192.168.x.x
Derefter gor du ind i opsætningen på hvert drev ved at skrive den adresse, du fandt i routeren ind i browseren. Når du er kommet ind på en NAS, kan du ændre dens navn. Det er selvfølgelig kun nødvendigt, hvis de hedder det samme.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 15-03-23 07:31

Det er svært at svare på. Xp og en morderne pc gør vidt forskelligt med nas delinger.
Her skal du også tænke om nettet har problemer, scan det med angry Ipscanner. og skriv en liste ud. Nas drev er gerne en linux maskine her en helt anden deling du skal tage hensyn til.
Hvis du deler netdrev på en PC er der brugerrettigheder som ikke er ens med den pc du forbinder til. lidt hjælp til dig hilsen Steen.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 15-03-23 12:56

Hvad er det for nogle NAS

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 15-03-23 13:33

ja lad os høre lidt om dine nas. så vi har lidt at bygge på. hilsen Steen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-03-23 13:55

Jeg tror at det har noget med SMB-versionen at gøre. Hverken Windows eller Linux er glade for SMB ver. 1.0 mere. Så jeg tror at de NAS som di Windows XP ikke kan få forbindelse med er blevet opdateret med enblokering for SMB ver. 1.0. Denne blokering kan naturligvis ophæves. Giv os fabrikat og typenummer på dine NAS, så kan vi finde ud af det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-03-23 15:43

Til de som ikke ved hvad SMB (også kaldet samba) er må jeg hellere lige komme med en forklaring. SMB er den standard som bruges når man deler filer og mapper på tværs af styresystemer. Det er ved hjælp af denne at man kan logge på filer og mapper på både Linux og styresystemerne på fra både Microsoft og Apple uanset hvilket styresystem man selv sidder på. Jeg har selv haft det omvendte problem hvor Windows 10 ikke ville logge på min egen NAS da den kun havde SMB ver. 1.0. Samme problem fik jeg senere med Raspberry Pi OS da Linux heller ikke ville vide af SMB ver. 1.0. Jeg fandt løsninger på begge dele.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 16-03-23 06:03

Interesant søren. læser lidt på det. Vi ved ikke om moget er loogon problemer på en windows mskine. om det vores ven kalder 3 nas også inbefatter en anden windows maskine.
hilsen steen

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-03-23 08:40

Jeg tror ikke, vi kommer videre, før vi får at vide, hvad det er for nogle NAS

Kommentar
Fra : phsh

Dato : 16-03-23 15:32

Dette er mine NAS:
Synology DS718
Synology DS214
Synology DS218

På XP-maskinen får jeg følgende meddelelse hvis jeg forsøger at logge på andet end DS214:

"Det tilføjede nertværksdrev kunne ikke oprettes på grund af følgende fejl:
Der kan ikke oprettes flere forbindelser til denne fjernkomputer på nuværende tidspunkt, da der allerede er oprettet det antal forbindelser, som denne komputer kan håndtere."

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-03-23 16:26

Okay. Så er det inde i 214neren, det er galt.
Jeg fireslår, at du finder dens LAN-adresse og gar ind i dens opsætning. Du kan eventuelt resette de den derfra. Det vil ikke slette data, men lukke de forbindelser, den tror, den har.

Kommentar
Fra : phsh

Dato : 16-03-23 16:36

Jeg kunne forestille mig at problemet opstår, hvis der er rester af (ikke synlige) tidligere forbindelser i systemet, således at disse tælles med i det samlede antal, med det resultat at den angivne fejlmeddelelse genereres. Kan alle netværksdrev fjernes i registry?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-03-23 08:53

Ok find ip addresserne til hver af dine servere:
lav et link til dem http://XXXXip:5000
find instalerede pakker SMB og åbn den
Her må du kunne finfe hvem der bruger for nange log in.
hilsen Steen bruger af synology servere.

Kommentar
Fra : phsh

Dato : 17-03-23 11:41

Problemet er løst ved at køre programmet ccleaner. Tak til alle der har bidraget.